Gå til innhold

Compaq EVO n620c eller IBM T40?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har bestemt meg for å få kjøpt meg en maskin i USA i sommer. Problemet nå er å finne ut hvilken.

Etter masse surfing og fintenking, har jeg kommet til to finalister i utvelgelsen. Compaq EVO n620c og IBM T40.

Med tilnærmet samme spesifikasjoner koster de nesten like mye der borte. Mye positiv omtale teller for valg av T40, men det faktum at den har XGA mens EVOen har SXGA+ oppløsning teller til fordel for Compaqen.

Hvilken ville dere valgt? Noen andre?

Hallvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T40 !!

Har 2 T-serie fra IBM (T21 og T23) og de har en helt RÅ konstruksjons kvalitet og 3års service/support som standard. Hele makinen kjennes ut som den er skåret ut i et helt stykke magnesium, altså ikke noe skrangling eller ting som bøyer seg og faller fra hverandre. T-serien er heeelt overlegent allt annet jeg har hatt og det inkluderer Compaq, Toshiba og Dell (Dell er det verste jeg har tatt i noen gang). Du kommer ikke til å angre. Dessuten er supporten til IBM kåret til verdens beste flere år på rad.

Hvis du må ha høyere oppløsning så kjøp en dyrere T40 eller ekstern monitor. Du vil garantert IKKE angre på IBM

Lenke til kommentar

Sitter selv på en T30 med 1400x1050 i oppløsning. Du får bare høyere oppløsning på IBM hvis du punger ut mye penger. T40 leveres med samme skjerm, du må bare åpne pengepungen din nok.

Compaq er sikkert bra det, men T40 skal være en maskin laget av djevelen. Materialene som er benyttet er enda mer solid (magnesium i lokket) og maskinen veier ikke stort mer enn den miste powerbooken fra apple.

Drit i Compaq, og betal de ekstra pengene når du kjøper maskinen istedetfor i ettertid. Hold deg til IBM.

johanG.

Lenke til kommentar
hvorfor? (jeg vet at OEM's blir kraftig subsidiert av Intel for å selge sine cpu's)

Har nok en del med BRANDING og stabilitet å gjøre. Intel er et av verdens sterkeste merkenavn. Det betyr faktisk mye. Spesielt til bedriftsmarkedet i Norge er Intel dominerende. Oppfatningen er at AMD=billig & dårlig.

T40 er forøvrig blitt kalt "the Bentley of portable PC's" på tomshardware.com. IBM har designet T40 fra grunn av rundt Pentium M-platformen i motsetning til HPQ som har dyttet ny innmat inn i et gammelt chassi.

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på og anbefaler IBM. Lurer selv på å kjøpe T40. Jeg har T23 nå, og den er jeg godt fornøyd med. Som nevnt er kvalitetsfølelsen helt enorm.

De fleste anbefaler tydeligvis T40, men jeg er ikke helt overbevist enda.

Jeg synes XGA er litt lite på en såpass stor skjerm.

Vil man ha høyere oppløsning koster det veldig mye mer. Så da heller jeg mot å mene at Compaq EVO n620c gir mer for pengene, i og med at den spesifisert likt med T40 koster like mye men med SXGA+ oppløsning.

Har begynt å kikke litt på X31 fra IBM også. Den har jo samme oppløsning, og mange av de samme komponentene som T40.

Har noen prøvd/kikket på den?

Hallvard

Lenke til kommentar
Har begynt å kikke litt på X31 fra IBM også. Den har jo samme oppløsning, og mange av de samme komponentene som T40.  

Har noen prøvd/kikket på den?

Jeg vil vel tro at du skal ha ganske ekstreme krav til mobilitet hvis T40 blir for stor og tung. Med X31 ofrer du bl.a. internt optisk drev, og får vel også noe mindre tastatur. Du sparer noe vekt, men den er jo ikke noe tynnere enn T40. Totalt sett et dårlig bytte, vil jeg mene.

For mer informasjon om X-serien, kan du f.eks. se testen av X30 hos Barbara.no.

Lenke til kommentar

Jeg sikler på Evo N620c, men liker ikke at skjermkortet er det samme gamle ATI Radeon 7500 32MB DDR.

Leste en plass at T40 har Radeon 9000 - det kan ha noe å si for valget. I hvert fall for meg.

Har noen en link til hvor man kan se pris og evt kjøpe toppmodellen i T40 serien?

Runar V Værnes

Compaq Evo N610c 1.8GHz

1GB RAM DVD/24xCDRW

Lenke til kommentar

Man kan da ikke medregne at man får kjøpe Lexus til en billig penge da.

Det er jo det t-serien til IBM er, nemlig en lexus, alt annet hos IBM er toyota.

Årsaken til det er kvaliteten hos t-serien, du vet at det varer lenge.

Det må du betale for.

Det eneste er at, man må reagere på at IBM er tidlig ute med en 80gb, mens de er ikke tilsvarende tidlig ute med nye skjermkort fra ATI.

Det er snodig.

Jeg trodde de var konservative til nytt teknologi, og ville la andre prøve og feile....

Lenke til kommentar

Jeg trodde de var konservative til nytt teknologi, og ville la andre prøve og feile....

må bare spørre: Regner IBM firewire som ny teknologi? Hadde det ikke vært for at maskinene til IBM ikke har dette innebygget så hadde jeg kjøpt en i morgen! PCMCIA-kort er ingen god erstattning synes jeg, tenk om en trenger trådløst nettverk samtidig? Da sliter en om en for eksempel kjøper en R-serie.

Lenke til kommentar
Man kan da ikke medregne at man får kjøpe Lexus til en billig penge da.

Det er jo det t-serien til IBM er, nemlig en lexus, alt annet hos IBM er toyota.

Årsaken til det er kvaliteten hos t-serien, du vet at det varer lenge.

Det må du betale for.

Det eneste er at, man må reagere på at IBM er tidlig ute med en 80gb, mens de er ikke tilsvarende tidlig ute med nye skjermkort fra ATI.

Det er snodig.

ahh.....denne sliter jeg litt med, uansett hvor god kvalitet det er på maskinen fysisk, så er det jo sånn at den er utrangert maskinvaremessig om 2 år uansett om det står ibm eller compaq på den, og når det er sånn at en t40 koster omentrent det samme som to evo n620 så er ikke jeg så veldig i tvil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...