Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

om tollerne stopper en kniv fra utlandet, hva skjer da?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så de tar den, gir meg muligens bot, men ikke noe på rullebladet? men jeg havner vel i bøteregistret? har det mye å si de 10 årene man er der?

Lenke til kommentar

Bøteregisteret er rullebladet. Og en bot blir bare stående i to år for de fleste som kan be om rullebladet ditt. Noen få instanser kan be om hele rullebladet ditt uansett hva.

Konsekvenser av å ha bot for ulovlig våpen? Tja... En del jobber som krever at man har god karakter (ikke som i skolekarakterer, men som i personlighet) vil nok være utelukket.

Lenke til kommentar

..man må vel skille mellom forenklet forelegg og rettslig ilagt bot når det kommer til rulleblad?

Jeg trodde ikke forenklede forelegg ble medtatt på noen som helst vandelsattester, bare forelegg ilagt av rettsystemet?

Edit, fra wiki:

I motsetning til vanlige forelegg havner ikke forenklede forelegg i bøteregisteret.[1]

Forenklede forelegg utskrives vanligvis av politiet, men kan i forbindelse med tollovertredelser også utskrives av tollbetjenter.

Så registrert blir det nok ikke uansett, og dermed intet problem ifht vandel.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Springkniver regnes som våpen og er derfor. Man risikerer å få tillegg på rullebladet for våpensmugling faktisk, om man skal tro Kjell Erik Waclawczyk ved Trondheim Politikammer.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/ar...?service=iphone

Man skal også være klar over at det er ulovlig å bære kniv på offentlig sted uansett hvilken type kniv det er, med mindre den er en del av en uniform.

"Vanlige" kniver og foldekniver har andre bruksområder enn springkniver. Springkniver har "ingen" nyttige bruksegenskaper, annet enn det å kunne nyttes som våpen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

man får vanligvis ikke opp bladet på en leatherman like fort som på en springkniv.

er det noen måte å få lov til å eie noe slikt i norge?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over loven, men ser ikke helt argumentene.

På hvilken måte er en springkniv mer et våpen enn en folde- eller rambo-kniv? Monster rambokniver er jo helt lovlige.

Og du påstår springkniv ikke kan brukes som noe som helst annet enn våpen, den kan jo så absolutt brukes til alt en vanlig kniv kan - spikking, sløye fisk, jaktutstyr osv osv. Den har alt en vanlig kniv har, med springfunksjon i tillegg.

Og når vi snakker Butterflies, tar jo disse lenger tid å ha klar til angrep enn en foldekniv eller annet, så ser ikke hvorfor den skal være mer forbudt. I tillegg ligger bladet fint og trygt når den er klappet sammen, om man skal ha den i lomma på tur e.l.

Endret av toth
Lenke til kommentar
..man må vel skille mellom forenklet forelegg og rettslig ilagt bot når det kommer til rulleblad?

Jeg trodde ikke forenklede forelegg ble medtatt på noen som helst vandelsattester, bare forelegg ilagt av rettsystemet?

*sukk*

Ja, man skiller mellom forenklet forelegg og bot. Forenklet forelegg kan ilegges av politi-/tolltjenestemann "på stedet" (eller i noen tilfeller senere) for mindre bruddvegtrafikkloven, tolloven, og fritids- og småbåtloven.

Dette er et brudd på våpenloven, og kan ikke avgjøres med forenklet forelegg.

For øvrig er det ikke bare retten som ilegger bøter. Politijurist kan også ilegge bot, og dersom den blir vedtatt har den samme virkning som om den er ilagt av en domstol (straffeprosessloven § 258 annet ledd: "For øvrig har et vedtatt forelegg virkning som en dom."), også når det gjelder om den kommer på rullebladet (strafferegistreringsforskriften § 2 (2): "Bot for forbrytelse, fastsatt ved forelegg eller dom, herunder også dom som nevnt i strl. § 52 nr. 4.").

Strafferegistreringsforskriften skiller mellom strafferegisteret og bøteregisteret. I bøteregisteret registreres alle bøter, i strafferegisteret (som er den synlige delen av rullebladet ditt, ikke bøteregisteret som jeg sa feil tidligere) registreres alle bøter og forelegg for forbrytelser. Mindre grove overtredelser av våpenloven er forseelser, ikke forbrytelser, og ender bare i bøteregisteret.

Det er dog ikke dermed sagt at det ikke er et problem for vandelen din.

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer som er med i begrunnelsen tror jeg.

Jeg mener at tveeggede kniver er ulovlig, uansett hvilken annen utforming de har, da disse ikke er laget for, ei heller egnet, til å skjære med. Det er også med i beregningen hastigheten kniven er klar til angrep. Kniver som springkniver regnes etter norsk lov som våpen, fordi det er dette de er konstruert for.

Jeg skrev at springkniver ikke har "noen" andre bruksområder. Det er en vurdering gjort av de som lager lovverket i Norge. Det er ikke til å stikke under stol, at det er nettopp som våpen, springkniver er laget. Fordi at de er små, lette å skjule men er raske å gjøre om fra usynlig til våpen.

Springkniver egner seg nemlig veldig dårlig til spikking og andre slike nytteområder, på grunn av konstruksjonen, nettopp at bladet ikke "sitter fast". De er vinglete og derfor fine til en ting, nettopp som stikkvåpen og er derfor ulovlige.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over loven, men ser ikke helt argumentene.

På hvilken måte er en springkniv mer et våpen enn en folde- eller rambo-kniv? Monster rambokniver er jo helt lovlige.

Og du påstår springkniv ikke kan brukes som noe som helst annet enn våpen, den kan jo så absolutt brukes til alt en vanlig kniv kan - spikking, sløye fisk, jaktutstyr osv osv. Den har alt en vanlig kniv har, med springfunksjon i tillegg.

Og når vi snakker Butterflies, tar jo disse lenger tid å ha klar til angrep enn en foldekniv eller annet, så ser ikke hvorfor den skal være mer forbudt. I tillegg ligger bladet fint og trygt når den er klappet sammen, om man skal ha den i lomma på tur e.l.

Argumentet ditt hadde vært mye bedre hvis du hadde nevnt at man har lov til å kjøpe et sverd, men ikke en springkniv.

Uansett: Forbudet mot springkniver er begrunnet i at samfunnet ikke ønsker kamuflerte våpen. Det er altså ikke "kniv"-funksjonen man har noe imot, men springfunksjonen.

Derfor er en samekniv lovlig (dog allikevel slik at man trenger "aktverdig grunn" for å bære kniv på offentlig sted), mens en springkniv ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...