Gå til innhold

Kompaktkamera eller speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme situasjon som deg for litt siden, og endte opp med å kjøpe kompaktkamera. Jeg vurderte speil pga bildekvaliteten og bedre specs enn kompaktkameraer. Likevel landet jeg på kompaktkamera, for det tross alt er litt mer kompakt. Løsningen for meg ble å kjøpe Panasonic Lumix Lx3, et av de bedre (om ikke det beste) kompaktkareaene på markedet. Det ble et veldig greit kompromiss mellom størrelse og ytelse.

Den dag i dag er jeg ihvertfall kjempeglad for at jeg ikke kjøpte speil, for jeg er helt sikker på at et speilreflekskamera hadde blitt liggende så mye hjemme for min del at det ikke hadde vært verdt investeringen.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Jeg var i samme situasjon som deg for litt siden, og endte opp med å kjøpe kompaktkamera. Jeg vurderte speil pga bildekvaliteten og bedre specs enn kompaktkameraer. Likevel landet jeg på kompaktkamera, for det tross alt er litt mer kompakt. Løsningen for meg ble å kjøpe Panasonic Lumix Lx3, et av de bedre (om ikke det beste) kompaktkareaene på markedet. Det ble et veldig greit kompromiss mellom størrelse og ytelse.

Den dag i dag er jeg ihvertfall kjempeglad for at jeg ikke kjøpte speil, for jeg er helt sikker på at et speilreflekskamera hadde blitt liggende så mye hjemme for min del at det ikke hadde vært verdt investeringen.

Ja for hvor stor er forskjellen på bildekvaliteten på ett kompaktkamera fremfor speilrefleks til 5000kr? Må man være proff for å se forskjellen?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på foto, men at du konsekvent skyter bedre bilder på manuelt er vel feil? Panasonic Lumix Lx3 kan du stille inn manuelt forresten.

Forskjellen i bildekvalitet på kompaktkameraer og speilrefleks er nok ganske stor, men dette er først og fremst i dårlig lys. I dagslys er det ikke sikkert du ser forskjell engang.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Du må kjøpe begge deler. Speilrefleksen bruker du når du skal ta de virklig bra bildene, samt leke deg:) Kompaktkameraet har du med deg på fest:)

Jeg tror du må ta valget ut fra om du er interesert i foto, og vil bruke tid på å sette deg inn i hvordan man bruker et speilrefleks kamera. Dersom du ikke er dette, så kjøp kompakt.

Lenke til kommentar

Kan hende mitt syn er noe farget pga at jeg er eier av Lumixen, men når jeg kjøpte det sto det mellom det og g10 for min del også. Nå husker jeg ikke helt spec lista til g10 (utenom at kameraet er ganske stort), men det som gjør at jeg ihvertfall vil anbefale Lumix lx3 er ihvertfall følgende:

Veldig bra bildekvalitet, markedsledende på kompaktfronten. Enda bedre i mørket (sammenlignet med andre kompakter),grunnet veldig god iso ytelse og største blender på 2.0.

Tar opp god HD video.

Veldig god skjerm.

Vidvinkel på 24 mm.

Brukervennlig.

Veldig god optisk bildestabilisator.

Helmanuelle innstillinger.

Eneste minuset med dette kameraet er at det ikke har fryktelig mye zoom (2.5x), men det synes jeg er et lite offer sammenlignet med alt det andre du får.

Edit:

Akam tester kameraet:

http://www.akam.no/artikler/panasonic_lumix_lx3/56158

Vg tester kompakter:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=538982

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert på foto, men at du konsekvent skyter bedre bilder på manuelt er vel feil? Panasonic Lumix Lx3 kan du stille inn manuelt forresten.

Forskjellen i bildekvalitet på kompaktkameraer og speilrefleks er nok ganske stor, men dette er først og fremst i dårlig lys. I dagslys er det ikke sikkert du ser forskjell engang.

Mente at hvis du lærer deg å ta bilder med manuelle innstillinger, så kan du få de bildene du tenker på når du ser motivet, iom at du kan slippe så lite/mye lys du vil inn på bildet, styre fokus og dybdeskarphet osv.

Skyter man på auto får man ikke alltid de resultatene man vil, og dette ser jeg som "dårlige bilder" .

Men jeg sier selfølgelig ikke at jeg har rett :)

Lenke til kommentar
Mente at hvis du lærer deg å ta bilder med manuelle innstillinger, så kan du få de bildene du tenker på når du ser motivet, iom at du kan slippe så lite/mye lys du vil inn på bildet, styre fokus og dybdeskarphet osv.
Det kan du med de halvmanuelle innstillingene også (blender- og lukkerprioritet samt programauto) uten alt knotet med å finjustere begge deler.

Jeg er veldig glad i LX3-en min selv, men for meg er det et "lomme"-kamera som jeg bruker i tillegg til speilrefleks. Skulle jeg hatt bare et kompaktkamera så tror jeg heller jeg ville gått for noe litt mer allsidig, f.eks. G10. Mangelen på tele hadde blitt en begrensning for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...