tacomodo Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Kan man reise til f.eks Danmark uten pass? Skal reise 07:40 i morgen tidlig og finner det faen ikke... En bekjent av meg mener det funker å reise uten, stemmer det? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Flyselskapene ber meg alltid om pass, og det samme gjør sikkerhetsfolka. Trenger man noe annet eller holder det bare med f.eks visakortet? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Når man reiser innenfor schengenområdet trenger du i utgangspunktet ikke annet en gyldig legitimasjon (som nordmenn kan få), men problemet er at pass er eneste gyldig legitimasjon i utlandet. Nå vet jeg dog ikke hvordan det er i Danmark, skal visst ikke trenge pass for å reise dit, så vidt jeg vet trenger man ikke pass for å reise innenfor norden. Er ikke 100% sikker i min sak så hadde vært greit om noen kunne bekrefte/avkrefte det jeg har sagt. Endret 16. august 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Trenger ikke pass innen Norden. Så du trenger ikke pass til Danmark, Sverige og Finland. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) x Endret 24. februar 2010 av Loffelur Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) som andre sier, pass er eneste gyldig legitimasjon, har vært ett par ganger i danmark uten å orke å dra med pass uten at det er noe problem. dette er med båt da, er det med fly kan det bli litt værre, men det er ingen krav til pass innenfor schengen. ihvertfall innenfor norden går det stort sett greit med førerkort/visa og lignende som legitimasjon, selv om det egentlig ikke er gyldig. jeg har også blitt stoppet i sikkerhetskontrollen på båt, uten pass(hadde ID) og jeg var ikke gammel nok til å reise(2 år for ung), men kom meg inn Endret 17. august 2009 av aklla Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Tok båten til Danmark uten at de spurte om pass når vi skulle på sykkeltur. Nå er jeg faktisk dansk statsborger, men det kunne ikke den pene dama i disken vite. Jeg har reist Norge->Danmark->Sverige->Norge->Sverige->Norge i sommer uten pass, men det var via båt, sykkel, buss og bil, så fly er kanskje strengere, men kom fint igjennom selv om tollen sjekket meg ene gangen. Endret 17. august 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Etter hva jeg har skjønt så gjelder gyldig legimitasjon i norge også i sverige og danmark. Men resten av schengen området er det bare pass som gjelder som gyldig legimitasjon. Har tatt flyet flere ganger til køben, og aldri blitt spurt om pass. Når jeg var på interrail i sommer, måtte jeg vise pass når jeg entret tyskland. Spurte tolleren\politimannen om det hadde gått med vanlig førerkort eller annet norsk legg, så fikk jeg som svar at da hadde jeg ikke kommet inn i landet. Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei, Påstanden om at det ikke er påkrevd med pass innenfor schengen-området er rett. Som det også sies så kreves det at du kan legitimere deg. Jeg vet om 2 gyldige legitimasjonsformer, den ene pass og den andre EU-sertifikatet (sertifikatet som ligner bankkort). Disse to skal fungere utmerket. Visa, postens id og andre identifikasjonskort er ikke gyldige utenfor Norge. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Du vil aldri få problemer med pass i Danmark. Tyskland og Nederland er strengere. Feks: Jeg har vært i danmark 4 ganger siste 5 årene, aldri har jeg blitt spurt om pass. Ikke på fly, ikke på båt og ikke med bil. Aldri på hoteller heller. I Nederland og Tyskland krevde de pass på hotellet(Raddison, er kanskje litt strenge). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå