SuperDVD Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Er det mulig å gjenopprette filer på harddisken jeg slettet for 3-5 år siden? Noen som vet om et bra program som kan gjøre det? Windows har ikke blitt installert på nytt siden sikkert rundt 2004 på den pc-en jeg vil gjøre det på, om det har noe å si. Og hvor trygge er slike program, er det bare å installere og begynne gjenopprettingen eller må man gjøre det via en eksestern/annen hardisk eller noe? Har hørt litt forskjellig om det så er litt usikker. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 teoretisk skal det vel gå ann, så sant filene ikke har blitt overskrevet. men en nyinstallasjon av windows, med tilhørende programinstallasjoner gjør det vel ganske usannsynlig. Hvis hardisken noen gang etter at de aktuelle filene ble slettet har vært full, er alt håp ute. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Det kommer vel litt an på hvordan du slettet filene. Litt utdyping der hjelper folk på forumet til å forstå rekkevidden av slettingen du foretok deg. Husk at det finnes 4 veldig viktige ting på en harddisk, som du som bruker forholder deg til: - MBR (Master Boot Record) - Partisjoner - Filallokeringstabell - Valgt formatering (FAT, FAT32, HPFS, NTFS, Ext3 med mange flere typer) MBR holder orden på partisjoner. Partisjonene gir deg ekstra steder, gjerne i form av diskstasjonsbokstaver (eller liknende). Filallokeringstabellen holder orden på hvor foldere og filer ligger. Det finnes en rekke typer formateringer for filallokeringstabellen i form av mye brukte NTFS, FAT32 og Ext3 nå i dag. I tillegg har harddisken andre ting ved seg. Den har en oversikt over sektorer som har feil ved seg, som du som bruker må bruke egne softwareverktøy for å kunne kikke på. Noen enkle slike kommer gjerne levert med operativssystemet. Om du vet/tror harddisken din er uten slike feil av nyere dato, så gjør det gjenoppretting betraktelig enklere. Som nevnt av SirAmp, om filene ikke er overskrevet så er det ofte nokså enkelt å gjenopprette de med riktig verktøy. Nå har ikke jeg inngående kjennskap til hvilket verktøy som egner seg best. Men f.eks. i de gamle MS-DOS dagene så ga aldri programmet fra seg første bokstaven i filnavnet tilbake. Derfor var det også ett rent helvete å gjenopprette dersom det dreide seg om mange filer og kataloger. Men om det kun er noen få filer du har nokså kontroll over så burde jo ikke det være noe problem om det mangler en bokstav i filnavnet. Det er værre med systemfiler med ymse rare navn på. Mulig nyere filsystemer er blitt mer brukervennlige hva gjelder gjenopprettelsesstøtte, uten at jeg kan garantere for det. Altså, ett viktig poeng er hva slags resultat forventer du deg av gjenopprettingen. Redde ut noen foto for så å reinstallere på harddisken likevel etterpå? Eller forventer du deg at det gamle operativssystemet skal starte opp like fint som du var vant med tilbake den gangen? Du kan være griseheldig og få til å gjenopprette ett komplett system, men jeg garanterer ingenting på hvor komplisert og lang tid det går med på jobben. La oss si det er en Windows-installasjon, og dersom gjenopprettingsverktøyet ikke får til alt perfekt, da kan det som en siste løsning kanskje hjelpe å kjøre sånn typisk "reparere windows"-jobb på harddisken, men ikke før at etter du har latt gjenopprettingsverktøyet massere seg gjennom alle sektorene på harddisken din. Det beste er å få ordentlige råd fra folk som har greie på det. Mulig noen på forumet her vet oppskriften helt grundig steg for steg. Det er fort gjort å drite seg ut. Du spør om det går an å klone harddisken. Det går nok, men jeg vet ikke hvilke verktøy som klarer å klone og få med seg det slettede som en backup. Til en slik klonejobb antar jeg at det må veldig spesielle verktøy til for å få jobben gjort. Om du er heldig så finnes verktøyene gratis eller til en billig penge, men det er også noe som er uvisst for meg. EDIT: På systemer hvor du har fått gjennopprettet både MBR og filallokeringstabellen, og du vet du også sliter med en feil på en eller flere av sektorene, da kan du benytte http://www.grc.com/intro.htm (SpinRite 6) til å hente ut mest mulig av data fra de skadete sektorene. Programmet gjør ikke noe annet enn å flytte flest mulig av dataene fra den skadete sektoren til en frisk sektor på samme harddisk, for så å registrere endringen i tabellene som holder styr på hvor på harddisken ting ligger. Derfor må du for all del ta kopi av filene etter at dette programmet har reddet data fra en skadet sektor, og det må du gjøre selv (vanlig kopieringsjobb). Det kan hende dataene allerede hadde tatt skade, og da er løpet kjørt for akkurat den/de fil/-ene. Men ikke forvent deg ett gjenopprettingsverktøy i dette programmet (SpinRite 6). Alt programmet kan gjøre er å flytte data som beskrevet, men det kan også få testet harddisken gjerne før harddisken feiler på ordentlig, og få flyttet data før de garantert er blitt korrupte. Så verktøyet er for noen verdt sin vekt i gull og mer til. Men anvendeligheten er altså meget begrenset. Fungerer best som ett sjekk om harddisken er i orden verktøy, med muligheten til å få greie på at nå er det kanskje på tide å flytte dataene til en ny frisk harddisk. Endret 17. august 2009 av G Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Enhver bruk av maskinen reduserer mulighet for å gjenskape slettede filer på systemdisken. Enhver skriving av data til øvrige partisjoner reduserer muligheten til å redde slettede filer fra disse. Men du kan være så heldig at nettopp den filen du skal redde ikke er overskrevet i løpet av de siste 3-5 årene. Siden det er så lenge siden er nok sjangsen for å redde noe minimalt (hvis maskin har vært brukt i mellomtiden). Ved redding av filer er det viktig at de reddede filen ikke lagres på den harddisken de reddes fra (vil ødelegge muligheten for å redde flere filer). Det beste er dermed å la montere harddisken(e) i en annen maskin og ha nok lagringskapasitet til å ta vare på det som kan reddes på en annen harddisk. Lenke til kommentar
SuperDVD Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Takk for svar. Det jeg vil redde er en del filmer jeg har filmet selv, fra 2004-2007 (og gjerne prosjektet av filmen i Adobe Premiere) . Har de selv lagret på både dvd-er og andre hardisker ferdig redigert så er ikke noe katastrofe, men kunne egentlig tenkt meg å gjenopprette råmateriale, altså den uredigerte filmen for å kunne redigere mer på det. Har egentlig ikke noe peiling på hardisker, men hardisken er i en gammel pc- jeg omtrent ikke har brukt siden 2007 så tror det er blitt slettet ganske lite siden da. Hardisken har nok aldri vært full, men ikke langt unna heller, tror det er kanskje ca 10 GB i gjen på den nå. Tror den var på ca 250 GB. Når det gjelder sletting så er det kun vanlig sletting av filer, legge filer i papirkurven og slette de i gjen der fra. Jeg fant en tutorial her, http://www.tech-pro.net/how-to-recover-del...s-uneraser.html for å gjøre det, men er litt i tvil. Er det bare instalere den hardisken jeg har filer som skal gjenopprettes i en annen pc og prøve seg frem? Jeg kan vel ikke skade hardisken? Endret 17. august 2009 av SuperDVD Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Kanskje GetDataBack er noe for deg ? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 GetDataBack kan du laste ned og kjøre for å se hva den finner, og om det er interressant kan du betale de hundringsene den koster Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 johome: Hva er ditt inntrykk av programmet, og har du brukt det selv? Vi kan alle finne en hel haug med navn, men hva med kvaliteten. Jeg har ikke greie på GetDataBack, men om du har det så er det flott med en nærmere beskrivelse av dine erfaringer. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Kan bare svare for meg selv, og jeg har kjøpt lisens og brukt GetDataBack ved flere anledninger. Kan love at det fungerer! Første gang jeg brukte det var det snakk om en PC som var formatert og Windows XP reinnstallert. Lastet ned og kjørte programmet da brukeren hadde glemt en del PST filer. GetDataBack fant flere, men siden vi ikke fant akkurat den vi lette etter sendte vi inn maskinen i håp om at "ekspertene" skulle finne igjen det vi ikke fant. To dager senere kom de hyggelige og svette tilbake og opplyste at de hadde funnet akkurat de samme filene som GetDataBack fant i første runde, og tok seg betalt for 3 timer hviket er ca. 3 ganger dyrere en å kjøpe GetDataback Deretter gjorde jeg det samme på min egen maskin... Partisjonerte og formaterte og innstallerte Windows på nytt. GetDataBack reddet nesten 500GB med data jeg var sikker på var tapt. Svogers ringte meg og hadde formatert en ekstern disk med hauger av bilder, og GetDataBack fant igjen alle! Men igjen, det finnes ingen garantier! Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg har ingen erfaring med GetDataBack , men programmet har fått veldig gode tilbakemeldinger fra brukere. Leste for en stund siden om en bruker som klarte å få tilbake bilder med dette programmet , selv etter å ha reinstallert OS'et. EDIT : trn100 kom meg i forkjøpet. Endret 17. august 2009 av johome Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå