Gå til innhold

Kjøpe tv fra nett, nrk lisens? Hvilke ulemper med gråimportert tv?

Anbefalte innlegg

Jeg driver i disse dager og leter etter en ny tv. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

For det første lurer jeg på om jeg vil få en nrk-lisens faktura i posten dersom jeg kjøper tv fra nettet? Leste et sted at de fleste nettbutikker ikke sender kjøpsinformasjon til nrk, slik at man slapp å betale NRK lisens?

For det andre vurderer jeg å kjøpe en tv som ser ut til å være gråimportert. Finner ikke modelnavnet noen steder, ikke på samsung sine sider en gang, og mistenker derfor tv'en for å være gråimportert. Hvilke ulemper vil dette kunne medføre for meg dersom jeg velger å kjøpe tv'en?

Håper på svar, og på forhånd takk :)

Endret av Furiouz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nettbutikkene som bare selger Nordiske versjoner er som regel de butikkene som drives 100% på rett side av loven. Det innebærer at disse nettbutikkene gir beskjed til NRK, og man vil motta regning på nrk-lisens i posten dersom man ikke betaler nrk-lisens fra før.

Bor du hjemme hos foreldre kan du bestille tven i deres navn, så slipper du lisens en gang til.

Èn lisens per husstand.

Dersom du handler i nettbutikker som selger paralellimport, er sjansen stor for at disse ikke gir beskjed til nrk.

Av erfaring kan jeg si at Komplett.no gir beskjed til nrk, og at Netonnet(nuf registrert selskap) ikke gir beskjed nrk.

Uansett; betal NRK-lisens. That is the law.

Endret av unified86
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har hørt at mange har opplevd problemer med garanti og ol. dersom det skulle skje noe med tv'en dersom den er blitt gråimportert av leverandør. Vurderer å betale noen tusenlapper ekstra på lefdal eller elkjøp dersom dette stemmer. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar

Dersom du kjøper tv i norge har du uansett 5 års reklamsjonsrett. Her vil du kunne få hjelp med alt som kan relateres til opplagte produksjonsfeil.

Når det gjelder garanti så er det litt gimmick. Ettersom Reklamsjonsretten i Norge dekker ganske mye, kan det til og med hende at en garanti fra leverandør har dårligere vilkår.

Når det gjelder tver fra merkeleverandør norge, er det ofte pixel-garanti. Det betyr at man får ny tv dersom èn eller flere pixler er døde.

Dersom man kjøper parallellimport, det vil si at den ikke er importert fra merkeleverandøren, så kan det være at man ikke har slik pixelgaranti.

Av egen erfaring hadde jeg ingen problemer med å få service med min tidligere paralellimporterte versjon. Jeg fikk kortslutning i tven, og hele strømforsyningen måtte byttes ut. Alt gikk på garanti. Dette var Samsung.

Jeg har ikke problem med å anbefale å kjøpe parallelimport, rent praktiskt.

Når det skal sies så har jeg Samsung Nordisk versjon nå, da jeg ser det som mer riktig å kjøpe varer ment for det norske markedet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt gammel tråd men spør her allikevel.

Skal nå flytte på hybel som student. Har med det tenkt å bestille tv fra internet.

Vil gjerne slippe denne NRK-lisensen. Så det jeg lurer på er om jeg bestiller i min fars navn slik at han får regningen, men leveringsadressen er der hvor jeg skal bo. Er det da slik at jeg slipper unna NRK-lisensen?

Funker det eventuelt å ringe nettbutikken å si at det er en gave til min far? Sånn at de sender hans navn til NRK.

Er snakk om dustinhome om noen har noe erfaring med TV-kjøp derfra :)

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar

Etter det jeg mener og ha lest og hørt som har de faktisk krav på det. Enten du bare skal se dvd'er eller spille spill på den og ikke se på tv i det hele tatt så kan dem faktisk kreve lisens penger fra deg.

Latterlig i så fall :thumbdown:

Lenke til kommentar

Gjorde samme feilen en gang og det var fra Dustin, sendte den tilbake og bestilte på nytt.

Hvordan er det hvis man kjøper TV fra utlandet? Blir dette sendt inn til NRK?

EDIT: føler det var litt highjack av tråden. :D

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...