Gå til innhold

Til alle som tror på sjelen/liv etter døden


Anbefalte innlegg

OK, vi prøver igjen …

 

Bevissthet er et diskontinuerlig fenomen – dyp søvn, besvimelse, koma, etc. Tap av bevissthet, bevisstløshet, er mulig og vanlig. Men ifølge sjeletroen utgår bevisstheten fra noe som ikke er diskontinuerlig og ikke kan tapes – en immateriell sjel.

 

Så vi har to kjensgjerninger:

  1. Bevissthet er et diskontinuerlig fenomen.
  2. Bevissthet utgår fra noe som ikke er diskontinuerlig.

Og så er det naturligvis det at bevisstløshet skyldes fysiske forhold, mens sjelen er, vel, ikke-fysisk.

 

Hvordan får vi alt dette til å henge sammen?

Ja, jeg er enig i dine påstander. Jeg skjønner ikke paradokset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen kollisjon.

 

Bevisstheten kan ikke fungere uten den fysiske basisen, det sier seg selv.

 

La oss ta en sammenligning med en setning med tekst.

 

Dette er vanskelig å sammenligne skriftlig. Men jeg kaller blekket på papiret for det fysiske og meningen teksten gir, for bevisstheten. Uten blekket kan ikke det være en tekst som gir mening, og uten bevissthet gir ikke skriften mening.

 

Så når du tar vekk blekket(les søvn o.l.), ser du ingen tekst, men evnen til å tyde er der enda, det er bare at det fysiske ikke er til stede.

 

 

 

Som sagt dette er veldig vanskelig å forklare og jeg forventer ikke at dere skjønner det. Kan også godt hende jeg misforstod kollisjonen.

Lenke til kommentar
Det er fint at du bidrar, Ozi. Jeg tror ikke denne tråden kan overleve uten litt ekstern input.

 

Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at bevissthet er noe som oppstår i møtet mellom kropp og sjel. Er det riktig?

Ja. Du trenger begge.

 

Legemet er 100% nødvendig for bevissthet.

Er legemet også 100 % tilstrekkelig for bevissthet?

 

I så fall er du materialist, og trenger ikke bekymre deg. :)

Blekket lager bokstavene helt perfekt, men det gir ikke mening. Meningen gjør deg til en ikke-materialist.

Lenke til kommentar
Hvorfor må man tro på et liv etter døden for å svare på dette spørsmålet?

Fordi jeg er ute etter å belyse denne problemstillingen:

 

Hvis bevisstheten er rotfestet i en immateriell sjel, og denne sjelen er udødelig, hvordan kan da et hardt slag mot hodet forårsake bevisstløshet?

 

 

Haha! Fantastisk Longwinded!

 

Jeg ble virkelig imponert over hvor klart du la fram spørsmålet..

 

Men jeg har en liten utfordring tilbake..

 

Du har immateriell sjele-bevissthet.. og materiell kropp-bevissthet.. To forskjellige ting? Mye mulig..

 

Hva om vi er ment til å klare å finne balansen på egenhånd i livet, og kanskje også etterhvert klare å eksistere i immateriell sjele-bevissthet mer bevisst? Kanskje vi da kan fortsette å være bevisste etter ett slag mot hodet, men i mere flyvende energi-ball over kroppen og ser ovenifra og ned på hva som foregår?

 

Kanskje du rett og slett, i ett forsøk om å motbevise liv etter døden, rett og slett åpnet for en enda mere grunnleggende tilstedeværelse for spekulering på hvorvidt vi eksisterer på flere plan samtidig?

 

Anyways, mine 2 cent..

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen kollisjon.

 

Bevisstheten kan ikke fungere uten den fysiske basisen, det sier seg selv.

 

La oss ta en sammenligning med en setning med tekst.

 

Dette er vanskelig å sammenligne skriftlig. Men jeg kaller blekket på papiret for det fysiske og meningen teksten gir, for bevisstheten. Uten blekket kan ikke det være en tekst som gir mening, og uten bevissthet gir ikke skriften mening.

 

Så når du tar vekk blekket(les søvn o.l.), ser du ingen tekst, men evnen til å tyde er der enda, det er bare at det fysiske ikke er til stede.

 

 

 

Som sagt dette er veldig vanskelig å forklare og jeg forventer ikke at dere skjønner det. Kan også godt hende jeg misforstod kollisjonen.

 

Herlig metafor.. Den der skal jeg skrive ned :)

 

Jeg tror jeg skjønner det :)

Lenke til kommentar
Hva tenker dere dagen tankelesing er mulig?

Allerede i dag kan man gjenkjenne tanker vha. høyteknologiske instrumenter.

 

 

Men kan man lese åndens bevissthet? :)

 

Har selv en OCZ tankeleser for bruk til dataspill, ufattelig fascinerende :)

 

En kompis av meg mener han møtte på silikonbaserte aliens under en OOBE hvor han ble undervist i hvordan han skulle spille slåssepill med sine tanker.. Men jeg vet ikke hvor rasjonelt jeg skal ta det, fascinerende er det uansett :)

Lenke til kommentar
Hvis en maskin får bevissthet akkurat som et menneske, vil den ha en udødelig sjel?

Hvis en maskin kan få bevissthet akkurat som et menneske, så beviser det vel heller at «sjelen» ikke er udødelig.

 

Nei. Det beviser at man kan skape en sjel, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...