Deluze Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Hei, tittelen var problemastisk å formulere sånn halvveis riktig. Uansett, det jeg lurer på er hvor kraftig skjermkort "trenger" man for å kunne spille de nyeste spillene og de som kommer innen rimelig tid? Jeg trenger et skjermkort til dette oppsettet. Men hva trenger jeg? 4850, 4870, 4890, CF, x2 kort, 1GB, 2GB? Akkurat skjermkort er lette å forstå seg på, men akkurat hva som er "nok" er en annen sak. Er det store forskjeller mellom de ulike produsentene (Sapphire o.l.)? Eller er det stort sett det samme? Nå bør det sies at er Fallout 3 og Mass Effect jeg kommer til å spille, som jeg kommer på hvertfall. Jeg datt også over denne artikkelen. Er dette noe å tenke på? På forhånd takk for all hjelp og alle innspill. - De luze Endret 20. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Radeon 4870/4890 Passer nok helt fint til dette oppsettet der. Forskjellene på produsentene er som regel klistremerket på selve kortet, innpakningen, tilbehøret (ting som følger med) og til slutt prisen. Enkelte produsentene selger kortene ferdig overklokket for litt ekstra ytelse (gjerne ikke så merkbar ytelsesforskjell sammenlignet med uklokket kort, mens prisøkningen merkes nok bedre). Hvis du lurer på hvilket kort som er det beste for deg så kan du jo google de aktuelle kandidatene sammen med ordet "review" i søkefeltet, så får du ofte se hvordan kortene yter i forskjellige spill (bare husk at resten av HW kan variere litt, så du får ikke nødvendigvis helt likt resultat). Ellers så kan det nevnes at de aller dyreste kortene er skjeldent verdt prisen, i alle fall om man tenker på pris/ytelse sammenlignet med kort i "mellomklassen" og i "høyere mellomklassen". Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Takk for svar! Jeg har benyttet den bedre tiden av dagen inne hos Tom's Hardware for å se hva de anbefaler. Jeg har forsåvidt skjønt at 4870 og 4890 er gode kandidater, men når jeg sitter på en Nvidia 4200Ti 128MB er det uansett vanskelig å tenke seg til hva "nok" ytelse er. Trenger jeg mer enn 1 GB? Og er 4890 "verdt" de ekstra kronene? http://www.tomshardware.com/reviews/best-g...ard,2362-4.html Her mener de at 4890 kun er verdt de ekstra kronene om det skal overklokkes. Hva er andres mening på dette? Og hvordan vil det i så fall være å overklokke en av disse, er det så risky som ryktene vil ha det til? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) 1GB holder i massevis på et skjermkort. Sjekka nå prisguiden og så at 4870 koster bare 1100 kroner, men 4890 er oppe i 1500, da mener jeg at 4870 blir et bedre kjøp. Du finner sikkert masse relevant info om 48xx-serien i denne tråden. Uff, nå fikk jeg lyst på nytt skjermkort, det virker så billig med Radeon 4870 til 1100kr da mitt 2900XT kosta 3000 i sin tid EDIT: så visst på 512MB kort, det var de som kosta 1100, 1GB koster rundt 1300. Da vet jeg egentlig ikke, personlig så hadde jeg slått til og kjøpt 4890 om det hadde vært meg som skulle velge. Du får uansett en 3D ytelse som er flere ganger bedre enn med 4200Ti. Endret 16. august 2009 av E.C. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Tusen takk igjen. Da leser jeg videre om ulike produsenter mens jeg holder en knapp på 4890. Jeg fant denne om det. Riktignok 4870 men jeg antar at ikke spiller stor rolle. http://www.tomshardware.com/reviews/radeon...palit,2096.html Jeg minnes så vidt en gang i barndommen når en god venn fikk et (for meg uvirkelig) dyrt grafikkort. Voodoo 3 tror jeg. Det er enda godt at prisen ikke skalerer med ytelse på så måte. Jeg tror det aller meste er bedre nn hva jeg har i dag, jeg minnes spill fra 2001/2003 som lagger.. Jaja, det er en tid for alt. Edit: Er det vesentlig stor ytelsesforskjell på de ulike Sapphire HD 4890 kortene? Stock: https://prisguiden.no/product.php?p...8&cat_id=30 OC: https://prisguiden.no/product.php?p...8&cat_id=30 Vapor-X: https://prisguiden.no/product.php?p...5&cat_id=30 Toxic: https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=30 Eller XFX sine for den del. Edit2: Jeg leser til stadighet om XFX sin livstidsgaranti. Er dette noe som gjelder for oss her oppe også? Og er det en faktir som bør spille inn? Vi er jo et ganske trygt forbruker land. Det første som slår meg er at jeg liker esken til Toxic best, men jeg er ganske sikker på at det er et dårlig kriterie å handle komponenter på. Endret 16. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Du må nok velge deg ut en oppløsning du ønsker å spille på for å finne ditt behov. Du har ikke akkurat behov for ett GTX 295 \ 4870X2 om 1280x720 er din oppløsning som blir mest brukt, da blir CPU`en flaskehalsen i maskinen og kortet blir ikke brukt ift. til hva det KAN yte. Er 1920x1200 oppløsningen du ønsker å spille på, og du har lyst til å spille høstens og vårens store titler på maks grafikk, så ville jeg valgt mellom 4890 og GTX 275, så er du ihvertfall litt fremtidssikret Mange av budsjettkortene som gir mye ytelse for lite penger, klarer ikke full grafikk på høy oppløsning, men det er ikke så viktig for alle, så lenge man ser veggene og fiendene i skytespill finnes det nok av folk som er storfornøyd, men jeg synes personlig at grafikken på maks er viktig når man uansett investerer, jeg har brukt for mange år på middels kort og selv om det fremdeles er gøy å spille, så er grafikken og øyesukkeret gull verdt i singleplayer Og når det er sagt, så kommer snart DX11 ut så jeg ville igrunnen ikke gått for ett toppkort eller SLI, da de fleste av oss som spiller det nyeste sannsynligvis må bytte ut neste år- for den beste grafikken. Jeg sier det på denne måten da DX11 kortene selvfølgelig som alt annet nytt vil være fulle av driverfeil og kompabilitetsproblemer; kanskje bare små, men like fullt irriterende når man tenker på at disse vil koste mye i startfasen. Men om det derimot blir nødvendig med DX11 kort neste sommer, er en diskusjon forbeholdt både synsing, smak og behag. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Det var mye klokt i ett innlegg syntes jeg, tommel opp! Hvilken oppløsning kommer jeg til å spille i? Vel, det siste spillet jeg kan huske at jeg kunne guffe opp grafikken på var Fallout 2. Jeg tenkte meg i retning av 1920x1200, og jeg gleder meg til å oppleve hoppet fra 800x640. High-end kortene lar jeg ligge for denne gang, både med tanke på lommeboka, eget bruk og DX11 som du nevner. En oppgradering må nødvendigvis komme, så da får jeg heller guffe til med bedre skjermkort eller CF når den dagen kommer. Jeg går nok for Sapphire HD 4890 Vapor-X, med mindre noen tenker at dette blir riv ruskende galt. Tusen takk for gode innspill til dere begge. Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Gratulerer med valget, du kommer ikke til å angre. Og med tanke på bytte av oppløsning: Du har mange fine bilder å se frem til ! Du kan jo starte med å ta en sniktitt på hvilken performance du kan vente deg å møte http://www.overclockersclub.com/reviews/sa...c_vaporx/13.htm Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Prisforskjellene på 4890 kortene er ikke store, så Vapor-X virker som et godt valg. Kos deg Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Det var en glimrende artikkel du linket til. Og til alle som lurer på om Sapphire HD 4890 Toxic/Vapor-X er veien å gå, ta en titt selv. Jeg ble svært postitivt overrasket over hvor godt Vapor-X OC holdt tritt med Toxic OC og GTX 285. Takk for tips til godt lesestoff. Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Ingen årsak overhodet, har lest meg halvt ihjel de siste 2 ukene av ferien og har til slutt endt opp med https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=102225 så det er bare gøy å dele kunnskapene man har lest seg til. Har du bestilt delene dine nå? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Ikke enda, jeg mangler kun en skjerm nå. Det er en annen tråd om det under "skjermer". Utover det vurderer jeg ulike butikker. Komplett er jeg kjent med, mens Datakjeden er nytt og ukjent for min del. Prismessig ligger Datakjeden 900 KR under inkl. frakt. Så jeg venter på svar i, akk, enda en annen tråd Det er et pent oppsett du har lagd deg. Har du bestilt/fått enda? Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Ja har bestilt. Kjøpt ifra 3 forskjellige butikker hovedsakelig, alle hadde de tilsvarende priser som Amentio men med 10 ganger raskere leveringstid Skjerm aner jeg ikke, det er noe jeg faktisk finner vanskelig å finne oversiktelige samlereviews etc på. Den jeg har valgt er igrunnen bare stor og billig, så at den var "anbefalt" i en sånn der topp 5 kolonne i HjemmePC (hehe) og det var den eneste av de fem med 1920x1200 oppløsning, så etter noen reviews så valgte jeg den. Billig og "greit nok" Alternativene om man skal ha svært gode bilder blir som jeg har forstått Dell Ultrasharp, sitter foresten på en 3 år gammel Dell XPS laptop med true HD skjerm og skriver dette, fantastisk skjerm og bildekvalitet, merket anbefales men det koster jo skjorta.. Det hadde ikke jeg råd til i denne omgang. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Nå har det seg slik at samtlige komponenter som utgjør en PC er/var komplett uforståelig for meg av ulik grad frem til et par uker siden. Etter intensiv forumbruk er det kun skjermer som fremdeles står litt i skyggesiden av hjernekassa mi. Jeg tenkte meg en BenQ 2400WD, men lurer egentlig på om man sitter igjen med en vesentlig bedre skjerm om man går opp mot 3000 KR i pris (1000,- økning). Det har blitt en veldig trend i å skille produkter mellom budsjett og entusiast men det er da et stort område mellom disse to. Jaja, jeg får bare fortsette letingen. Og hvis ingenting dukker opp får jeg kaste mynt mellom pris og estetikk (2400WD vs T240 Rose Black). Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Rose Black har jeg lest ett slaktereview av, sånn ytelsesmessig. Lurer på om det ikke var her inne på Hardware.no? Men ja, skjerm er noe av det som det blir skrevet minst omtaler om og som er tilsynelatende mest strevsomt å sette seg inn i, man får jo ikke ytelsesgrafer som man får på komponentene Det beste er utvilsomt å gå fysisk i butikk og vindushoppe, men så er jo utvalget av pc skjermer så som så i de fleste butikker :\ Du får ha lykke til i valget, og huske på å velge en med 1920x1200 med ditt nye kort! Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Takk for det! Jeg har ingen planer om å gå under 1920x1200 så det skal gå greit. Kan jeg få noen ekstra piksler tar jeg de med glede når det i første omgang er en masking jeg skal skrive en del på. Jeg lurer på om jeg faktisk fant en skjerm til en grei pris med heving/senking i foten. Det var jo faktisk gull! Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Jeg blir svært usikker av Komplett sine spesifikasjoner for overnevnte skjermkort. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479564 De skriver at maks oppløsning ved bruk av de ulike typer kabler er: DVI: 2560 x 1600 / HDMI: 1920 x 1080p Stemmer dette på noen som helst måte? Sapphire har ingen informasjon om dette på sin side. Det virker rart da så vidt jeg har forstått er de to kablene dønn like, om man ser bort i fra at HDMI også sender lyd signaler. Er det noen merker/typer dere vil anbefale? Skjerm har HDMI og DVI-D, skjermkort har samme pluss litt til. Edit: Topic er på skli over i en annen kategori, men jeg holder det til denne ene tråden denne gangen. Endret 20. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Ser du har Corsair psu i handlekurven. Mener å ha lest at det er problemer med Sapphire 4890 vapor-x og corsair kombinasjon. Var vel noe med at Sapphire kortet ikke likte alt på én single +12V rail som Corsair har (iallefall noen modeller) vs. dual-rail strømforsyninger. Medførte cold-boot issues etc. (dessuten har det vært problem med kortet i seg selv også i tillegg, på enkelte batch/serie nr.) Husker ingen linker, men mulig andre her inne vet noe om det, eller evt. Google det Endret 20. august 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Hmm, dette er ikke noe jeg har lest om så langt. Et raskt søk ga meg denne linken, et annerledes problem men en mod fra Sapphire Techs forum nevner Corsair TX650W som et alternativ som PSU. http://forums.amd.com/game/messageview.cfm...threadid=117009 Takk for at du brakte dette opp Mekkus. Er det noen andre forumbrukere som har kjennskap til dette eventuelle problemet? Edit: Jeg har nå også en ticket gående hos Sapphire, og jeg vil oppdatere med informasjonen jeg får fra de. Edit2: Jeg fant denne tråden hos Tom's. Dette virker som en grei løsning, men jeg har dog ingen erfaring med hardware. http://www.tomshardware.com/forum/267228-3...k-sapphire-4890 Edit3: Jeg fikk beskjed fra Sapphire at dette var et hardware problem som de har rettet på. "Dear Sir : We adjust our hardware setting in the Vapor-X HD4890 1GB model and fix this problem. You can purchase it right away and no need to worry about it." Endret 21. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Var etter hva jeg kan bedømme en spesiell batch med kort. Dog nevnes vel et par forskjellige s/n nummer på de sidene jeg har greid å lete frem. SKU#11150-05 / PN:288-1E115-020SA SKU#11150-05 SKU#11150-05-20R fra Post #940 > For those with Sapphire HD4890 Vapor-X issues Intermittent boot problems with my Sapphire HD4890 Vapor-X Customer Reviews Google søk Jeg drar ingen konklusjoner siden jeg personlig ikke har stått oppe i det, men ville bare gjøre deg oppmerksom på at det var et mulig issue ute å gikk. Men nå sier de i mail til deg at det er fixet, så da er det sikkert i orden (såsant alle de kortene det gjaldt er tilbakekallt fra retail-butikkene) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå