dr. S Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Er helt grønn på dette området. Har ikke funnet noen tidligere post som gir meg svar på spørsmålet, så håper noen kan hjelpe meg:) Har en bærbar Toshiba Portege R500, uten CD/DVD stasjon. Jeg er nå nødt til å ta en recovery på pcen da den låser seg etter dvalemodus. Problemet er at jeg har original recovery cdene (3 stk), men ingen CD-stasjon. (Finnes ikke HDD recovery installert). Finnes det noen måte jeg kan laste disse cd'ene opp på den stasjonære og overføre til den bærbare og dermed lage en HDD recovery som jeg kan kjøre ved oppstart? Håper noen kan hjelpe meg! Har en ekstern harddisk som jeg kan bruke til å overføre evt filer med. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg må jo først spørre om hvorfor din Portege R500 ikke har CD/DVD stasjon etter som Toshiba skryter av at den har det. For det andre, den laptopen skal ha en skjult 1,5 GB partisjon med diverse hjelpeprogrammer på som du kan bruke til å reparere den med. Hold nede F8 mens du starter laptopen, du bør få opp en meny som heter Avanserte oppstartsalternativer, velg Reparer datamaskinen og følg instruksjonene. Hjelper ikke dette, får vi se hva som kan gjøres med recovery da. Men det er ikke så enkelt å lage til en recovery partisjon og i tillegg få laptopen til å starte fra recovery partisjonen. Endret 17. august 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg må jo først spørre om hvorfor din Portege R500 ikke har CD/DVD stasjon etter som Toshiba skryter av at den har det. Jeg tipper det er fordi han ikke valgte den varianten av R500 som har CD/DVD-drive ... Hvis skjult recovery-partisjon-metoden ikke fører fram, så kan kanskje en ekstern CD-drive med USB-interface brukes? (Jeg har ikke sjekket hva slags boot options R500 har, så jeg kan ikke bekrefte/avkrefte dette.) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) nebrewfoz, det mulig de har en modell som ikke har supermulti DVD drive, men har søkt på Google og har enda ikke funnet en modell som IKKE har DVD drev. Kjøper thschei en USB DVD-drive kan han boote fra den uten problemer og kjøre recovery DVDen. Det som jeg synes er rart er at Toshiba legger med recovery DVD til en laptop hvis den ikke har DVD ROM. Portege R500 har flere oppstartsmuligheter, man trykker F12 og slår på laptopen og får opp en meny hvor man kan velge mellom HD, USB, DVD drive (hvis den har det da) og mulig det er et valg til. Endret 17. august 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
dr. S Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 nebrewfoz, det mulig de har en modell som ikke har supermulti DVD drive, men har søkt på Google og har enda ikke funnet en modell som IKKE har DVD drev. Kjøper thschei en USB DVD-drive kan han boote fra den uten problemer og kjøre recovery DVDen. Det som jeg synes er rart er at Toshiba legger med recovery DVD til en laptop hvis den ikke har DVD ROM. Portege R500 har flere oppstartsmuligheter, man trykker F12 og slår på laptopen og får opp en meny hvor man kan velge mellom HD, USB, DVD drive (hvis den har det da) og mulig det er et valg til. Takk for alle svar Har en "R500 126" som er uten cd/dvd, sikkert for å spare vekt. Har forsåvidt SSD disk hvis det har noe å si. Finner ingen skjult partisjon, er det en spesiell måte å få tilgang til denne på? Har prøvd å starte via F8 og får da kun valg med recovery fra CD (ikke fra HD). Fra F12 kan jeg velge oppstart fra CD, USB etc. Skal prøve å få tak i en ekstern DVD som jeg kan koble til med USB. Kan jeg koble via en annen pc (via kabel?) og bruke cd-stasjonen fra den? (har jo ikke egentlig lyst til å kjøpe en CD-stasjon jeg skal bruke kun en gang) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Skal prøve å få tak i en ekstern DVD som jeg kan koble til med USB. Kan jeg koble via en annen pc (via kabel?) og bruke cd-stasjonen fra den? (har jo ikke egentlig lyst til å kjøpe en CD-stasjon jeg skal bruke kun en gang) Nei, du kan ikke bruke CD-stasjonen på en annen PC, i hvert fall ikke uten å ta den ut og montere den inn i et eget kabinett osv. (I praksis ender du opp med å lage din egen eksterne CD-stasjon.) For å snakke om noe helt annet: Jeg mener å ha hørt om el-kjeder som lar deg returnere varer innen 30 dager etter handelen dersom du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med varen .... Lenke til kommentar
dr. S Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Skal prøve å få tak i en ekstern DVD som jeg kan koble til med USB. Kan jeg koble via en annen pc (via kabel?) og bruke cd-stasjonen fra den? (har jo ikke egentlig lyst til å kjøpe en CD-stasjon jeg skal bruke kun en gang) Nei, du kan ikke bruke CD-stasjonen på en annen PC, i hvert fall ikke uten å ta den ut og montere den inn i et eget kabinett osv. (I praksis ender du opp med å lage din egen eksterne CD-stasjon.) For å snakke om noe helt annet: Jeg mener å ha hørt om el-kjeder som lar deg returnere varer innen 30 dager etter handelen dersom du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med varen .... Takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå