Gå til innhold

Til alle som tror på sjelen/liv etter døden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du tror at en kan etterligne en menneskes hjerne i så høy grad, at maskinen virkelig vil forstå ordene, vil jeg kalle deg en materialist.

Jeg har aldri hørt om noe lignende, eller at en i det hele tatt er i nærheten.

Om en annerkjenner at en ikke programmere en datamaskin til bevissthet følger det med at bevissthet er noe unikt og ikke alt stopper på det materialistiske.

Richard Dawkins også sa jo en gang i en debatt at han annerkjente at en ikke nødvendigvis kan forklare f eks kjærlighet kun ved kjemiske reaksjoner i hjernen(tatt fritt fra hukommelsen).

Lenke til kommentar
Hvis en maskin får bevissthet akkurat som et menneske, vil den ha en udødelig sjel?

Hvis en maskin kan få bevissthet akkurat som et menneske, så beviser det vel heller at «sjelen» ikke er udødelig.

Nei. Det beviser at man kan skape en sjel, ikke noe annet.

Hvis vi er i stand til å bevise at en maskin er bevisst, er vi også i stand til å bevise om bevisstheten er forgjengelig.

Hva gjør den levende maskinen så forskjellig fra mennesket i dette eksempelet? Se, du går ut i fra at mennesket er noe spesielt, noe separat fra ev. organismer som er laget av stål og hardplastikk. Det er lov å ha den meningen, men da vil jeg gjerne vite hvorfor?

Bytt ut ordet <<maskin>> med menneske, og du vil se hvor poengløs påstanden din er. Hvordan vet du at maskinens sjel ikke går til robothimmelen eller annen innbilt dimensjon?

Lenke til kommentar

Velger å dobbelposte pga separat topics. Jeg har fundert litt på det med å bli slå seg ubevisst og hva det betyr for sjelen.

Kanskje sjelen trenger et spesifikt materielt miljø for å kunne manifistere seg fysisk?

Kanskje sjelen på noen måte er forbundet med sitt tilholdsted (tenk matrix: "the mind cannot live without its body"). Spørsmålet er vel da om sjelen midlertidig kan slås ut i et ev. etterliv. Tenk 2 sjeler som krangler i en annen dimensjon. Den ene drar opp et elektrosjokkvåpen og BOOM ... Bevistløs sjel! :D

Lenke til kommentar
Jeg ville tro det er mulig å programmere en datamaskin til bevissthet, dog ikke med dagens teknologi.

Har vi først fått frem bevissthet, så er kjærlighet og lignende barnemat å få til etterpå.

Men dette er bare ren gjetning og synsing?

Eller baserer du det på uttalelser fra fremtredende forskere?

Lenke til kommentar
Siden en sjel er et menneske som lever utifra bibelens synspunkt så er det et lett spørsmål.

Er sjelen et menneske som lever utifra bibelens synspunkt?

når man dør blir man hva man var før sin fødsel..

Blir man hva man var før sin fødsel når man dør?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Jeg ville tro det er mulig å programmere en datamaskin til bevissthet, dog ikke med dagens teknologi.

Har vi først fått frem bevissthet, så er kjærlighet og lignende barnemat å få til etterpå.

Men dette er bare ren gjetning og synsing?

Eller baserer du det på uttalelser fra fremtredende forskere?

Jeg er programmerer, har drevet med slike ting i mange år.

Lenke til kommentar
Edit: ja, abigor. Det gjelder også dyr.

Så påstanden er som følger:

Sjelen er et menneske eller dyr som lever utifra bibelens synspunkt.

Utifra dette får jeg følgende påstand:

Sjelen kan ikke være et menneske eller dyr som lever utifra noen annen religiøs synspunkt enn bibelens.

Mitt spørsmål til begge er hvorfor?

Lenke til kommentar
Edit: ja, abigor. Det gjelder også dyr.

Så påstanden er som følger:

Sjelen er et menneske eller dyr som lever utifra bibelens synspunkt.

Utifra dette får jeg følgende påstand:

Sjelen kan ikke være et menneske eller dyr som lever utifra noen annen religiøs synspunkt enn bibelens.

Mitt spørsmål til begge er hvorfor?

Utbroder gjerne med skriftsteder så vi kan drøfte dette emnet.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen påstand og derfor ingen skriftsteder eller andre kilder. Jeg spør bare hvorfor!

A: Sjelen er et menneske eller dyr som lever utifra bibelens synspunkt.

----->

B: Sjelen kan ikke være et menneske eller dyr som lever utifra noen annen religiøs synspunkt enn bibelens.

Ved å si a sier du også b. Hvordan kan du argumentere for b?

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

I henhold til retningslinjene ble '3' innlegg slettet fra tråden.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...