Gå til innhold

Har DU hatt en paranormal opplevelse?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-l9ZFKsiT

En dag jeg var på badet, så så jeg ut på ytter-gangen hvor lyset sto på. Og da husket jeg at jeg jo selvsagt må huske å skru av lyset der ute på ytter-gangen når jeg går ut fra badet. For meg var dette med å skru av lyset i ytter-gangen av en eller annen merkelig grunn et behov jeg alltid hadde hatt etter at jeg flyttet inn i det nye huset for et par år siden. Så da jeg var ferdig på badet så gikk jeg ut, av en eller annen grunn forbi ytter-gangen uten at jeg skrudde av lyset der, og så inn på kjøkkenet. Plutselig så hørte jeg, min kone og min sønn et høyt klikk/smell fra ytter-gangen. Akkurat i samme øyeblikk tenkte og følte jeg følgende: " Å søren óg", samtidig fikk jeg følelsen av at "der ble jeg avslørt ?????". Min samboer spurte straks: "Hva var det for en lyd, den kom fra gangen. Var det lyset som gikk ?" Deretter gikk jeg tilbake til ytter-gangen og, akkurat, der var lyset plutselig avslått ? Jeg fortalte at det måtte ha vært lysbryteren som slo seg av helt av seg selv, for den høye lyden av et klikk/smell låt akkurat slik det gjør når man hardt slår lysbryteren i ytter-gangen av. Lysbryteren var altså gått av helt av seg selv. Etterpå prøvde jeg flere ti-talls ganger å få bryteren i vippe-posisjon mellom av og på for å se om den i denne vippe-posisjon kunne gli av helt av seg selv. Men uansett hvor ofte jeg prøvde både da og i ettertid så klarte jeg aldri å få bryteren i en slik vippe-posisjon. Og uansett om den hadde stått i vippe-posisjon den dagen da den slo seg av helt av seg selv så ville en slik glidning fra vippe-posisjon til av-posisjonen aldri ha kunnet forårsake en slik høy klikk-lyd. Denne høye klikk-lyden fra denne lys-bryteren har jeg bare oppnådd ved å selv hardt slå bryteren av. I tillegg må jeg si at jeg både før og etterpå denne hendelsen i ytter-gangen, alltid har vært litt nervøs for å oppholde meg over lengre tid alene i denne ytter-gangen, spesielt når lyset har stått på der hele kvelden og jeg omsider før leggetid skal gå bort til ytter-gangen for å slå lyset der av. Slik har jeg aldri opplevd det andre plasser i huset, og heller ikke på noen andre plasser.

Endret av Slettet-l9ZFKsiT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig så vet jeg at enkelte fenomener finnes, og finner dem like naturlige som å handle melk og brød på butikken.

Hvordan vet du det?

Jeg vet at kristendommen og andre tradisjonelle religioner har helt feil innfallsvinkel til disse fenomenene, og vitenskapens forkjempere vil avvise dette selv om de opplevde dette selv.

Det er ikke opplevelsene som er problemet. Det er de ville forklaringene. Hvorfor klarer ikke slike som deg å skille mellom "opplevelse" og "forklaring"?

Vitenskapen avviste vel i sin tid solen som universets sentrum, strømmen var vel feberfantasier fra gærne folk, telegrafen var vel juks og bedrag.

Solen er universets sentrum? Hvor har du det fra?

Det var religiøse dogmer som dikterte jorden som universets sentrum, ikke vitenskapen. Igjen blander du kortene.

Jeg vet hva jeg vet, og trenger ikke vitenskapen til å avvise det.

Dette er altså identisk lik blind religiøs tro.

Tenkte det kunne være interressant med en tråd rundt dette, forhåpentlig fri fra uvitende som skal belære folk og kristne som skal dra det inn i en gud vs satan retning.

Hvordan er man "uvitende" hvis man ikke automatisk godtar enhver vill påstand uten bevis?

Kort sagt, en åpen tråd om "the real thing" fri for diskusjon om det eksisterer eller ikke og fri fra flåsete innlegg, hvis det er mulig....

Så først skal du rakke ned på de som ikke tror blindt, og så skal de som ikke tror blindt bare la være å si noe?

Lenke til kommentar

Har med hånden på hjertet ikke opplevd noe "overnaturlig" som jeg ikke har funnet en god naturlig forklaring på jeg i løpet av mine femti år her på denne kula.... og der tror jeg de fleste gjør den store bommerten, de hopper rett fra A til C uten først å ha vært innom B, som er naturlige forklaringer på ting og tang.... Isteden får de det travelt med å konsontrere seg om C, de såkalte paranormale tingene...'

Selv med min bittelille viten om menneskelig psykologi klarer å forstå at dette ligger i hjernen vår og slik jeg ser det kan noe av grunnen til at jeg aldri har sett noe paranormalt i mitt liv være at jeg har gode nok filtre til å filtrere vekk tull som hjernen min er en mester til å lage. Det er foreksempel lenge siden jeg fant ut at mørkeredsel bare er et instinkt hos meg som skal holde meg i ro om natten fordi jeg ikke har serlig godt nattesyn og derved et lett bytte for rovdyr som jager om natten. Det er jo ingenting å være redd for i mørket her i landet, bortsett fra andre mennesker da....

Og slik forsetter det. Husker at jeg som ung gutt satt i et mørkt rom med et alqueda board (eller hva pokker dette heter) og prøvde å få kontakt med min venninnes avdøde far og ble skremt fra sans og samling da det jævla glasset plutselig rørte på seg og liksom gikk "av seg selv" bortover til bokstavene på brettet. Først flere år senere skjønte jeg at den ene kompisen min var en spøkefugl som likte å skremme ræva av oss og jeg lærte meg til å tenke mer kritisk på slike ting. Legg merke til at jeg ikke avfeier noen ting, jeg forbeholder meg bare skeptisk til ting vi enda ikke har funnet et eneste fnugg av bevis for, til tross for at det er flere millioner slike "events" i verden på et år....

Og kritisk er det tydelig flere som burde vært ser jeg..... :dribble:

Lenke til kommentar
Det der får meg til å tro at du ikke helt vet hva vitenskap er for noe.

Vitenskap er ikke en konspirasjon. Vitenskap har ikke umulige krav for bevis. Vitenskap er, på sitt enkleste, en metode. Det er hva du bruker for å finne ut hvordan universet fungerer.

Grunnen til at paranormale fenomener ikke kan bevises er fordi de mest sannsynlig ikke eksisterer, enkelt og greit.

Vitenskap er bare et problem hvis du ikke er ute etter sannheten.

Nå har jeg ikke lest noen poster etter denne, sjekket bare etter at Ankh riktignok hadde gitt dere opp.

Vitenskap er ikke bare den vitenskapelige metode. Ordet "hønsehjerne", er det 1 ting? 2? 3?

Ordet hønsehjerne er et ord, hjernen til et dyr i høne-familien, også godkjent som et sosialt utrykk for idiot...

Men nå, poenget: ordet har like mange definisjoner som det blir definert (som igjen er min definisjon), så vi satt opp en metode for å prøve å sette opp en logisk resonering for hvilken's sannhet er sann, bl.a den vitenskapelige metode, men vitenskap er ikke lengre bare den vitenskapelige metode.

Ser du ikke at missbruket av konseptet av vitenskap blir missbrukt nå mere enn noe annet jeg selv har funnet i noen historie-bok.

Om religion missbrukte menneskes hjerne før, er det vitenskapen som gjør det nå.

De er begge blitt ekstreme mot-polarer; vitenskap har blitt, i mainstream sammenheng, like mye religion som all annen..

Det er kun de store filosofene; de virkelige intelligente, tankefulle, edle, gjerne menneskelig-kjærlige menneskene som ikke missbruker vitenskap.

For dagens vitenskap blir brukt i mainstream sammenheng, som noe absolutt, likedann som religion: uten absolutt forklaring.

Det er faktisk en vitenskapelig konspirasjon som ser ut til å kjøre, men jeg tror gjerne det bare er masse-suggesjon og ikke med mening, slik religiøse fanatikere (spesielt kristne) har vært igjennom årene: alle fulgte flokken ukritisk, og ukritisk må man være for å kjøpe all vitenskap som er ute å kjøre...

OK, et eksempel: "

"..

Og hva med kvantefysikk, det blir aldri aldri aldri dratt opp; de aller aller aller fleste forskere eller de som liksom skal representere forskerene, prøver å holde visse ting skjult, men om de først blir dratt opp, prøver å ro seg i land, like mye som autoriteter...

Men når jeg tenker meg om, er vel denne posten ikke mye gjennomtenkt, å forvente at denne posten blir en investering; at jeg ikke bare blir trollet ned av ekstrem-vitenskapsforstående, skjer vel strengt tatt ikke.

Men ingenting skjer om man ikke engang har håp eller hva? Eller nei vent, håp er unødvendig når man kan vite med vitenskap! Hail the all-knowing Science!

Ahhh, @ topic..

Jeg har opplevd endel, men ikke noe så hardcore at jeg sverger på min mors grav at det var påvirket av gud eller store krafter. Jeg har hatt veldig mange interessante drømmer og "deja-vu"'s mye mere interessant enn "har jeg vært her før?", løst av vitenskap ved å påstå at det er en hjerne-glitch, hvor "hukommelsen spiller en et puss".

Medium-dyp kunnskap innenfor det "okkulte" ved møte med noe stongehenge-lignende ting i naturen...

Men på tross av overnaturlige fenomener, bare for å gå litt OT: man trenger strengt tatt ikke overnaturlige fenomener for å begynne å lure, "enkle eksistensialistiske spørsmål": om vi stoler på et eksternt sanseapperat, må vi først og fremst stole på at vårt sanseapperat fungerer. Man har prøvd å motbevise dette og, men de kan kun overbevise deg, aldri ødelegge det faktum (får vi håpe) at det kreves din subjektive godkjenning før noe er sant.

Vitenskap i et nøtteskall: antar at man kan skape noe i den eksterne verden som kan analysere det lokale.

Det er en interessant hypotese, men er overvurdert og har blitt satt som en fundamental filosofi som må være sann, eller ihvertfall med ekstrem stor sansynlighet.

Trøtt & syk (syk som i feber og kraftig forkjølelse), mulig at det påvirker dømmekraften min, har null oversikt over hva jeg skriver, noe som ikke bør bety at det er mindre troverdig, bare hult etter bulter.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Vitenskap er den vitenskapelige metode og resultatet av den metoden.

"Religiøs" vitenskap er ikke vitenskap, selv om folk kanskje kaller det det.

Det er ingen vitenskapelig konspirasjon. Det kan fint eksistere konspirasjoner mellom vitenskapsmenn, men vitenskapsmenn er ikke vitenskap, vitenskapsmenn bruker vitenskap.

Man "vet" ikke i vitenskap (med unntak av matematikk), man bruker sannsynligheter.

Noen andre får ta over for meg her, jeg vil sove.

Lenke til kommentar
[Pseudointellektuelt tåkeprat]

Hovedproblemet er kanskje at media generelt er elendige til å formidle vitenskap på en god måte. Det klassiske eksemplet er når korrelasjonelle studier fremstilles som om man funnet en klar årsakssammenheng.

I "vanlig" vitenskap finnes ingen konspirasjon. Kun mennesker med et irrasjonelt forhold til vitenskap kan få seg til å tro det. Derimot kunne man nevne kommersielle interesser, der det kan være i personers interesse å lyve eller ihvertfall holde informasjon tilbake - men slik skal ikke vitenskapen fungere.

Lenke til kommentar
Om religion missbrukte menneskes hjerne før, er det vitenskapen som gjør det nå.

Nei. Vitenskapen er en metode. Religion er en ideologi.

De er begge blitt ekstreme mot-polarer; vitenskap har blitt, i mainstream sammenheng, like mye religion som all annen..

På hvilken måte? Har vitenskapen regler du må rette deg etter? Forteller den hvordan du må leve livet ditt? Henviser den til en ufeilbarlig usynlig autoritet? Og så videre, og så videre...

Vitenskap i et nøtteskall: antar at man kan skape noe i den eksterne verden som kan analysere det lokale.

Eh nei, vitenskapen i et nøtteskall er at man må kunne verifisere eller avkrefte noe. Hvis noe ikke er en del av denne verden kan dette selvsagt ikke gjøres. Men hvis noe påvirker denne verden, så kan man i aller høyeste grad observere det, eller resultatene av det.

Lenke til kommentar

Husker jeg tut i skogen i mørket for en del år siden, enda jeg var litt små redd for å møte på elg eller andre dyr så klarte jeg fortsatt å være trøtt. Pluttselig så så jeg inne i mørket omrisset av et groteskt uhyre, jeg ble stiv som en is tapp. Jeg klarte ikke og ta øynene fra udyret, men heldig vis så forsvant det etter at jeg hadde stirret på det i noen sekunder. Jeg så isteden en merkelig busk... Heldig vis så forsvant udyret i steden for å angripe.

Jeg har også blitt bortført av aliens. Jeg hadde lagt meg til og sove (merkelig at de nesten altid bortfører folk fra senga), og like før jeg sovnet, var nesten inne i drømme land, så lyste og blinket hele rommet og så kom det noen aliens inn. Pluttselig var jeg i ett mørkt rom med doktor lamper over meg og aliens som sto og glodde på meg, men sprøyter og andre verktøy i hendenne. Heldig vis fikk jeg ingen anal probe, jeg trur i vertfal ikke det, for det neste jeg husker er at jeg vokner i senga neste dag.

akjnffusarkasmadvarseldsbhbsiub

Lenke til kommentar

Og det rare er at til mer fantastisk fortellingene er til lettere blir de trodd... av en eller annen grunn...

Kanskje skyldes det at det ikke er så lett å finne en naturlig forklaring på det når historiene fremstår som fantastiske?

Bodde for noen år siden i et hus som var fra 1929, altså type gammelt. Flere ganger den første høsten jeg bodde der hørte jeg at folk gikk opp trappa, men når jeg gikk for å sjekke var det ingen der... Klart jeg kjente nakke hårene reiste seg da, for tanken på spøkelser var ikke langt unna og da knirkingen også begynte på loftet og i resten av rommene var jeg sikker på at stedet var hjemsøkt og begynte å tenke på å flytte da jeg dagen etter så huseieren (jeg leide bare) satt og tettet noen sprekker i grunn muren og et "AHA!" gikk opp for meg. Han kunne fortelle meg at husets grunnmur sto i ren leire og at huset flyttet så mye på seg vår og høst at han nesten måtte bytte adresse på huset og det var grunnen til den mystiske og ikke minst skremmende knirkingen og skrittene jeg hadde hørt.

Dette var en forholdsvis enkel forklaring på et enkelt problem, men jeg tror at flere skulle lett litt etter enkle løsninger isteden for å hoppe direkte til C fra A. Ogte tror jeg løsningen ligger ved B, som er naturlige forklaringer, men hva er morsomt med det liksom? Mye mer morsomt å skremme sokkene av folk med en skikkelig gjenferd/spøkelses historie enn å fortelle at huset flytter seg...

Og som jeg har sagt før, hvorfor klarer spøkelser og lignende bare å knirke i hus og andre lamme ting? Jeg mener, hadde de malt huset mitt eller vakset bilen skulle jeg faktisk både blitt imponert og overbevis, men nei....

Mye av grunnen til spøkelses historier og opplevelser tror jeg ligger i vår fantasi. Selv de som flere har opplevd. Masse psykose er det noe som heter og den tror jeg er langt fremskreden her...

For når en ser på det enorme antallet med slike events så finner ihvertfall jeg det meget rart at ingen av dem kan gjenskapes på noen måte, ei heller registreres. Det er ikke slik at det bare er et utvalg av oss som kan se spøkelser... det har ihvertfall jeg ingen tro på :)

Lenke til kommentar

tror det finnes en logisk og naturlig forklaring på det meste som er paranormalt, men likevel nekter jeg ikke for at ting er mer kompleks enn det vi mennesker forstår. at det feks finnes flere dimensjoner enn det vi klarer å oppfatte.

tror faktisk synskhet kan være sant, at tiligere hendelser kan legge igjen spor, som enkelte har evner til å plukke opp.

har ikke opplevd noe paranormalt selv.

Lenke til kommentar

Så med andre ord du tror på overnaturlige ting. ;)

Ingen har noensinne klart å påvise noen verdens ting når det gjelder slikt, hvorfor i all verden tror noen frivillig på det da?

Det må være ren ønsketenking, tror du ikke?

Søk etter Penn and Teller Ouija board på Youtube. Der viser de idioti i praksis :!:

Flere dimensjoner? Du mener i tillegg til de tre vi har? Neppe, det er noe matematikere tror da ligningene deres ikke går opp :thumbup:

Edit:

er visst klippet på Youtube. Ikke akkurat imponerende :hm: Endret av PL610
Lenke til kommentar
Så med andre ord du tror på overnaturlige ting. ;)

Ingen har noensinne klart å påvise noen verdens ting når det gjelder slikt, hvorfor i all verden tror noen frivillig på det da?

Det må være ren ønsketenking, tror du ikke?

Søk etter Penn and Teller Ouija board på Youtube. Der viser de idioti i praksis :!:

Flere dimensjoner? Du mener i tillegg til de tre vi har? Neppe, det er noe matematikere tror da ligningene deres ikke går opp :thumbup:

Fire, vi har fire dimensjoner, og det er nevneverdig at det finnes flere teorier om flere dimensjoner

Lenke til kommentar

Leste i Illustrert Vitenskap for noen år siden at mange forskere flørtet med tanken om flere dimensjoner. Einstein var åpen for tanken, og helt ærlig kan man ikke avvise teorien helt.

For å si det sånn; det er tre gode grunner til at mange folk enda tror på det paranormale. Med paranormale hendelser mener jeg da spøkelser, religion, UFOer og mennesker med overnaturlige evner, for eksempel Uri Geller.

1: Mennesker tror ofte det man håper på!

2: Eksempelvis har kirken en lang historie med skremselspropaganda, tvang, korrupsjon og veldedighet. I middelalderen ble tro påtvunget uvitende mennesker, og allerede da så man komersialismens mørke side. Folks (over)tro ble brukt til å kreve inn penger for å bote for sine synder. Målet med kristendommen ble på mange måter å tilegne seg penger og makt. Det ble en naturlig ting å tro, som ble videreført fra gamle til unge. Hadde jeg levd i middelalderen med samme tankegang, hadde jeg forutsett at religion ville gå ut på dato innen 100 år. Snakk om å ta/hadde tatt feil !

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...