Gå til innhold

Har DU hatt en paranormal opplevelse?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Ser at debatten har holdt frem, ikke uventet går mange i skyttergravene når de skal benekte hva andre opplever.

Leide for en ukes tid siden en hytte, og samlet mange i familien der.

Den hytta var hjemsøkt, uten at vi visste det da vi leide den, og vi hadde mange artige opplevelser den helgen...men svigermor drar aldri tilbake til den hytta for å si det sånn.

Det største problemet vi fikk var hva vi skulle si til barna som ikke fikk sove fordi gjenferdet kom på besøk.

Har ingen gode svar å svare, uansett hva vi svarer risikerer man å skremme dem enda mer.

Vi voksne syntes det var litt fasinerende, men flere syntes det var skikkelig skremmende.

Det morsomme er jo å se hvordan folk som ikke tror på det reagerer når de opplever det selv.

Som voksen kan man jo også teste hverandres mot, ved å se hvem som tør oppsøke eller følge etter gjenferdet.

Personlig så er jeg litt morbid eller hva man skal kalle det, og ber ofte om å få overnatte på det mest hjemsøkte hotellrommet f.eks hvis vi er så "heldige" å finne et hotell med et hjemsøkt-rykte.

Jeg er sånn sett vant med slike ting, uten at jeg sluttes å fasineres av fenomenet.

 

Hvis noen har en ide om hva man skal si til et barn som blir skremt av synet av gjenferd, og som gjør at det legger seg til å sove igjen så ville det vært flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg legger merke til er at det kun er de som tror de at det er gjenferd de har sett som har sett det... Hvorfor det?

 

Hvorfor får ikke jeg også se gjenferd når jeg er på hytta? Hytta til min mor og far er bygget over ruinene at et gammelt hus som brant ned med den gamle dama som eide det inni og når mutter og fatter kjøpte hytta ble de fortalt den historien og at hun, den gamle dama som brant inne, gikk igjen. Dette hadde eierene som solgte dem hytta sett hundrevis av ganger, det var delvis derfor de solgte hytta Nå har hytta vært i min mor og fars eie i snart førti år men ikke en eneste gang har noen av oss sett fjøra av den dama som skulle gå igjen der og vi har brukt hytta flittig!!! Kan dette være fordi at ingen av oss tror noe serlig på spøkelser og gjenferd og derfor ikke klarer å se kjærringa der hun forkullet løper rundt eller fordi dette er bare tull?

 

For det er overveiende de som tror på dette som ser dette også, hvorfor det? Hvorfor er ikke dete noe alle kan se, men bare de som allerede er lett påvirkelige? De som solgte mine foreldre den hytta sa rett ut at de hadde sett kjerringa ved flere anledninger og hørt henne, men vi andre har ikke sett, hørt eller følt en dritt og jeg lurer på hvorfor...

Lenke til kommentar
Hvis noen har en ide om hva man skal si til et barn som blir skremt av synet av gjenferd, og som gjør at det legger seg til å sove igjen så ville det vært flott.

For å vite hva dere skal fortelle barna, så må man nesten vite eksakt hva dere opplevde - da det er det eneste som kan gi noen idé om hva som faktisk skjedde. Med mindre dette spøkelset manifisterte seg, slik det gjorde i filmene Poltergeist, så er jeg nesten helt sikker på at det er en naturlig forklaring, som ikke involverer spøkelser, men det er ikke sikkert at du ønsker en slik forklaring, men kanskje barna hadde blitt mindre redde om de fikk forklart årsaken?

 

 

Blant de tingene jeg veldig gjerne vil oppleve er spøkelser. Hvis noen vet om et sted, hvor jeg kan oppleve spøkelser, uten at jeg trenger å reise verden rundt, så håper jeg at du/dere sender meg en PM. Jeg overnatter gjerne i spøkelseshyttene deres, for jeg ønsker virkelig å oppleve noe slikt. Årsaken er enkel, hvis jeg hadde sett det med mine egne øyne, så hadde jeg jo trodd på det, altså om jeg hadde visst at det var et spøkelse, det kan hende at jeg hadde sittet igjen med forklaringen, jeg vet ikke, også.

 

Så, har du et spøkelsesrom, en spøkelseshytte eller hva det nå måtte være, så tar jeg veldig, veldig gjerne turen dit for å besøke spøkelset. Gjerne på den mest hjemsøkte dagen om dere har registrert at vedkommende er mer aktive på søndag for eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror hjernen blir opplært til å ikke se slike fenomener.

Jeg har sett massevis av fasinerende tester hvor man blir bedt om å følge med på en bestemt ting, og så legger man ikke merke til at f.eks folk bytter klær, skifter omgivelse osv fordi man ikke er forberedt på at det skal skje.

Det er litt av det samme som når folk som har vært blinde enten fra fødselen eller etter en ulykke mange år senere får synet tilbake men så går det lang tid fordi hjernen har ikke å lært å tolke det øynene ser.

Jeg og de fleste andre har vel lett etter ting som hele tiden har ligget rett foran oss.

s

Slik er det med slike fenomener også.

Hvis man lurer seg selv til å ignorere slike fenomener, vil man heller ikke oppdage dem.

 

Det har jo også med seriøsiteten til den som ønsker å oppleve slike ting.

Hvis jeg leter på kjøkkenet etter en levende tiger, vil jeg ikke finne den. Betyr det da at Tigre ikke finnes?

Hvis jeg leter i stua etter et fly, og ikke finner det. Betyr det at det ikke finnes fly? De som sier at de har sett og tatt fly, lyver sikkert for oppmerksomheten...og ting kan jo misfostås...refleksjoner eller noe.

Besøk en innfødt midt inne i amazonas og fortell han om mobiltelefoner, tv og pcer og han vil tro du er sinnsyk og le av deg.

 

Man kan lede de blinde til vannet, men man kan ikke tvinge dem til å drikke.....

Lenke til kommentar
Man kan lede de blinde til vannet, men man kan ikke tvinge dem til å drikke.....

 

Et annet ordtak som kommer meg i hu er: "Det er greit å ha et åpent hode, men ikke så åpent at hjernen faller ut!"...

 

Så du tror altså at hvis du ikke ser spesielt etter spøkelser og gjenferd vil du ikke se dem? Dette gjelder da såklart guder også?

 

Men nå går riktig nok ikke jeg å tenker "her kan det være spøkelser!" hele tiden og ser etter dette, men førti år på ei hytte som de som eide den før solgte nettopp pga spøkelser skulle tilsi at jeg også, eller ihvertfall en eller annen av de jeg har hatt på besøk der, ville sett i hvertfall noe? Men såvidt jeg vet er dette aldri vært nevnt av noen av de jeg har hatt med eller andre som har besøkt hytta... merkelig... Jeg tror det er andre veien rundt jeg, at når du ser etter slikt har du også et ønske om å se det og derfor spiller hjernen din deg et puss.

 

Som sagt, jeg kan hverken si at det er slik eller slik, bare konstantere at jeg aldri har sett et eneste spøkelse eller gjenferd eller guder eller onde onder eller noe annet som kan passere som overnaturlig eller paranormalt..... er det riktig av meg å betvile dette da? Eller skal jeg ta det andre sier for god fisk om dette og tro blindt på det?

Lenke til kommentar
Jeg har sett massevis av fasinerende tester hvor man blir bedt om å følge med på en bestemt ting, og så legger man ikke merke til at f.eks folk bytter klær, skifter omgivelse osv fordi man ikke er forberedt på at det skal skje.

Som dette:

Eller dette:

Se filmen hos Youtube

?

 

Absolutt fascinerende, men jeg kan ikke si jeg ser relevansen til spøkelser. Hjernen er ikke "opplært" til å ignorere spennende (muligens "spøkelsesrelaterte") lys, lyder, temperaturforandringer osv. Tvertimot, hører man f.eks. knirking eller (spesielt) stemmer, så vil den normalt fungerende hjerne bli oppmerksom på dette. "Change blindness" illustrerer riktignok begrensninger i vår oppmerksomhet, men man kan ikke bruke slike studier til å konkludere at vi er blinde for gjenferd. Om vi er det (hvem vet), så trengs et annen begrunnelse enn slike studier.

 

Det er litt av det samme som når folk som har vært blinde enten fra fødselen eller etter en ulykke mange år senere får synet tilbake men så går det lang tid fordi hjernen har ikke å lært å tolke det øynene ser.

En skadet hjerne tilpasser seg. Særlig svært unge hjerner kan iblant tilpasse seg temmelig ekstreme ting (som å bli født med bare halve hjernen). Var gjenferd noe reelt, verdig vår sansning og persepsjon, så burde det vært langt mer vanlig å ha evnen til å oppleve dem.

 

Det er i det hele tatt interessant hvordan mange som tror på det overnaturlige (og forsåvidt mye annet som ofte ikke uten videre tas for god fisk, som drøye konspirasjonsteorier) ønsker å se seg selv som spesielt begavede, og oss andre som gledesdrepende, blinde, trangsynte tåper.

 

 

Og nei, jeg har ikke hatt en "paranormal" opplevelse som ikke skyldtes mareritt/overaktiv fantasi. Det siste jeg opplevde var å se selveste Satan under lucid dreaming (ja, jeg er dønn seriøs).

Lenke til kommentar
Noe jeg legger merke til er at det kun er de som tror de at det er gjenferd de har sett som har sett det... Hvorfor det?

 

Hva mener du? At kun de som har sett gjenferd tror på dem?

 

Du tar grundig feil, i så fall.

Det er veldig mange som aldri har opplevd noe paranormalt, men som ikke tviler på at det eksisterer.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
Jeg tror hjernen blir opplært til å ikke se slike fenomener.

Da tror du nok feil.

 

Jeg har sett massevis av fasinerende tester hvor man blir bedt om å følge med på en bestemt ting, og så legger man ikke merke til at f.eks folk bytter klær, skifter omgivelse osv fordi man ikke er forberedt på at det skal skje.

Hjernen legger svært godt merke til ting som er utenom det vanlige og vil fokusere på det, med mindre den allerede fokuserer [sterkt] på noe annet.

 

F. eks:

Prøver du å tolke et korttriks så vil du nok ikke legge merke til bjørnen som går i bakgrunnen, men sitter du i en hytte for deg selv så vil du sannsynligvis legge merke til alt som skjer rundt deg. Men å legge merke til noe betyr ikke nødvendigvis å tolke det riktig, og det er lett å tenke gjenferd hvis du allerede tenker på gjenferd (man ser det man vil se).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg mener at man gjennom livet blir opplært til å finne naturlige forklaringer, og dermed ignorerer muligheten for at noe mer finnes.

Man trenger ikke aktivt lete etter spøkelser, men hvis man heller ikke avviser at de finnes vil man være åpen for fenomenet hvis det oppstår.

Det er litt av det samme som man gang på gang opplever med f.eks naboer til misbrukere.

Naboer sier ofte etter at misbrukerne er tatt at hadde de bare vært åpnere for muligheten ville de sett det med en gang, siden tegnene var lette å se når de har oppfattet at selv en hyggelig nabo kan være en misbruker.

Jeg har for moro skyld tatt masse psykologiske tester som er utviklet for bl.a å demonstrere hvor mye informasjon hjernen stenger ute.

De klassiske testene er jo f.eks den hvor man blir bedt om å telle hvor mange ganger en ball blir sentret mellom spillerne, og så oppdager man ikke en mann som er kledt ut i gorilladrakt på banen fordi man ikek er blitt fortalt på forhånd at det skal være en slik person der, selv om han er der nesten 20 sekunder.

Slik er det med spøkelser også.

Man blir fortalt at de ikke finnes, og dermed ser man de ikke når man kunne ha sett dem.

Er man åpen for fenomenet, kan man se dem hvis det er der...man trenger ikke søke etter det.

For min del så har jeg vært på mange steder som skal være hjemsøkt uten å hverken ha opplevd noe eller sett noe, men i den andre enden av skalaen måtte noen i familien kvitte seg med et hus fordi de ble fysisk angrepet av noe som andre definerer ikke finnes.

Jeg synes også man må kvitte seg med mange forestillinger rundt dette, bl.a de forestillingene som gjør at folk blir redde av disse fenomenene.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke aktivt lete etter spøkelser, men hvis man heller ikke avviser at de finnes vil man være åpen for fenomenet hvis det oppstår.

 

Dette er bullshit, for jeg ville kanskje være mer åpen enn deg til og med hvis noe slikt hadde hendt meg, for jeg hadde ikke automatisk slengt meg på "paranormal" vogna og avsluttet det der, men dratt det videre og sett etter en naturlig forklaring. Jeg tror faktisk det er omvendt jeg, at hvis du er pipåpen for slikt "ser" du mer av dette også... selv om det mange ganger HAR en naturlig forklaring kommer det ikke frem da det virker som det er "kulere" med en paranormal forklaring.

 

Men mer åpen er du definitivt ikke, for hadde du vært det ville du ha fått med deg hvordan hjernens evner til å finne mønster der det ikke er mønster og "ting" der det ikke er noen ting... Dette har med overlevelse å gjøre og noe så banalt at vi ser dårlig i mørket.... Å tillegge dette til paranormalitet blir for meg litt... spacet?, da vi til tross for ti tusner av slike events bare her i landet ikke har klart å påvise et eneste et.... og det syntes jeg er fryktelig rart når vi faktisk har instrumenter som er LANGT bedre rustet til å oppfatte ting som både er i vårt snevre spekter og utenfor dette spektret....

 

Så er dette noe som er utenfor de fysiske lovene er det tvilsomt at noen hadde sett noe i det hele tatt..... med mindre de har evner som ingen andre har da såklart... Slik som synske og slikt :roll:

 

 

Sorry, dette ble OT, men jeg følte at ankh trengte et svar på sine påstander....

Lenke til kommentar
Jeg mener at man gjennom livet blir opplært til å finne naturlige forklaringer, og dermed ignorerer muligheten for at noe mer finnes.

Man trenger ikke aktivt lete etter spøkelser, men hvis man heller ikke avviser at de finnes vil man være åpen for fenomenet hvis det oppstår.

Hvis den naturlige forklaringen gir svar nok, hvorfor lete etter "noe annet"? Men dette er ikke tråden til å diskutere eksistensen av slike ting, men bare sånn som et tankekors. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For min egen del så har jeg aldri opplevd noe i mørket, ganske enkelt fordi det da har vært for mørkt til å se noe :)

Jeg skulle også gjerne fått en "naturlig forklaring" på å bli fysisk dradd opp av stoler, slengt på gulvet, svevende kopper osv og sliter vel noe med å akseptere at det skyldes skyggen av en stol eller at man tolker noe naturlig til noe overnaturlig.

Men igjen, jeg har aldri hoppet i fallskjerm og kan derfor ikke sette meg inn i hvordan det er, jeg har aldri flydd jagerfly men de som har gjort det sier det er kult, jeg har ikke kjørt en lamborghini diablo men de som har har sikkert hatt det gøy.

Jeg har sett og opplevd noe som andre ikke har, jeg aksepterer at andre ser og opplever ting som jeg aldri får.

 

Tråden var i utgangspunktet ment for de som har opplevd noe, ikke som en diskusjon om det finnes eller ei. :ermm:

Dere må gjerne diskutere videre, men jeg blir bare sånn halvveis engasjert i denne siden denne tråden sporet av så raskt.

Lenke til kommentar

I know. Jeg beklager sterkt å ha bidratt til denne avsporingen, men det jeg synes er spennende er å forsøke å finne en naturlig forklaring på slike opplevelser. Jeg skøyt jo blink på bildet TheMartine postet(som en spøk). Det er synd hvis vi ikke kan la det være en del av tråden, men jeg respekter selvsagt at folk kun vil dele sine opplevelser uten innblanding fra oss som ikke tror på slike fenomener. Beklager om jeg har bidratt til å ha ødelagt tråden for andre og kommer til å holde meg unna for fremtiden og tar heller diskusjonen rundt mulige forklaringer på slike fenomener i en annen tråd som er beregnet for dette. Kommer til å be postere om lov til å sitere dem i en slik tråd, siden jeg finner detektivarbeid og spekulasjonene rundt fenomenene som mer interessant enn det å slå seg til ro med en forklaring. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tanken var bare å få folk til å fortelle om sine opplevelser uten å bli avfeid av folk som ikke tror på det.

Skulle ønske flere av de som ikke trodde var med når ting skjedde, så de kunne kommet med sine forklaringer da

Lenke til kommentar

Endelig kan vi bruke denne tråden til det den er ment til! Gaaawd, altså.

 

For min egen del så har jeg aldri opplevd noe i mørket, ganske enkelt fordi det da har vært for mørkt til å se noe :)

Jeg skulle også gjerne fått en "naturlig forklaring" på å bli fysisk dradd opp av stoler, slengt på gulvet, svevende kopper osv og sliter vel noe med å akseptere at det skyldes skyggen av en stol eller at man tolker noe naturlig til noe overnaturlig.

 

Døh. Dette synes jeg du skal utdype. Stories please?

Lenke til kommentar
Det er veldig mange som aldri har opplevd noe paranormalt, men som ikke tviler på at det eksisterer.

Det er jo enda verre.

 

 

Jeg mener at man gjennom livet blir opplært til å finne naturlige forklaringer, og dermed ignorerer muligheten for at noe mer finnes.

Det gjør man da slett ikke. Det er bare det at det er null bevis for "noe mer". Hvordan i all verden kan du påstå at "noe mer finnes" når det ikke finnes fnugg av bevis for det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...