Gå til innhold

Hjelp til overclock q9300


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger hjelp til å overklokke prossesoren min.

Jeg har: Intel Core 2 Quad q9300 Yorkfield, eller lettere sakt q9300.Kjører originalt på 2.5Ghz. Les mer her : http://ark.intel.com/Product.aspx?id=33922

ASUS P5N-D Hovedkort.

4GB Minne, husker ikke type :S

 

Det som er problemet er at jeg får overklokka den til 2.6ghz men etter jeg går over det ELLER stiller på voltage får jeg ikke starta.

Når jeg starter PC'en til vanlig uten overklokk kjører skjermkort vifta på 100% i 2 sek, så går den til laveste, og starter som vanlig.

Når jeg går over 2.6ghz eller øker voltage med mer og rebooter vil den ikke starte og vifta til skjermkortet går på 100% hele tia, og ingenting skjer, svart skjerm.

Da må jeg resette CMOS for å starte igjenn.

Har prøvd og oppgradere chipset og hovedkort.

Hjelp pliiis ^^

 

EDIT: Og i tilleg er det noe rart med corene på cpu'en, de har STOR varme forskjell, nesten 15 Graders forskjell+ de er veldig varme

Core0 44 c

Core1 56 c

Core2 56 c

Core3 39 c

Kan CPU'en min være ødelagt?

 

Takk! :p

Endret av Therider
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Trenger hjelp til akkurat det samme, det optimale hadde jo vært å fått den opp til 3ghz. Har byttet ut originalkjøleren så temperaturen skulle ikke være noe problem. Har samme hovedkort. Noen der ute med peiling? :w00t:

 

Kjølinga skulle heller ikke være noe problem med min heller, har vannkjøling ^^

Lenke til kommentar
Vet det, men prinsippet er det samme, er akkurat samme prosessor utenom at du har 2 ekstra kjerner.

Ja, men jeg vet sånn ca hvordan jeg overklokker, men det går ikke :/ Jeg må resette cmos'en med jumperen hele tia :| For skjermen blir bare svart, og viftene går for fult hele tia..

Lenke til kommentar

Hør på hva The Ghost sier,les en overklokkingsguide.

Og finn ut av hva det hovedkortet ditt klarer av fsb, mulig det ikke er noe godt hovedkort til quadklokking, noen hk kan klokke en C2D rimelig bra,men ikke en quadcore. Les om ditt hovedkort.

 

En annen ting som er viktig når man skal klokke en cpu som har låst multi,er rammen, du sier du ikke hvet hva ram du har,epic fail. Man MÅ hvite hva slags ram man har og hva den tåler, ettersom man klokker også opp rammen samtidig som man øker fsb. Stopper rammen,må man bruke en annen (les lavere) cpu/ram divider.

 

Ikke kritikk, bare et par gode råd :)

 

Google fant DENNE overklokkingsguiden for ditt hk...enjoy .......

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Hør på hva The Ghost sier,les en overklokkingsguide.

Og finn ut av hva det hovedkortet ditt klarer av fsb, mulig det ikke er noe godt hovedkort til quadklokking, noen hk kan klokke en C2D rimelig bra,men ikke en quadcore. Les om ditt hovedkort.

 

En annen ting som er viktig når man skal klokke en cpu som har låst multi,er rammen, du sier du ikke hvet hva ram du har,epic fail. Man MÅ hvite hva slags ram man har og hva den tåler, ettersom man klokker også opp rammen samtidig som man øker fsb. Stopper rammen,må man bruke en annen (les lavere) cpu/ram divider.

 

Ikke kritikk, bare et par gode råd :)

 

Google fant DENNE overklokkingsguiden for ditt hk...enjoy .......

K, takk for svar :)

Men noen tips til hvorfor temperaturene har så stor forskjell? jeg har prøvd med lite og mye kjølepasta, ikke noe spess forskjell.. :|

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

temperaturene, er ikke helt korrekte, men core 1 og 2, er cirka lik og core 3 og 4, er ikke helt sikker men er ikke q9300 en av de quad-ene med 2 brikker? altså 2*2?

 

så jeg ville sagt se på gjennomsnitts tempen, så lenge den ikke passerer 70 - 75 på max load så ska det gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...