Gå til innhold

[Løst]HJELP! Riper i "søker"....


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett canon eos 500d. Men problemet er at jeg ser riper når jeg ser gjennom søkeren, når det er litt lys fra siden:ermm: Jeg har sjekket hvor "ripene" kommer fra og det er sannsynligvis fra det "glasset" der autofokuspunktene kommer fra...over speilet som er foran sensoren. Hva skal jeg gjøre med det? skal jeg bare ta kameraet med på japanphoto å spørre?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser jeg selv har fått en sort flekk i søkeren på mitt D90, som ikke kommer på bildene. Ser ut som støv på meg.

Er det beste å levere det inn for rens eller er dette slikt som er forholdsvis trygt og enkelt å fikse selv med luft?

Blåsebelg kan uten problem benyttes. Speil og mattskive bør gjennomføres i den rekkefølgen (speil først). NB! Ikke berør mattskive med blåsebelg, det kan medføre riper som er langt mer forstyrrende enn støv.

Lenke til kommentar
Da prøver vi det, takk skal du ha :)

Lite tips, stå med tilgang til vindu eller kraftig lampe. Se gjennom søkeren mot lyset/vinduet for å se om støvet er borte (eventult om nye har kommet til). Dette kan gjøres uten objektiv påmontert.

 

Blåser man av speil først vil noe av støvet gå mot mattskiven, blåser man av mattskiven vil noe av støvet herfra finne veien til speilet. Så speil->mattskive->speil (eventuelt mattskive igjen) har vært en fremgangsmåte som fungerer for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...