Gå til innhold

Problemer med installasjon av Windows XP

Anbefalte innlegg

Mulig det allerede finnes noen tråder som omhandler dette, men jeg fant ikke noe ved et kjapt søk.

Saken er:

Har kjøpt ny PC til foreldra. En PC fra Komplet (selvvalgte komponenter), da jeg ikke gadd å bygge PCen selv denne gangen. Levert uten OS.

Skulle til å installere dette, men sliter litt.

Litt info:

Mangler bootbar OS CD.

Benytter derfor normalt Bart PE for å starte installasjonen.

Problemet her er at harddisken ikke kommer opp i Bart PE.

Fordi den ikke er formatert?

Pga. noen SATA-instillinger i BIOS?

Har prøvd på å endre litt på SATA-instillingene i BIOS, men det har ikke hjulpet.

Noen tips til hvordan får fram disken i Bart PE?

Tenkte i utgangspunktet å slippe å skru opp kabinettet.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard:

SATA Configuration = Enhanced

Configure SATA as IDE

=> Fungerer ikke.

Har også prøvd:

Standard SATA Configuration = Compatible

Configure SATA as IDE

=> Fungerer ikke.

Noen direkte disabling av AHCI finner jeg ikke (men har mulighet til å velge den, men det har jeg ikke gjort).

Eller er dette noe annet enn det du tenkte på?

Noe jeg ellers ikke veit: Vil disken overhodet være synlig i Bart PE når den ikke er formatert?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Siden du har dårlig tid:

-kontrollere at disken er koplet på Intel controller og eller

-hva mangler du for å få den cd som bootbart?

Elers jeg vil nevne at du kan installere XP med å bruke en Vista eller Win7 plate.

Siden du bruker Bart (jeg vet ikke helt hva du har) så du skal vel bruke winnt32.exe for installere, ikke sant.

Hvis ja, vil du kunne ordne det samme ting med å boote i CMD, og da vil kunne bruke USB stick til det.

Så du har mange muligheter egentlig.

Lenke til kommentar
Siden du har dårlig tid:

Dårlig tid som at jeg er opptatt i kveld - ikke at det er noe stress med PCen. Selvom det selvsagt hadde vært fint å blitt ferdig med den.

-kontrollere at disken er koplet på Intel controller og eller

Får jeg ikke gjort nå, men kan eventuelt prøve etterhvert.

-hva mangler du for å få den cd som bootbart?

Har installasjonsfilene, men ikke "boot-greiene". Veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det på noen bedre måte - den er ikke bootbar.

Elers jeg vil nevne at du kan installere XP med å bruke en Vista eller Win7 plate.

Har hverken Vista eller Win7.

Siden du bruker Bart (jeg vet ikke helt hva du har) så du skal vel bruke winnt32.exe for installere, ikke sant.

Har bare prøvd med setup.exe jeg. Da avbrytes installasjonen etter at man har valgt om disken som formateres om NTFS. Vil det gjøre noen forskjell å benytte winnt32.exe?

EDIT: Som antatt gjorde det ingen forskjell med winnt32 ;)

Hvis ja, vil du kunne ordne det samme ting med å boote i CMD, og da vil kunne bruke USB stick til det.

Hvordan får man boota til CMD?

Har prøvd å installere fra minnepinne også, uten at det fungerte.

EDIT:

Har nå også testa med å legge Bart på USB minnepinne og sette SATA configuration til disabled. Men problemet er at ved booting av Bart fra USB så får jeg beskjed om "missing operating system". Hvis starter opp med de samme filene på CD så booter den opp. Rart!

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Win7 kan du laste ned å ha den.

Den kan du bruke fram til neste år gratis, rett fra MS

se her:

Hardware.no

Når det gjelder din XP (hvorfor skal du installere XP når du får Win7 egentlig? men OK)

så er det slik at:

hvis du har kopiert alle filene som du finner i en CD plate når du åpner den i explorer, for så å brenne vil ikke fungere.

Du trenger en bootsector på den plate, og det er svært enkelt å få det til, hvis du har Iso program, ellers kan du få noe fra meg her, for å lage en bootable plate, samt å brenne den.

Men starte med å laste win7 vil jeg si, uansett om du kommer til å installere nå eller ikke.

Det er ikke bare å bruke winnt32 commando. Du trenger en del parameters for å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar

Japp, veit at å kopiere filer direkte medfører at bootinga forsvinner. Innkopieringen for noen år siden var nå kun som en backup og gjorde det derfor på enkleste måte. Når plata da forsvant ifm. en flytting så...

Ellers er årsaken til XP fordi denne PCen er mine foreldre sin. Dette med at jeg selv bestemte meg for å ikke oppgradere til Vista. Kommer nok til å oppgradere til 7'ern etterhvert, men må kjøre systemet selv en stund før kan oppgradere hos mine foreldre ;)

Tester med å laste ned 7 nå.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Takker!

Har forsåvidt visst om muligheten for å lage bootdisk, men har aldri orket å sette meg inn i det.

Nå var det intet annet valg og fikk tid nå i kveld. Gikk ganske så greit :)

Og XP-installasjonen er nå i full gang.

Så takker så mye :)

PS! Når det gjaldt det å laste ned Windows 7 for å nedgradere ble aldri det noe av siden nedlastningen ikke funka. I ettertid har det slått meg at det sikkert var pga. Optimera. Men samma fan, nå har jeg bootdisk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...