asyrst Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Temaet forteller det meste. Noen ganger under oppstart lager harddisken min høyere lyder enn normalt. En fyr jeg snakket med sa bare att jeg måtte ta backup :-? Noen som har hatt noe liknende problem? Maxtor IDE ATA-133 80gb 7200RPM diamondmax plus 9, 8mb cache Lenke til kommentar
TCK Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg har merkelige lyder under hele oppstarten min jeg Dette sier jo bare noe om hvor dårlige IBM hd'ene kan være! Jeg har ingen anelse på hva som er galt i ditt tilfelle, men kan du beskrive lydene litt mer? - Stian Fylkesnes Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg har merkelige lyder under hele oppstarten min jeg Dette sier jo bare noe om hvor dårlige IBM hd'ene kan være!Jeg har ingen anelse på hva som er galt i ditt tilfelle, men kan du beskrive lydene litt mer? - Stian Fylkesnes Litt vanskelig, men det er ikke skapelyder. Bare mye sterke "søkelyd" kan man si... Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 jeg tror ikke det har noe å si, men når sant skal sies er ikke maxtor noe bra. Produserer MYE varme. Så lenge du ikke merker noe unormalt er det greit Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Det er helt naturlig at disken gir litt andre lyder når den aksellererer opp fra 0-7200rpm enn når den går stabilt på 7200rpm. Det skal også være normalt med 1 klikk siden det er da lesearmen løsner fra "safe position". Ellers så er det normalt at lesearmen driver med mye søk under hele oppstarten og dermed lager mye søkelyder. (Akkurat som når du starter veldig store programmer.) Gamle disker og særlig disker uten flytende lager (FDB) gir høyere suse-lyd enn nye disker. Men siden jeg ikke har hørt disken din, vet jeg ikke om det er disse normale lydene du sikter til eller om det er noe feil. Lenke til kommentar
Nklykken Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hehe, jeg har hatt noe det samme problemet, men lydene kommer ikke under oppstart...de kommer en gang i blant, å da er det ikke en søkelyd, mer som om en inntrenger har kommet seg inn i hd å legger en kniv mot platene. minner faktisk litt om når en skraper gaffelen mot en tallerken! :o Men...så lenge alt fungerer bør man være glad, spesielt når man snakker pc! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hehe, jeg har hatt noe det samme problemet, men lydene kommer ikke under oppstart...de kommer en gang i blant, å da er det ikke en søkelyd, mer som om en inntrenger har kommet seg inn i hd å legger en kniv mot platene. minner faktisk litt om når en skraper gaffelen mot en tallerken! :oMen...så lenge alt fungerer bør man være glad, spesielt når man snakker pc! Å den fungerer??? Det høres ut som et seriøst lesehodekræsj spør du meg. Jeg har bare sett to tilfeller, og i begge tilfellene var det en side av en av platene som så ut som en nypløyd åker.. Eller som om noen har holdt et sandpapir/stålull mot platene. Hvis de lydene du hører virkelig er lesehodekræsj så er det veldig rart at den fungerer. Normalt ville ikke en sånn disk være mulig å få kontakt med etter noen minutter. Dvs. Jeg har klart å redde ut ca 80% av filene på den ene ved en lavnivå kopiering. Sektor til sektor på en annen disk. Ca 80% av filene var fortsatt like hele. Under redningsoperasjonen ble lydene værre og værre og det ble kortere og kortere mellom korrupte filer. Lenke til kommentar
Nklykken Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 ja, men nå kommer ikke lydene så ofte da...dvs. kanskje jeg hører dem en gang i uka eller noe sånt...sporadisk med andre ord... Synes det er litt skummelt ja, når det kommer slik lyder! :-? men jeg har kjørt scandisk opptil flere ganger uten at det har blitt funnet noen feil... Problemer har jeg heller ikke med noen av hd pr dd... men om det du sier er korrekt tar det vell ikke lang tid før det skjer noe... -Better to be safe, than not?- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 ... men om det du sier er korrekt tar det vell ikke lang tid før det skjer noe... Om det ikke har skjedd noe ennå, så er det neppe en kræsj. Jeg kan ikke forklare lydene, men må altså stamme fra andre ting. Vel, det lønner seg ALLTID å lagre viktige data på minst to plasser. Uansett lyder eller ikke. Harddisk kræsj kan slå ned som lyn fra klar himmel. Utrolig mange har brent seg på å ikke ha backup noen plasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå