toth Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Springkniver egner seg nemlig veldig dårlig til spikking og andre slike nytteområder, på grunn av konstruksjonen, nettopp at bladet ikke "sitter fast". De er vinglete og derfor fine til en ting Tullball! Når bladet er ute, er det like stivt som andre inntil man bruker bryteren for å få den inn igjen - når man snakker om side-spring. sånn rett-ut-foran spring har jeg ikke erfaring med, så det vet jeg ikke. Men de med sidespring jeg kjøpte som ungdom er hvertfall fullt kapable til å spikke, sløye, smøre nugatti, kutte tau og strips eller w/e. krikkert: Skjult sier du, hva da med foldekniv og leatherman? Forresten er jo en springkniv mye enklere å ta med seg på dagstur i skogen enn en svær samekniv. (Til info kjemper jeg ikke for springknivens rettigheter til vanlig, jeg bare kverulerer ) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Springkniver egner seg nemlig veldig dårlig til spikking og andre slike nytteområder, på grunn av konstruksjonen, nettopp at bladet ikke "sitter fast". De er vinglete og derfor fine til en ting Tullball! Når bladet er ute, er det like stivt som andre inntil man bruker bryteren for å få den inn igjen - når man snakker om side-spring. sånn rett-ut-foran spring har jeg ikke erfaring med, så det vet jeg ikke. Men de med sidespring jeg kjøpte som ungdom er hvertfall fullt kapable til å spikke, sløye, smøre nugatti, kutte tau og strips eller w/e. krikkert: Skjult sier du, hva da med foldekniv og leatherman? For Leatherman sin del har den en rekke andre "skjulte" funksjoner som rettferdiggjør en klassifikasjon som verktøy og ikke våpen. Foldekniven har heller ikke karakter av å være våpen på samme måte som springkniven. Forresten er jo en springkniv mye enklere å ta med seg på dagstur i skogen enn en svær samekniv. Vel, har du med deg samekniv sparer du plass til øks. (Til info kjemper jeg ikke for springknivens rettigheter til vanlig, jeg bare kverulerer ) Til info hadde jeg absolutt ikke inntrykk av deg som en kverulant før nå. Juvenile delinquent, on the other hand... Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hehe, hverken juvenile eller delinquent passer som beskrivelse på meg, ikke langt unna det er tvert imot faktisk. Men jeg har tydeligvis klart å påta meg rollen med suksess, da Jeg ser fortsatt ikke hvorfor foldekniv er mindre farlig - eller mindre våpen enn springkniv. For å ta sidespring som eksempel, er det i prinsippet en foldekniv, bare med automatikk/åpnehjelp. Jeg føler ingen trang til legalisering av springkniver konkret, jeg kritiserer mer generelt lover som diskriminerer mellom i prinsippet like objekter. Hvordan er det forresten formulert i loven? Står springkniv og butterflies nevnt ved navn/beskrivelse? Edit: Batanga/butterfly er jo faktisk ment som nyttekniv, ikke våpen. Den er ment som en vanlig lommekniv, hvor foldefunksjonen er beskyttelse, ikke forkledning; They are a pocket utility knife used by people of Filipino society Endret 18. august 2009 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret. Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993. Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger. Forbudet er altså formulert som "forbud mot å eie, inneha, eller erverve særlig farlig gjenstand som ikke har aktverdig formål og som fremstår som et voldsprodukt". Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Jøss, "karatepinner"(er det Nunchaku de mener?), blåserør og sprettert? Blåserør(riktignok ment for erter) og spretterter lagde vi da alltid som små, gjorde vi faktisk noe ulovlig da? Nunchaku i tre og/eller kledd med skumgummi for treningsøyemed/kampsport trodde jeg var lovlig. Jeg minnes nå hvertfall at en kamerat trente med Arnis-pinner av tre, på profesjonelt studio, så de er neppe ulovlige. Men som du sa tidligere, det er ganske merkverdig at svære samuraisverd er helt greit, mens to trepinner med kjetting imellom er ulovlig. Eller batong for den saks skyld, som i prinsippet ikke er mye annerledes enn en stokk/pinne/rør. Kan forøvrig ikke "samleobjekt" være et "aktverdig formål"? Endret 18. august 2009 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jøss, "karatepinner"(er det Nunchaku de mener?), blåserør og sprettert? Blåserør(riktignok ment for erter) og spretterter lagde vi da alltid som små, gjorde vi faktisk noe ulovlig da? Det er Nunchaku/Nunchuks som menes, ja. Det er ikke "heimkok"-blåserør/-spretterter forbudet er ment å ramme, men profesjonelle spretterter og blåserør. For å karakterisere noe som våpen må det ha en viss evne til å gjøre skade, noe hjemmekokte spretterter og blåserør svært sjelden har (men har de det kan det bli en annen sak). Nunchaku i tre og/eller kledd med skumgummi for treningsøyemed/kampsport trodde jeg var lovlig. Jeg minnes nå hvertfall at en kamerat trente med Arnis-pinner av tre, på profesjonelt studio, så de er neppe ulovlige. Et profesjonelt studio har antageligvis innhentet dispensasjon fra politimesteren. Men som du sa tidligere, det er ganske merkverdig at svære samuraisverd er helt greit, mens to trepinner med kjetting imellom er ulovlig. Eller batong for den saks skyld, som i prinsippet ikke er mye annerledes enn en stokk/pinne/rør. Kan forøvrig ikke "samleobjekt" være et "aktverdig formål"? Selvfølgelig. Hvis man er en reell samler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) jeg vet om en på karate som fikk kjøpe trenings nunchuks å ha med seg hjem, men er det greit siden det er treningsgreier og ikke ekte? hvordan blir man en reell samle? er trenings batanga ulovlig? slike som ikke er mulige å få skarpe. Endret 18. august 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 ... Hvordan skiller man trenings-nunchuks fra ekte, når "våpenet" er to pinner med en kjetting imellom? Er treningsvarianten laget i mykplast? Reell samler betyr bare at man faktisk er samler, og ikke "samler" (dvs, person som sier han er samler for å få noen fete kniver). Hvis du må stille spørsmålet er det en 92,68% sjanse for at du hører til i den siste kategorien. Hvordan man blir samler? Man kjøper kniver man er interessert i, begynner litt i det små, og holder seg til det lovlige et par år før man søker politiet om dispensasjon fra forbudet for samlerformål. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 om man velger dette http://dealextreme.com/details.dx/sku.1888 og man sier at det må være en gave noen har sendt, slipper man straff for kniven da om den blir stoppet? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) om man velger dette http://dealextreme.com/details.dx/sku.1888 og man sier at det må være en gave noen har sendt, slipper man straff for kniven da om den blir stoppet? Nei. Da etterforsker de saken og vil således finne ut at du i tillegg til å ha forsøkt å innføre et ulovlig våpen også har avgitt falsk forklaring. Det setter deg ikke i en bedre posisjon, snarere tvert i mot. Jeg regner med at krikkert er i stand til å hoste opp noen paragrafer. Jeg ville slått fra meg dette om jeg var deg, hvorfor i svarte skal du skaffe deg slike våpen uansett? Er du en slik som drar med seg våpen ut på byen? Unnskyld at jeg spør, men hvorfor denne interessen i å ulovlig innføre våpen til Norge, har vi ikke mer enn nok av dem? Red.: Det er liksom ikke sånn at du kan få tilsendt en kilo heroin heller, for å unnskylde deg med at det er en gave. Det er snakk om ulovlige våpen her, du snakker altså om å begi deg inn på våpensmugling. Tro meg, det er ikke verd det. Du kan selvsagt risikere at kniven kommer gjennom, uten at den blir oppdaget og at du ender opp med å stikke den i noen, mens det beste scenarioet er at den blir stoppet og at du blir tiltalt for våpensmugling. Lykke til ... Endret 24. august 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 jeg er fascinert av slikt, men ikke for å vise frem til andre eller true folk. jeg syntes bare at de er stilige. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 om man velger dette http://dealextreme.com/details.dx/sku.1888 og man sier at det må være en gave noen har sendt, slipper man straff for kniven da om den blir stoppet? Alt den tjenesten gjør er å fjerne DX' navn og logo. Jeg antar at pakkseddel fortsatt vil ligge i. Man kunne antageligvis skapt en god sak på at noen andre har sendt den til deg dersom du oppgir falsk identitet til DX, men hvis du virkelig er så oppsatt på å skaffe deg et ulovlig våpen bør du heller søke om dispensasjon fra lokalt politidistrikt og gå gjennom de lovlige kanaler. Husk at det ikke bare er innførsel som er ulovlig, men også det å eie og besitte en slik kniv. Risikoen er altså ikke borte hvis pakken ikke blir tatt i tollen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå