javanuben Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hei! Er forholdsvis ny innen javaprogrammering, og har nå møtt et problem jeg ikke klarer å løse ved "googling" eller "prøving og failing": Får denne <identifier> expected på linjene med catch, ved lesing av fil. Del av koden: private void kundeFieldActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { String kunde = kundeField.getText(); int kundeLength = kunde.length(); if (kundeLength > 0) { File kundefil = new File(kunde + ".txt"); try { FileReader leseKunde = new FileReader(kundefil); BufferedReader kundeinn = new BufferedReader(leseKunde); String kundeut = kundeinn.readLine(); kundeLabel.setText(kundeut); } catch(FileNotFoundException) //<identifier> expected error! { errorField.setText("Kunde ikke funnet!");//Inkluder opplysninger om hvordan å lage ny kunde! } catch(java.io.IOException) //<identifier> expected error! { errorField.setText("ADVARSEL: Feil med lesing av kunde!"); } } else { Kan noen peke på hva jeg gjør feil, evt rette koden for meg? På forhånd takk! Lenke til kommentar
___ Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hei! Er forholdsvis ny innen javaprogrammering, og har nå møtt et problem jeg ikke klarer å løse ved "googling" eller "prøving og failing": Får denne <identifier> expected på linjene med catch, ved lesing av fil. Del av koden: private void kundeFieldActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { String kunde = kundeField.getText(); int kundeLength = kunde.length(); if (kundeLength > 0) { File kundefil = new File(kunde + ".txt"); try { FileReader leseKunde = new FileReader(kundefil); BufferedReader kundeinn = new BufferedReader(leseKunde); String kundeut = kundeinn.readLine(); kundeLabel.setText(kundeut); } catch(FileNotFoundException) //<identifier> expected error! { errorField.setText("Kunde ikke funnet!");//Inkluder opplysninger om hvordan å lage ny kunde! } catch(java.io.IOException) //<identifier> expected error! { errorField.setText("ADVARSEL: Feil med lesing av kunde!"); } } else { Kan noen peke på hva jeg gjør feil, evt rette koden for meg? På forhånd takk! Når du fanger en exception, gjør du det inn i en instans av en eller annen exception-klasse, for å kunne jobbe videre med den inni exception-handleren (altså inni catch), f.eks. skrive ut eller logge stack-tracen. Slik koden din er nå definerer du bare exception-klassen, men intet variabelnavn. Fra Java developers almanac: try { body-code } catch (exception-classname variable-name) { handler-code } Werner Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Tusen takk for raskt og godt svar, Werner! Ingen feilmelding nå! EDIT: Typo! Endret 16. august 2009 av javanuben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå