Gå til innhold

Klare seg uten utdannelse?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg er 20 år og skal endelig flytte ut nå, i utgangspunktet for å begynne på skole, men jeg er så lite engasjert i skole at jeg ønsker bare å gjøre noe helt annet som er litt mer spennende og i samsvar med mine interesser.

Jeg leter etter hybler nå, og det billigste jeg finner etter mine krav er 3-6 000 i måneden. Nå som jeg ikke skal studere får jeg vel heller ikke studielån, så vet ikke hvor de pengene skal komme fra. Hvis jeg tar en vanlig 100kr/time jobb så må jeg jobbe såpass mye at jeg ikke får spart noe, og da jobber jeg på en måte kun for å tjene til livets opphold og ikke mer.

Så lurer på hvilke jobber kan anbefales, som man kan få kun med generell studiekompetanse på papiret, der man kan tjene godt? Kortest mulig dager og minst mulig arbeid er ønskelig.

Planen min er å finne en jobb så jeg har noe fast, og prøve å finne en annen inntekt ved siden av :) lyst til å starte noe selv, liker å være kreativ og skape ting selv. Så drømmen er jo å leve av noe sånt :p men akkurat nå er det bare ønsketenkning, lurer på om noen med mer erfaring kan gi meg tips og kanskje dele erfaringer fra seg selv eller andre som kan være til nytte både for meg og for andre som tenker på det samme.

Trenger enkelt og greit bare tips til å klare meg uten utdanning og kjedelige jobber som krever altofr mye tid.

Vet mange blir sure og gretne og kommer med kommentarer som "gidder du ikke å jobbe på skolen så blir du en taper" osv, men det er jo nok av historier om de som klarte seg både helt greit og ble blant Norges rikeste uten skole, så her er det bare å komme med forslag og ideer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett at du er villig til å jobbe på litt uvanlige arbeidstider er det mye å tjene på å jobbe i helsesektoren som ufaglært. 202kr på kveld i helger, 165 på kveld på hverdager. Jobber du natt kan du tjene mye mer. På røddager kan du tjene massevis. Også hvis du går en og annen dobbeltvakt.

Det viktigste er forsåvidt ikke hva du jobber som, men hvordan du bruker pengene du har. Jeg har selv levd på et ganske stramt budsjett det siste halvåret og har tjent meg opp 100 000 uten å egentlig ha jobbet noe særlig. Men da lever jeg også billig.

Lenke til kommentar

Enig med siste taler her.

Hvis du ikke har noe i mot å jobbe f.eks. natt, så kan du tjene ganske så bra. Jeg har blant annet jobbet i stilling 50% kveld/helg, og endte opp med å ha utbetalt nesten det samme som de i 100% stilling i samme bedrift. I tillegg bodde jeg i kollektiv (med de beste personene å bo sammen med som finnes), og levde veldig billig.

Det er klart, det finnes sikkert mange andre måter å gjøre det på også, men det skal ikke være et enormt problem å klare seg uten utdannelse, så lenge man ikke har noen krav om å leve som en greve (som mange i Norge har).

Lenke til kommentar
Kortest mulig dager og minst mulig arbeid er ønskelig.

Fin innstilling du har der.

Mtp jobb utan utdanning er det uendeleg mange moglegheiter, men utdanning anbefales på det sterkaste, spesielt hvis du vil starte noko for deg sjølv.

Har jobba for å få råd til å studere no (er 20 år sjølv), og har jjobba med litt av kvart.

Jobba på eit havnelager i vinter, der tjente eg lett 2-3k på ein dag, men ganske krevande arbeid (truckkjøring i all slags vær, til alle døgnets tider) og mykje overtid, derav løna.

I sommar jobba eg på eit anna lager, 7 timars dag med lønna pause til 180kr/t (kveldsskift).

For 100kr timen snakkar vi typisk kassa på Kiwi, ikkje den typen jobb du bør sjå etter hvertfall.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så tjener man mye bedre i kassa på Kiwi enn 100kr/t :)

Lang utdannelse trenger ikke å være så lurt rent økonomisk. Selv tar jeg mastergrad etter 3 år på allmenn, og ender opp med en grunnlønn under det en rørlegger med 2 år på enn slapp yrkeslinje tjener. Utdannelse til en hvis grad tror jeg imidlertid er lurt. Fellesnevneren for de fleste som har tjent mye (også i dårlige tider) uten utdanning, er folk som arbeider mye og hardt.

Lenke til kommentar

Lang utdannelse trenger ikke å være så lurt rent økonomisk. Selv tar jeg mastergrad etter 3 år på allmenn, og ender opp med en grunnlønn under det en rørlegger med 2 år på enn slapp yrkeslinje tjener. Utdannelse til en hvis grad tror jeg imidlertid er lurt. Fellesnevneren for de fleste som har tjent mye (også i dårlige tider) uten utdanning, er folk som arbeider mye og hardt.

En slapp rørlegger? Det er ikke alle som gir like fan som du tror... Hvis du ikke er seriøs nok eller ikke møter på jobb eller bare slapper av når du er lærling blir du sagt opp!

Du må bestå i alle fag skal du ha sjangs for 1 lærlings plass..

Thomas

Lenke til kommentar

Jeg startet å jobbe etter videregående og førstegangstjeneste for ca 10 år siden og hadde da en timelønn på rundt 100 kr. Sju stillinger og to arbeidsgivere senere har jeg en stilling hvor jeg gjør mer eller mindre som jeg vil, og har rundt 250 kr timen for dette.

Om du er flink og selvgående behøver du ikke ta studielån for å få en grei inntekt. Studier er for de som ikke forstår hvordan penger tjenes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Studier gir deg mulighet til å velge jobb som passer deg etterhvert som du modnes (blir eldre/gammel), og et lønnsnivå som gir deg større gleder :-)

Skjønner godt at det er fristende å droppe ut fra skolen og sitte i kassa på Kiwi, for eksempel, men om noen år vil du angre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Kortest mulig dager og minst mulig arbeid er ønskelig.

Fin innstilling du har der.

Er det noen som tenker motsatt? "Jeg vil helst bruke så mange timer av dagen på jobbing som mulig jeg, og være helt kjørt etter arbeidsdagen"

Mtp jobb utan utdanning er det uendeleg mange moglegheiter, men utdanning anbefales på det sterkaste, spesielt hvis du vil starte noko for deg sjølv.

Hvorfor trenger man utdannelse for å starte for seg selv? Gi noen eksempler?

Synes det er veldig interessant å lære å tjene penger uten utdannelse og "kjedelige" jobber, har stor respekt for de som har klart å leve av noe de er interessert i, uten å studere noe som er "smart" men dritkjedelig.

Lenke til kommentar

ja! Det finnes de som tenker: Jeg vil helst bruke så mange timer av dagen på jobbing som mulig jeg.

Jeg er (var) blant annet en av dem.

Jeg gikk ikke på skole, men valgte å ta jobb når jeg var 18. Jeg droppet ikke skolen fordi jeg var dum, men hadde ikke ro i ræva til å bruke så LAAANG tid på å lære.

Etter noen år i jobb som blant annet lagerarbeider bestemte jeg meg for å virkelig jobbe for å komme et sted her i livet.

Livet ble jobben, og etter hvert som jeg fikk mer innflytelse ble gleden og givet bare større.

Jeg jobbet regelrett ræva av meg i 7 år. Ingen fraværsdager, gud vet hvor mange ubetalt overtidstimer, 10 dager ferie i året (ink. påske og jul)

Dette har ført meg langt, og sitter i dag med en veldig god "kunnskapsbase".

Har endt høyest på organisasjonskart og noen styreverv..

Hvis du drømmer om å starte for deg selv, så må du også belage deg på å ta et krafttak over flere år. Du skal være dyktig og arbeidsom for å gjøre det bra.

DU er også avhengig av å ha kunnskap rundt mange felter hvis du skal komme langt for deg selv.

Du kan selvfølgelig komme langt ved å bare være en jævlig dyktig selger, men det tviler jeg på at du er.

Å tro at du har noe så unikt at bare alle må ha det, og at du ikke trenger å jobbe for å selge det, er også naivt..

Å for å si det veldig klart. Det vil krever mye av deg for å nå langt hvis du dropper utdannelsen. Ikke nok med at du skal lære alt i, eller ved siden av jobben, men du må også prestere 100% hele tiden for å bevise at du duger.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Det C-angel sei der er akkurat noko av grunnen til at eg meiner du har ei elendig holdning, du når aldri langt for deg sjølv utan å vere villig til å verkeleg jobbe for det.

Med mindre du tar deg sjølv i nakken, kan eg ikkje sjå for meg framtida di som noko anna enn ein arbeidar på ein større arbeidsplass, du har muligens ein avslappande jobb, men oppnår aldri noko du verkeleg kan nyte.

Lenke til kommentar
Jeg startet å jobbe etter videregående og førstegangstjeneste for ca 10 år siden og hadde da en timelønn på rundt 100 kr. Sju stillinger og to arbeidsgivere senere har jeg en stilling hvor jeg gjør mer eller mindre som jeg vil, og har rundt 250 kr timen for dette.

Om du er flink og selvgående behøver du ikke ta studielån for å få en grei inntekt. Studier er for de som ikke forstår hvordan penger tjenes.

Så du skal leve på 250/t, det er veldig lite i grunn, når det ikke er så sjeldent å gå opp i 700 kr/t

er det før eller etter skatt?

Endret av AK-74
Lenke til kommentar

Så du skal leve på 250/t, det er veldig lite i grunn, når det ikke er så sjeldent å gå opp i 700 kr/t

er det før eller etter skatt?

700kr/t er ikkje akkurat skjeldent, men det er framleis eit stykke over normen.

Enig i at 250kr/t ikkje er spesielt mykje, men det er mange i samfunnet som har mindre enn det også.

250kr/t er løna eg kan sjå for meg TS vil ha om nokon år, i beste fall.

Lenke til kommentar
Jeg er 20 år og skal endelig flytte ut nå, i utgangspunktet for å begynne på skole, men jeg er så lite engasjert i skole at jeg ønsker bare å gjøre noe helt annet som er litt mer spennende og i samsvar med mine interesser.

Jeg leter etter hybler nå, og det billigste jeg finner etter mine krav er 3-6 000 i måneden. Nå som jeg ikke skal studere får jeg vel heller ikke studielån, så vet ikke hvor de pengene skal komme fra. Hvis jeg tar en vanlig 100kr/time jobb så må jeg jobbe såpass mye at jeg ikke får spart noe, og da jobber jeg på en måte kun for å tjene til livets opphold og ikke mer.

Så lurer på hvilke jobber kan anbefales, som man kan få kun med generell studiekompetanse på papiret, der man kan tjene godt? Kortest mulig dager og minst mulig arbeid er ønskelig.

Planen min er å finne en jobb så jeg har noe fast, og prøve å finne en annen inntekt ved siden av :) lyst til å starte noe selv, liker å være kreativ og skape ting selv. Så drømmen er jo å leve av noe sånt :p men akkurat nå er det bare ønsketenkning, lurer på om noen med mer erfaring kan gi meg tips og kanskje dele erfaringer fra seg selv eller andre som kan være til nytte både for meg og for andre som tenker på det samme.

Trenger enkelt og greit bare tips til å klare meg uten utdanning og kjedelige jobber som krever altofr mye tid.

Vet mange blir sure og gretne og kommer med kommentarer som "gidder du ikke å jobbe på skolen så blir du en taper" osv, men det er jo nok av historier om de som klarte seg både helt greit og ble blant Norges rikeste uten skole, så her er det bare å komme med forslag og ideer :)

Jeg må si jeg kjenner meg igjen i det du skriver. For min del er det et poeng å gjøre mest mulig av innholdet i livet mitt lystbetont, derfor deler jeg din filosofi angående jobbing. Jeg har startet på en høyere utdannelse nå, men dette er bare fordi faget er noe jeg virkelig interesserer meg for, det er som en hobby for min del. Når jeg i tillegg får sponset store beløp av staten for å komme meg gjennom den er det lite som taler imot å ta den. Jeg vil råde deg til å forsøke å finne noe du er naturlig interessert i, så du får kombinert business and pleasure. Og drit i de som kaller deg lat eller naiv fordi du ikke er interessert i å sløse bort store deler av tiden din på denne jord på arbeid som ikke interesserer deg, de har bare andre preferanser enn deg og er for trangsynte til å se at folk har forskjellige prioriteringer her i livet. Jantete og ignorant er vel den beste beskrivelsen jeg kan finne på den slags holdninger.

Her er forøvrig en bok du sannsynligvis kommer til å elske. Bare perspektivet til forfatteren på livet er verdt mange ganger mer enn pengene boken koster, i tillegg til alle tipsene du får for å maksimere avkastningen på jobbinnsatsen din. Boken ga meg ihvertfall et helt nytt perspektiv på søken etter penger, når denne søken går på bekostning av livskvalitet og frihet. Helt enkelt en herlig bok. Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

siden du er så flink med penger, er det ikke da kjipt at en fyr som har like dårlig utdannelse som deg og under 1/3 av erfaringen din tjener like mye som deg, uten at man påstår man vet hvordan penger tjenes?

og samtidig har minst like mye frihet som deg i jobben...

synes det var en litt drøy kommentar fra deg om at de som tar studier ikke forstår hvordan penger tjenes, når du tydeligvis ikke er noe mester i dette selv...

men, over til saken, det er ikke noe større problemer å klare seg uten utdannelse, men kombinasjonen ingen utdannelse, korte dager og lite jobbing er det nok værre med.

de uten utdannelse får gjerne litt hardere og mindre utfordrende jobber, ihvertfall de første årene, til du evt. stiger i gradene i den bedriften.

10 år i kassa på rimi er ikke veldig mye verdt på CV`n, så å holde ut i en kjip jobb og satse på å få noe bedre er vel noe som kan anbefalles.

Lenke til kommentar

En slapp rørlegger? Det er ikke alle som gir like fan som du tror... Hvis du ikke er seriøs nok eller ikke møter på jobb eller bare slapper av når du er lærling blir du sagt opp!

Du må bestå i alle fag skal du ha sjangs for 1 lærlings plass..

Thomas

Jeg mente slike yrkeslinjer i seg selv. Mye vanskeligere å oppnå gode karakterer på allmennfaglige linjer. Mange dyktige rørleggere der ute, for all del (selv om håndtverkere har et fortjent dårlig rykte) :)

Du må langt mer enn å bestå på allmenn hvis du ikke har tenkt å studere i Finnmark eller samle alderspoeng til du er 28.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...