Sydnes Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hei. Jeg er en gutt på 20 år, som etter ett år i Forsvaret, har tatt fatt på studiene. Min tid i Forsvaret lærte meg mange gode vaner når det gjaldt trening og kosthold. Gode vaner som jeg planlegger å fortsette å leve med. Problemet er at jeg i det foregående året fikk alt i fanget. Treningsmulighetene var særdeles gode, og maten (om ikke akkurat top notch) inneholdt rikelig med frukt og grønt. Det med treningen bekymrer jeg meg ikke veldig mye om. Det kommer nok når jeg er inne i rutinene som student. Kostholdet, derimot, er det verre med. Jeg er nå i den posisjon at jeg selv må stå for hva jeg handler inn og spiser. Et ikke altfor stort budsjett krever at jeg er økonomisk, og ikke kjøpe mer enn det jeg får spist. Det krever altså en del planlegging i forveien for å imøtekomme behovene mine. Og her er kjernen til spørsmålet. Jeg har surfet litt rundt på internett, plukket opp noen tips her og der, men jeg har enda til gode å finne en helhetlig kostholdsplan som dekker mine behov. Jeg er en ung mann i god fysisk form og har ikke noe behov for slankedietter, som det er mye av. Jeg skjønner at behovet for inntak av kallorier, proteiner, ect. er avhengig av hvor mye jeg trener (som nå i oppstartsfasen er ingenting), men kjenner noen til gode planer som dekker inntaket av næringsstoffer til vanlig såvel som under regelmessig god trening (både styrke og utholdenhet). Det mentale er også viktig for meg. Jeg ønsker et kosthold som vil være med på og optimalisere mine fysiske og mentale ferdigheter så langt det er mulig å gjøre dette. Er det noe literatur noen kjenner til som vil være til hjelp for meg for å nå dette målet? All hjelp er velkommen. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 optimal fysisk og mental helse? jeg anbefaler deg å gjøre litt research på weston a. price, en mann som reiste kloden rundt i 8 år og studerte tradisjonelle samfunn hvor menneskene var blant de sterkeste og mest friske menneskene i hele verden (og det er ikke overdrivelse. vi snakker 0 kronisk sykdom og 0 tannråte enda de ikke hadde tannhygiene) - han studerte deres kosthold og deres levemåte og gjorde oppdagelser som den dag i dag står i motsetning til alt det vanlige sprøyet du får høre i helsemagasiner om å kutte ned fett etc. kort intro: http://www.matoghelse.no/helse/2008/09/08/...ett-pioner.aspx men du bør virkelig lese hans bok nutrition and physical degeneration for å få med deg alt. det er dog ikke nødvendig, for du finner masse informasjon på nettet. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Karbohydrat-maset i dag er bare tull. Du trenger fett og proteiner, og minimalt med carb per dag. en frukt eller to dekker FINT det man må ha. Folk som spiser mye carbs = sugar burners folk på prottis/fett = fat burners. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Karbohydrat-maset i dag er bare tull. Du trenger fett og proteiner, og minimalt med carb per dag. en frukt eller to dekker FINT det man må ha. Folk som spiser mye carbs = sugar burners folk på prottis/fett = fat burners. Det kommer da helt ann på treningsmengden? Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Karbohydrat-maset i dag er bare tull. Du trenger fett og proteiner, og minimalt med carb per dag. en frukt eller to dekker FINT det man må ha. Folk som spiser mye carbs = sugar burners folk på prottis/fett = fat burners. Det kommer da helt ann på treningsmengden? Egentlig ikke. Kroppen omdanner fettet til energi hvis den ikke har noe carbs å ta av, dersom din kropp er "kalibrert" for det. Søk opp Rob Faigin og natural Hormonal enhancement på google. Hvis du tilfører karbohydrater, vil kroppen bruke det istedetfor fettet. Jordbruket ble innført for rundt 10.000 år siden, før den tid hadde mennesket, som ikke i nevneverdig grad har utviklet seg genetisk, svært liten tilgang på karb, og trengte det heller ikke. Fett og proteiner fra dyrekjøtt, nøtter, melk og planter la grunnlaget. Det fantes riktignok bær, i sesong, men som sagt ikke mye.. Forøvrig sank gjennomsnittshøyden med 15 centimeter påfølgende introduksjonen av jordbruket, og de flotte karbohydratene ifra mel/korn osv Søk opp Weston A. Price for en innsikt i hvordan jordbruksprodukter og korn påvirker helsen vår. Mener du at Jegere for 15.000 år siden ikke arbeidet like hardt som dagens Hobby-trenings-studio gutter? Jeg spiser så og si 0 carb og føler ikke heller noe behov for det. Har vært på denne paleolithiske dietteten i snart en måned, gått ned 7-8 kilo, fettprosenten ned fra 15% til 9%, bygd muskler, huden er bedre og jeg har masse overskudd. Man kan inkludere carb i et kosthold forøvrig, men den må innkorporeres riktig, i "oppkarbingsdager", men det blir for mye å begi seg inn på her. Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvordan ser et sånt kosthold ut egentlig? Kan man gjøre det i byen? Er veldig nysgjerrig, leser artikkelen om Weston A. Price akkurat nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Slenger meg på her. Svært interessert i et slikt kosthold! Skal prøve det kombinert med en stor treningsmengde. Lagde derfor en tråd for litt siden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1139488&hl= Fikk litt hjelp, men ikke mye. Skal nå ha enda mer fett/proteiner enn karbohydrater, enn hva tråden sier. Fint om isaac elric og GRendal sier mye (ikke bare litt) om hva et slikt kosthold må innebære av matvarer. Hvis det blir for mye her i tråden så ta det gjerne på PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå