Gå til innhold

Coax ledning DVD til forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke digitale signaler det er snakk om her???

Da er det det samme korsen kabel man bruker bare den skjermer godt nok fra omgivelsene. Om det er tv coax man snakker om skal man bruke en kabel med impedans på 75 ohm. Impedans vekselstrømsmotstand og måles mellom leder og skjerm. Denne impedansen kan du ikke måle med et multimeter på grunn av at sen oppstårkun når coaxen virker som en transmisjonsledning. Grunnet kapasitanseffekten i transmisjonslinjen og ved høye frekvenser spille skinn effekten inn.

Lenke til kommentar

WC:

 

Hehe... ja jeg er nok en en skribent siden jeg hadde en skriveleif.... :lol:

 

1. Får nok ikke en eneste krone av min kjære far. Anlegget har jeg selvfølgelig ikke betalt så mye for. Det er en hobby jeg har, og når jeg eier bra leilighet og bil, føler jeg meg berettiget til å ha hvem som helst hobby som passer meg...

 

2. Anlegget mitt er nok heller ikke "helt" orginalt skal du se...

 

3. En for svak/dårlig forsterker vil gi forvrengning i høytaleren, og da er det plutselig forsterkeren som er flaskehalsen... enig?

 

4. Og ja jeg ser det. Betyr det at du har mer kunnskap om lyd? Betyr det at du har høyere IQ enn alle oss andre? At du får mer drag på damene når du sier at du er rakettforsker?

 

 

AS: Skjønner poenget ditt, og det er ikke noe dumt poeng i det hele tatt. Har du en "DIGITAL"-kabel med riktig impedans (noe nærmest alle slike kabler har) er det vanskelig å høre forskjell. Derfor er skjelden dyre coax kabler nevnt i hi-fi blader osv.. .nettopp fordi det er ikke noe å tjene inn på å bruke så mye penger på det.

Lenke til kommentar
Ble forresten litt nyskjerrig. Hva slags anlegg har du?

 

I dag står det en EAD theatermaster Encore prosessorstyrt pre-amp, med Musical Fidelity effektforsterkere. DVD-spilleren har jeg kastet ut, og venter på ny. Høyttalere er Mission Freedom 5, men disse skal etterhvert byttes ut med Audio Physic. Flatline-kabler...

 

TV er 32" toppmodell til philips.

 

Litt artig at teknologien til Flatlinekablene er utviklet av NASA.

 

Hele stuen er under ombygging, for å få det hele pent. Motorstyrt lerret som dekker 2 store 2,5 meter høye vinduer, og alle kabler bak lister/i vegg. Downlights med lysstyring. Spesial-designet alarmsystem.

Lenke til kommentar

Ja, enig i at en forsterker kan bli flaskehals. Har selv opplevd det, men generelt er det høyttalere.

Anlegget virket jo ganske trivelig, sikkert kjekt med alarm. :D

Den eneste alarmfunksjonen jeg har på anlegget mitt er at det er så tungt at for å stjele det må du være vektløfter.

 

Jeg er ikke rakettforsker heller, bare litt trassig av og til. :wink:

Kunnskap om lyd har jeg lest og testet meg til. Jobber på Universitetsbibilioteket så jeg har nok av bøker!

 

Jeg er muligens smartere enn gjennomsnittet, og fordi jeg er så smart, skjønner jeg at det antageligvis er (veldig)mange millioner mennesker som er smartere enn meg. :-? :shrug:

 

Siden jeg er i det smarte hjørnet må jeg nesten innrømme at jeg har brukt noen tusner på kabler jeg og. :oops:

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg jobber i Falken som tekniker, så selve alarmen er noe jeg gjort som en utfordring/test. Blant annet sjokk-sensorer, skallsikring og GSM-sender med vanlig og SMS overføring +++

 

Ellers har jeg fått alt innstallasjons-utstyr (downlights osv) til innkjøpspris gjennom jobben, og gjør også alt selv.

 

Har også startet så vidt på multirom-systemet. Bruker en Rotel 6-kanaler, samt Klipsch in-wall høytalere, og selve styringen skal jeg spesial-lage selv. Blir en dedikert radio til dette, samt en harddisk-opptaker til lyd/bilde. Blir en helt grei 28" el 32" WS på soverom i skap (planen er diskree kino på soveromet for lav lyd), samt 15" LCD på kjøkken. Det hele skal styres av enten en Philips Pronto pro, eller en lomme-PC med WLAN og IR. Alt legges skjult, og jeg bruker mye tid på å få det pent siden leiligheten er ny. Mulig jeg kommer til å lage en hjemmeside med bilder/innstallasjonsprosess osv... Jobbet mye hjemme hos folk før med alarm, og fikk mye ideer/tips der på hvordan ting kan gjøres, så da har jeg samlet det og lager mitt eget system.

 

Regner ikke med å bli ferdig med alt før om et år eller noe, både pga all den tiden dette tar for å få det pent og at det koster shorta, boxeren og sokkene selv om jeg får mesteparten billig.

 

Så det blir en real Custom-installasjon.... :yes:

 

Artig å hørt hva du har som er så tungt? :)

Lenke til kommentar

Skal vi se. Jeg gidder bare å skrive ned den viktigste elektronikken.

 

Kenwood whatever tuner 4 kg

Sony SDP-EP9ES 7 kg

Denon AVD-2000 4kg

Sony 555-ES 14kg

Arcam Black Box 500 7 kg

Rotel RSP-960AX 6,5 kg

Nad 906 12,5 kg

Rotel RB-980BX 11 kg

Nad 216 13 kg

Tilsammen 79 kg (hvis hoderegninga stemmer)

I tillegg har jeg:

Noen aktive filtre

Pluss mye annet tull og xxx antall kg høyttalere.

 

Ikke ekstremt tungt dette, men mange vendinger for en stakkars kjeltring. :D

 

Og ja, jeg prøver å bli kvitt noe av dette pluss noe annet tull på Qxl.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Det finnes ikke én eneste blindtest som viser at det er kvalitativ forskjell på høyttalerkabler. Det eneste man trenger å bekymre seg over er tverrsnittet.

 

Øh? Jau, det er ikkje KUN tverrsnittet i ein kabel.

Kvaliteten på kobberet har masse og sei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...