Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

om impedans og kobling av subber

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt 2 * Rockford Fosgate Punch P1S812 subber, og en Rockford Fosgate Prime R500-1 forsterker.

Subbene er begge på 8 ohm (SVC) og hvis jeg har forstått det riktig tåler forsterkeren en belastning ned til 2 ohm.

Hvis jeg paralellkobler de to subbene vil jeg da få en belastning på 4 ohm? er det den beste måten å koble dem sammen på?

(beklager hvis jeg blander begreper og slikt.. er ny i gamet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subbene er begge på 8 ohm (SVC) og hvis jeg har forstått det riktig tåler forsterkeren en belastning ned til 2 ohm.
Hvis det står i manualen så er det sikkert riktig.

Hvis jeg paralellkobler de to subbene vil jeg da få en belastning på 4 ohm? er det den beste måten å koble dem sammen på?
Ja. Du får 4 ohm ved å parallellkoble to elementer på 8 ohm hver.
Lenke til kommentar

Du bør koble i 4ohm ja...

Men jeg skjønner ikke hvorfor du kjøper 2stk 8ohm suber, og da også RF suber som i tillegg har en følsomhet på 86db...

Du ville fått MYE mere for pengene, og mye bedre lyd, hvis du hadde valgt Harman Kardon CA1500M forsterker, og feks Infinity Reference 1250W suber ;)

Lenke til kommentar

Okei!

Grunnen til at jeg valgte dette oppsettet var at jeg ba bilradiospesialisten om hjelp og de forsikret meg om at dette ville bli bra!

Etter at jeg fant ut dette har jeg gått og sparket meg delvis i ræva.

I dag kom pakken og de har i tillegg klart å sende meg feil varer. Forsterkern er rett, men de har sendt meg 2*12 prime subwoofere som koster drøye 700,- stk.

Så hvis jeg ber dem sende meg en Harman Kardon CA1500M forsterker og 2* Reference 1250W så vil det bli bra?

Jeg har nå bygd en lukket kasse på ca 60L. Tror dere den vil passe bra til de subbene?

EDIT: Jeg tror 2 slike subber skal ha ca 68L i en lukket kasse.. Vil det ha mye å si at den kassa jeg har er 8 liter for liten?

Endret av theda9el2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...