.... Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) [i][/i] Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvorfor må man tro på et liv etter døden for å svare på dette spørsmålet? Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/besvimelse.php Det er kroppens svar på Pause. Lenke til kommentar
.... Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 det er jo et ganske godt argument mot et liv etter døden. når man dør blir man hva man var før sin fødsel.. hva det er, vet jeg ikke. ingenting? sikkert. allikevel er bevissthet noe helt ufattelig rart for min del. det eneste jeg kan si med sikkerhet er at jeg er bevisst nå. hvorvidt jeg har vært bevisst i fortiden, eller kommer til å være bevisst i framtiden, virker som meningsløse spørsmål; jeg er bevisst nå, og kun og alltid nå. det eneste jeg vet med sikkerhet er NÅet... framtid eller fortid er så usikkert. jeg kan ikke på noen som helst måte stille meg opp mot argumentet ditt, longwinded, men jeg må innrømme at jeg er en sterk agnostiker når det kommer til spørsmålet om hvorvidt det er bevissthet før/etter døden osv. det virker kanskje naivt, og det forstår jeg... allikevel er bevissthet et såpass merkelig og uforståelig fenomen at jeg ikke kan si meg sikker på noe som helst. jeg kan ikke se for meg en verden uten bevissthet... på en måte jeg er en panpsychist når det kommer til spørmål om bevissthet; det skulle ikke forundre meg om bevissthet er en fundamental egenskap ved universet. david chalmers, som har skrevet The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory, har en del å si om dette. et raskt søk på youtube og dere finner noen korte og greier intervjuer som det kan være greit å få med seg. siste kapittel i sam harris' bok the end of faith, experiments in consciousness, har mye bra å si om dette. sam harris skiller seg fra de fleste andre i ateistbevegelsen (richard dawkins og hitchens) ved at han faktisk er åpen for at det kan være bevissthet etter døden. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
FoxingHelena Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Hvorfor må man tro på et liv etter døden for å svare på dette spørsmålet? Fordi jeg er ute etter å belyse denne problemstillingen: Hvis bevisstheten er rotfestet i en immateriell sjel, og denne sjelen er udødelig, hvordan kan da et hardt slag mot hodet forårsake bevisstløshet? Hvorfor må man tro på et liv etter døden for å svare på dette spørsmålet? Fordi jeg er ute etter å belyse denne problemstillingen: Hvis bevisstheten er rotfestet i en immateriell sjel, og denne sjelen er udødelig, hvordan kan da et hardt slag mot hodet forårsake bevisstløshet? Særdeles bra spørsmål. Jeg skulle likt å høre de religiøses bortforklaringer på dette. ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 18. august 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det at du kaller det "bortforklaring" og ikke forklaring sier vel sitt. Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg skjønte ikke helt om det var et poeng med et hardt slag mot hodet her eller ikke. Jeg er blitt slått bevistløs av et hardt slag under føttene, ingen vold mot hodet. Jeg tror nesten jeg ikke skjønte spørsmålet i det hele tatt. Jeg ser ikke sammenhengen mellom det vi mennesker kaller bevistløshet og sjelen/liv etter døden. Du kunne jo likegjerne spurt Hvis bevisstheten er rotfestet i en immateriell sjel, og denne sjelen er udødelig, hvordan kan vi sove? Hvis det var et poeng med slag mot hodet, viser du jo bare dårlig forståelse for hvordan kroppen henger sammen. Hvis bevistløsheten var et poeng i sammenheng med sjelen, legger du da til grunn for spørsmålet av bevistløshet er det samme som tap av sjel? Det virker nemlig sånn. Lenke til kommentar
.... Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hvorfor skal den gjøre noe? Det er jo fremdeles hjerneaktivitet og (litt avhengig av hva som er årsaken i bevissthetstapet) fullt funksjonsnivå i resten av kroppen. Hva gjør sjelen når vi sover? Man er ikke bevisst når man sover heller. Nå tror jeg ikke på noen sjel som er uavhengig av kroppen min, men jeg evner å tenke at om jeg hadde gjort det så bla bla bla... Lenke til kommentar
.... Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Spørsmålet blir heller: Hva skjer når en sjel blir slått bevisstløs? Siden en sjel er et menneske som lever utifra bibelens synspunkt så er det et lett spørsmål. Man har ikke bevissthet. Tenk bare på det jesus sa til disiplene om lasarus sin død. Han sammenlignet det med søvnen. Så man kan trygt si at fravær av bevissthet kan bli sammenlignet med døden. Skulle ønske jeg var en udødelig sjel. Strikkhopping uten strikk, kjøre bil uten belte, spise fastfood only, svømme uten dykkerutstyr. Ville vært gøy. (men RobinTX, vi snakker om en udødelig immateriel sjel inni oss! *gisp* da har jeg en sjel i sjelen! Get it out! Gaah! Get out of my mind! *trashes around*) hvor rart blir ikke ord som "udødelig sjel" etc når man ser det fra bibelens perspektiv ne'fesj og psy(en dot i midten)khe' for dere bibellesere. Bibelen forklarte det med sjelen ganske bra synes jeg. Edit: faktisk så vil en dødelig sjel OG en udødelig sjel vært ett enkelt svar. Når man dør så tar den "udødelige" sjelen over :3 Noe som er så ulogisk og motstridende at det passer til problemstillingen til longwinded. Endret 17. august 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Et interessant poeng er at hvis man skulle noen gang argumentere for en sjel, sa matte dette heller bli hjernens metafysiske innhold. Det er mye med hjernen man kan forklare og maale, men man kan fortsatt ikke lese innholdet i tankene.. Uansett sa blir ikke det et argument for en udodelig sjel.. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg skulle gjerne likt å skjønne argumentet. Lenke til kommentar
.... Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har, og skjønner ikke poenget. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du kunne jo likegjerne spurt Hvis bevisstheten er rotfestet i en immateriell sjel, og denne sjelen er udødelig, hvordan kan vi sove? Eller hva er poenget med å sove hvis sjelen er udødelig? Lenke til kommentar
.... Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du vil ha svar på noe som ikke eksisterer. Ikke kan du finne svaret i bibelen for der er det ikke noe sånt. Søk heller til filosofiene. Kanskje du får et svar, om enn litt vagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå