Gå til innhold

Har DU hatt en paranormal opplevelse?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Vitenskapen får, etter mitt syn, drive på med sitt ifred, mens de bør la enkelte ting være som de ikke har interresse av å lære om.

Synes jeg.

Du omtaler vitenskapen som en slags konspirasjon som jobber mot pseudovitenskapen. Det er ikke slik det fungerer. Det er ikke vanskeligere enn at pseudovitenskapsmenn(og kvinner) beviser påstandene sine, slik alle vitenskapsmenn opp gjennom tidene har gjort, så får de sin velfortjente plass i vitenskapen. Problemet er bare at det koster tid og krefter og ikke minst kunnskap å formulere og "bevise" vitenskapelige teorier, et arbeide pseudovitenskapsmenn ikke er interessert å legge ned. Foreløpig så er det ingen slike påstander som har holdt vann når de er blitt testet vitenskapelig, derfor er og forblir dette overtro, dessverre må man kunne si. For som sagt, det hadde vært jævlig kult om noe av dette hadde vært sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig overnaturlig? Om spøkelser finnes og har en effekt på verden så er de jo naturlige, ikke sant?

Om noe skal være overnaturlig så må det nesten være helt tilfeldige begivenheter, uten konsistens, som ikke er forklarbare. Det høres ikke ut som noe spøkelse for meg.

Om spøkelser\gud finnes, og de\han griper inn i hverdagen og gjør en forskjell, så går det an å måle denne effekten de utretter. Om spøkelser finnes, og de velter potteplanter, så går det an å observere veltingen, og å manipulere omgivelsene for å lære når et spøkelse kan\ikke kan vil\ikke vil velte potteplanter ut av vinduskarmer. Vi kan ikke bevise at det er et spøkelse, men med nok studier kan vi nok etterhvert si oss sikre på at potteplantene ikke burde velte, og at det derfor må være noe som ikke følger de fysiske lover vi har i dag.

Lenke til kommentar

La oss si at Gud/Spøkelser lever i en annen virkelighet, med egne fysiske lover.

De er da overnaturlige i vår virkelighet, men naturlige i sin egen.

Dette har plutselig blitt en tråd om definisjoner, men det er tross alt langt mer interessant enn idioter som prøver å prakke på oss historier om knirkelyder på loftet eller rare skygger bak garasjen.

Lenke til kommentar
Har DU hatt en paranormal opplevelse?

Bare i drømmer og barndomsminner som var lagret med store feil.

I barndommen var det en rød orm som lå under en stein, som var så sterk at jeg ikke maktet å dra den opp av bakken.

Den var ru som en tunge, men ikke slimete -- den var minst en halv meter lang og i stand til å bevege seg svært raskt i steinet sand delvis under vann.

Minnet er fra "fjæra": En strand med for det meste steinbunn og litt sand mellom steinene, oppe på land hvor vannet renner inn hvis du graver ned en halvmeter.

Ormen var øyeløs og lå under en stein, jeg tok rundt den og dro -- men den slet seg løs og forsvant ned i bakken.

Jeg gravde en halvmeter ned under steinen, men ikke et spor etter dette vesenet.

Jeg er overbevist om at dette er et falskt barndomsminne, og at dette faktisk ikke har hendt selv om jeg husker det helt klart -- da jeg har flere slike minner hvorav jeg vet at NOEN er falske.

Ikke falske som i løgner eller drømmer, men som i "minner som er lagret på helt feil måte slik at hurkommelsen ikke klarer å huske hva som faktisk skjedde, mens jeg har funnet opp en erstatning for å fylle igjen hullet i minnet i samtiden".

Et annet slikt minne er et korttriks jeg lærte da jeg var 5 år gammel, for å finne esset i kortstokken. Et korttriks som virket et dusin ganger som jeg VET faktisk skjedde -- helt til bestefaren min sa "dette klarer du ikke" -- og jeg klarte det aldri mer.

Og jeg har aldri forstått logikken eller funnet trikset igjen selv om jeg vet det virket et dusin ganger før det sluttet å virke.

Det er erindringen min av gjennomføringen/forberedelsene til trikset som er lagret feil, slik at jeg tror trikset ble utført på en måte som er umulig, men som er lagret i minnet slik fordi det var slik jeg trodde det ble gjort selv om jeg faktisk gjorde noe helt annet.

Jeg ville trodd på begge disse historiene hvis jeg trodde at de fleste av mine egne minner er en god beskrivelse av faktiske hendelser, men jeg vet nå bedre enn å tro at jeg husker mer enn halvparten av ting som har hendt meg slik de faktisk skjedde.

JA jeg har hatt opplevelser som ikke kan forklares naturlig.

MEN jeg mener at disse OPPLEVELSENE mine aldri egentlig fant sted men er fabrikerte erstatninger av tapte minner.

Min siste opplevelse av denne typen er ikke overnaturlig:

Jeg prøvekjørte med kjæresten min og husker en 5 minutter lang kjøretur.

Jeg aner ikke om det faktisk hendte eller ikke.

Det er 2.5 år siden nå, og jeg aner virkelig VIRKELIG ikke om jeg noen gang har prøvekjørt med kjæresten min i mitt liv eller ikke.

Min nest siste er heller ikke overnaturlig:

Vi skulle kjøpe en leilighet, og jeg kjente igjen en av eierene -- en dame.

Hun kjente igjen meg -- og vi kjente hverandre "godt".

Men vi har aldri bodd på samme sted.

Aldri vært på besøk hos samme person.

Aldri gått ut sammen eller truffet hverandre på utesteder (jeg hadde *aldri* vært "ute på byen" på det tidspunktet).

Aldri gått på samme skole eller vært på samme arrangement -- dessuten er hun tre år eldre enn meg så hun kunne ikke gått på barne eller ungdomsskole eller videregående med meg, og ikke på allmenfaglig påbygg heller.

Vi kan ikke ha møttes på noen tenkelige måte, men husket hverandre GODT igjen likevel selv om vi på det BESTE kan ha sett hverandre før en gang i livet.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange spøkefugler har hatt det moro med å sette opp store belønninger til de som kan bevise det åpenbare, og så har de brukt vitenskapens krav til bevis til å nekte å godta samtlige forsøk på å innkassere belønningen.

En fyr satte opp en stor belønning til de som kunne bevise at barn ble til ved sex, for å kreve belønningen måtte man bevise det og måtte da gjennomføre samleiet som måtte dokumenteres med masse sensorer og vitner som i sin tur umuliggjorde bevisførselen.

En annen satte opp en stor belønning til den første som kunne bevise at man måtte betale skatt i usa, og uansett hvem som kom så hevdet han at de ikke var den første.

Det finnes massevis av tilsvarende leker.

Poenget er jo at slik systemet er så kommer aldri paranormale fenomener til å bli bevist, for uansett hvilke bevis som legges frem har vitenskapen hundretusenvis av måter å avvise det på.

Om jeg hadde interressert meg kunne jeg sikkert brukt vitenskapelige metoder til å motbevise det meste rundt oss.

Men igjen, poenget er ikke å diskutere eksistensen av det eller ei, men folks erfaringer

Lenke til kommentar

Det der får meg til å tro at du ikke helt vet hva vitenskap er for noe.

Vitenskap er ikke en konspirasjon. Vitenskap har ikke umulige krav for bevis. Vitenskap er, på sitt enkleste, en metode. Det er hva du bruker for å finne ut hvordan universet fungerer.

Grunnen til at paranormale fenomener ikke kan bevises er fordi de mest sannsynlig ikke eksisterer, enkelt og greit.

Vitenskap er bare et problem hvis du ikke er ute etter sannheten.

Lenke til kommentar

Min mening:

Ingen kristne har noen gang sett eller snakket med verken gud eller Jesus, de bare tror de har gjort det.

Samme med overnaturlige ting uansett hvor virkelige de enn måtte virke.

Mennesket har det med å helle til det overnaturlige når de ikke finner noen forklaring. Det er jo unektelig mer spennende slik, er det ikke?

Min fars sykkel ble stjålet da jeg var liten, men en natt drømte jeg hvor den sto.

Ganske riktig, der stod den, lent inntil bakveggen på vaskehallen på en bensinstasjon.

Overnaturlig? Sanndrømt? Eller kan jeg ha sett et glimt av den da jeg lekte i skogen rett i nærheten? (Jeg er dog temmelig sikker på at jeg ikke lekte der i dette tidsrommet, men kan jo huske feil)

Her er et klipp i tre deler som jeg synes er fint.

Ouija brett.

Lenke til kommentar

Hadde en merkelig opplevelse for en stund siden.

Hadde helga jobb hvor eg begynte kl 9. eg hadde glømt å skru på vekkerklokka.

Plutselig så brå våknet eg av en stemme som sa: "klokka er 10 på 9, Våkn opp!".

Såg på klokka og den var jaggu meg 10 på 9 :p

Og jeg var hjemme alene.

Sier ikke at det var en paranomal opplevlese men det var en merkelig opplevelse :p

Lenke til kommentar

Hvis du vil diskredittere James Randi, så får du gjøre det. Å komme med vage historier om andre ting som kan ha skjedd som ikke har noe med dette å gjøre har ingenting i en debatt å gjøre.

Og siden du selv sier at paranormale fenomener aldri kommer til å bli bevist, er vi altså enige om at de ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Førsteposten var noe merkelig formulert med bl.a. at kristendommen er en falsk religion, samt at gjenferd og poltergeister finnes? Forstår likevel hva som ønskes i denne tråden og min mening er at stort sett alt som defineres som overnaturlig kan forklares. Det hender av og til at man ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet, samt at man ikke vurderer hendelsen kritisk.

Vil likevel komme med en opplevelse vi hadde hjemme som fikk mine tankene til å spinne vilt rundt i mitt hode. Det merkelige var at flere opplevde det samme som meg.

For noen år siden hadde familien min en stor hund som tok "kvelden" grunnet sykdom. Hunden gikk alltid løst i huset og vi har parkett over stort sett hele huset. Siden den var mellom 45 og 50 kg. og litt for lange negler/klør var det lett og høre når den gikk over parketten, en form for klikking. Vi kunne høre hvordan den beveget seg rundt omkring i de forskjellige rommene.

Etter den hadde forlatt oss begynte vi å høre at hunden fortsatt beveget seg over parketten, ikke alltid men av og til. Første gangen jeg hørte klikkingen var en gang jeg skulle lage mat. Jeg hørte hunden kom over parketten og var på vei inn på kjøkkenet og det var slik den også gjorde i det levende livet. Kom alltid springende når vi lagde mat. Hunden kom også i levende livet alltid springene når vi åpnet terrassedøren med den gjenkjennelige klikkingen over parketten. Dette skjedde også etter hundens død.

Jeg ble veldig forfjamset av dette første gangen og startet med å lete etter hunden vår eller en annen hund på besøk når jeg hørte dette. Jeg fant ikke en eneste hund i huset og trodde at dette kun var tanker som svirret i mitt eget hode. Men så viste det seg at min samboer og min svigermor hørte akkurat det samme. Min svigermor som er veldig troende hadde kun en forklaring på dette, og det er at det er gjenferdet etter hunden vi hørte. For henne fantes ingen annen forklaring når vi prøvde å finne ut av dette mysteriet. Det var ikke nødvendig å prøve å finne det ut en gang. Hun mente at dette må vi godta og leve med denne klikkingen fra hunden helt til hunden hadde funnet sjelefred.

Men siden jeg er en stor skeptiker godtar jeg ikke slike enkle forklaringer og gikk i gang med å prøve å finne ut av dette. Etter mange timer og dager med prøving, sjekking og andre metoder for å finne ut av dette, så fant jeg løsningen.

Det jeg vil frem til er at når det finnes noe overnaturlig, så må man prøve å finne ut av det og ikke godta at det er overnaturlig. Det er mange som ikke stiller kritiske spørsmål når noe uforklarlig skjer og tar den enkle veien med å si at det er gjenferd, spøkelser, etc…

Hva løsningen var kan dere på dette forumet diskutere, så vil jeg komme med løsningen om en stund.

Lenke til kommentar

Hvis ikke svaret befinner seg i det du skrev så er det vel bare mulig å gjette seg frem til det?

Var det noe som var borti en vifte og derfor lagte klikkelyder kanskje? Eller kanskje et elektrisk komponent som lager slike lyder?

Hva sa svigermoren din da du fant løsningen?

Lenke til kommentar

Kanskje det aldri var klørne til bikkja om lagde lyden. Kanskje det var rotter i veggen? Eller muligens kjøleskapet eller fryseren, en varmeovn. Kanskje de har en unge som han ikke har fortalt om, og at det egentlig var ungen som lagde lyden. Kanskje det var grenene på et tre, som slo mot taket, vinduet eller veggen. Mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Kanskje det aldri var klørne til bikkja om lagde lyden. Kanskje det var rotter i veggen? Eller muligens kjøleskapet eller fryseren, en varmeovn. Kanskje de har en unge som han ikke har fortalt om, og at det egentlig var ungen som lagde lyden. Kanskje det var grenene på et tre, som slo mot taket, vinduet eller veggen. Mulighetene er mange.

Ja, mulighetene er mange og det kunne ha vært noen av disse punktene som du lister opp. Hensikten med innlegget var ikke selve løsningen, men at man er villig til å forsøke å finne løsningen. Det er viktig å stille spørsmål som du gjør her og det er vel det de fleste som tror på det ene eller det andre bør gjøre.

Hvis ikke svaret befinner seg i det du skrev så er det vel bare mulig å gjette seg frem til det?

Var det noe som var borti en vifte og derfor lagte klikkelyder kanskje? Eller kanskje et elektrisk komponent som lager slike lyder?

Hva sa svigermoren din da du fant løsningen?

Svaret finnes ikke i innlegget. Man må være på stedet og søke etter svarene.

Skal likevel prøve å gi et noelunde svar; For det første fortalte jeg til min samboer om min første opplevelse, som igjen fortalte dette til min svigermor. Dette får en innvirkning på hva de hører, de er påvirket av det jeg har nevnt. I tillegg hadde alle et nært forhold til hunden og kjente til tidligere lyder og savnet dyret.

Det viste seg at første gang jeg hørte dette, åpnet antakeligvis ungene eller samboeren min en dør eller vindu og vi har stort sett alltid et annet vindu stående åpent. Dette har medført trekk som igjen førte til at noen ringer på en gardinstang beveger seg og lager en klikkelyd. Denne lyden er veldig lav og nesten ikke hørbar. Det var jo veldig ofte når vi åpnet terrassedøren det skjedde og når vi hørte dette andre ganger var det tilfeldigheten som spilte oss et puss (vindu ble åpnet når jeg gjorde noe som ga minner om hunden). Normalt sett vil vi ikke legge merke til lyden, samt at lyden heller ikke var lik klikkingen fra hunden over parketten. Når jeg da registrerte denne lyden ble min lille hjerne satt ut av normal funksjon og på bakgrunn av savn av hunden assosierte jeg lyden med at hunden kom løpende. Klikkingen satte mine tanker i sving som det også gjorde med samboer og svigermor. Nå i etterkant legger vi nesten ikke merke til lyden (hvis vi høre så vet vi hva det er) og jeg vet i alle fall at det ikke er hunden.

Og svigermor blåser av løsningen og jeg tror hun fortsatt mener det var gjenferd av hunden. Hun kaller seg også sannspådd og hun har faktisk truffet på noen av spådommene, men hun glemmer fort at disse spådommene har hun nevnt 1000 vis av ganger i forkant (treffer til slutt). Det er når hun sier; at i dag føler jeg på meg at svigerfar vil dunke/krasje bilen og han gjør det. Men hver gang han er ute på langtur eller kjører turer som ligger utenfor den daglige tralten, så sier hun dette.

Lenke til kommentar
For meg så blir det som om det er noe galt med bilen.

Man leverer den inn på verksted, men hvis de ikke kan fikse den oppsøker man neste verksted inntil man finner noen som fikser den.

Neste gang man skal fikse bilen leverer man den inn til de som klarte å fikse den forrige gang.

Sånn er det med religion og livssyn for meg.

Man drar til de ulike og lar de forsøke å fikse ting, hvis de ikke klarer det så prøver vi neste.

Før eller siden kommer vi til noen som faktisk fikser det, og da blir vi fornøyde.

No offence men...

Det du sier her kan forstås som om du har psykiske problemer og lidelser (du er bilen), og du har oppsøkt diverse religioner og kulter (verksted). Helt til du fant enn passende religion med lovende profetisk fremtid som du fant trøst i (bilen ble fikset). Hvergang du blir ødelagt drar du tilbake til den "kirken". Vel det er vel slik de fleste blir religiøse: dårlige tider, depresjon og lidelser.

Hjernen er et finurlig kroppsorgan å meget lett å lure. Når det kommer til følelsen av at noe er der eller lignende. Så mener jeg at forskerne hadde funnet beviser for hva det var. Det hele kom av lydbølger, de kan skapes ved hjelp av et vindu som står 1mm åpent. Har også noe med motstanden vinden får, altså de aerodynamiske effektene til de objektene de treffer. Dog er dette noe jeg ikke kan dokumentere akkurat nå, men litt googling kan vel ikke skade.

"Våre forventninger former det vi ser. Og det gjelder både religiøse og ikke-religiøse,"

Ankh, du må ikke misforstå vitenskap. Det er ikke en skaper bak vitenskapen, heller ikke en gruppe med felles intensjoner. Vitenskapen er ikke en konspirasjon mot all tro og religion. Den er heller ikke et livsyn. Vitenskapen er Alpha og Omega i vårt univers. Den forklarer ikke det uforklarelige med oppfunnet svada. Den stempler heller ikke det uforklarelige, den lar det være uforklart. Den utforsker det paranormale hendelser og finner måter å teste og forklare hendelsen. Kravene innen vitenskapen er strenge og realistiske av en årsak. Tenk deg hvis de var for milde, da kunne fort huset ditt ha brent ned på grunn av underdimensjonerte kabler og overdimensjonerte sikringer. Du kunne dødd av jordfeil i dusjn på grunn av at jordfeilvernet er overdimensjonert.

Vi kommer til verden gjennom samleie og det meste vi gjør i livet har ingenting å si. Når du dør så skjer det ikke noe videre.Vi blir født og vi dør sånn er det bare. Ikke meninga å gjøre dere deprimerte men sånn er det bare. Jo fortere folk skjønner at de bare har et liv, jo fortere lærer de seg å behandle livet med respekt. Lev livet.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Smerte og lignende er vel heller ikke så målbare, men den eksisterer jo i høyeste grad.

Smerte

Smertens styrke kan ikke måles direkte, men det finnes metoder som gjør det mulig å registrere smertens styrke på en mer systematisk måte.

Alle vet at smerte er små elektriske signaler til hjernen som forklarer kroppens tilstand.

Med andre ord mye bedre dokumentert enn noe paranormalt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...