Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om videregående.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg starter på Musikk VG1 nå snart. Jeg har bare et spørsmål om videregående er et bra sted. F.eks så har jeg hørt flere ganger at folk sier "vent til du begynner på Videregående, da blir alt bedre" og sånt. Og folk generelt sier det.

Ligger det noe i dette? Vanskelig å få fram hva jeg mener, men jeg tror dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Pøh, bare VENT til dere begynner i 2. klasse!"

"Det er helt forferdelig i 5. klasse!"

"Dere kommer til å få dere et realt SJOKK når dere begynner i 8. klasse!"

"Håh, i 10. klasse kommer dere til å bli noen nervebunter med null fritid og minimal livsglede!"

Tror aldri noen av disse hoppene var noe særlig store egentlig, og jeg har i grunn sluttet å bekymre meg.

I tillegg har jeg gjennom skolen vært og besøkt to videregående skoler, hvor vi tok del i deres hverdag i 2 dager. Den eneste forskjellen var vel at de fikk mer frihet. *shrug*

Det skal nok gå bra, skal du se. De som er eldre liker alltid å smøre inn at de har det mye vanskeligere. :yes:

Lenke til kommentar

Var sånn jeg hørte det, og at VGS skulle være regne helvete. Skolen fra 9.30-15.30. Rett hjem, spise,lekser,sove. Helg? lekser,øve på prøve blablabla...

Så begynner jeg på vgs og læreren sier, ja dere trodde dere slapp unna ved og velge yrkesfag. Da tok dere feil, dette er den vanskeligste linja blablabla.

Men hadde bare lekser i matte. Noen prøver her og der. Spiste litt piza og så på film. Egentlig ganske chill :D

Lenke til kommentar
VGS er livet ! :)

Chill, lite lekser, mye folk, stor skole, mye og finne på, mye og sladre om. Ikke som ungdom skolen hvor du bare har rævva teori og kjede fag. Masse praktisk altså, og det er eevig chill.

det er sant at det er lite lekser, men her må man faktisk selv finne ut av hva man skal lese på ellers så sliter du på prøver.

at det er "chill" er en løgn, det er alltids noe å måtte gjøre, noen dager er det rolig andre dager er det et rent helvete, og at det er masse praktisk avhenger av hvilken fag du har, eks; språk som er obligatorisk er langt ifra praktisk, bare teori....

Lenke til kommentar
Var sånn jeg hørte det, og at VGS skulle være regne helvete. Skolen fra 9.30-15.30. Rett hjem, spise,lekser,sove. Helg? lekser,øve på prøve blablabla...

Så begynner jeg på vgs og læreren sier, ja dere trodde dere slapp unna ved og velge yrkesfag. Da tok dere feil, dette er den vanskeligste linja blablabla.

Men hadde bare lekser i matte. Noen prøver her og der. Spiste litt piza og så på film. Egentlig ganske chill :D

Hvilke linje har du da, hehe?

Men godt å høre at det er et "bedre sted". Kan vel egentlig se for meg det og. Flere folk, flere interesser, flere klesstiler, flere venner og alt det.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen jeg kan huske fra ungdomskolen til VGS for min del var at alt ble mye friere. Vi hadde lov til å gå inn og ut av skolens område, høyrere grad av ansvar for egen læring og ingen månedslange arbeidsplaner.

Så jeg syntes det var en grei overgang. Men det at det er lite å gjøre, vil jeg si meg uenig i. Varierer nok fra hvilken linje du går, men på allmenn var det iallefall nok å gjøre i 1. klasse.

Lenke til kommentar

Selv starta jeg vgs på Elektro GK. Og det var kos. Hadde masse morro der. Men som andre sier så er det når du skal ha prøver og presentasjoner så kan det være i overkant av mye. Hadde selv norsk, engelsk, naturFag og matte. Ikke nynorsk ! :)

Men om du er skolelei så hjelper all praktisken inn og gjør livet et bedre sted xD

Har mange ganger gledet meg vilt til og gå på skolen og få kobla ferdig et anlegg elns. Og får og ta med noen kompiser på kebab shappa 2m utafor klasserommet, eller butikken ved siden. Var ferdig med pensum i alle fellesfaga (nrosk,engelsk osv) rundt slutten av februar og mars. Så blei nesten bare praktisk. Og det er alltid kos.

Men det kommer an på hvlken linje du går. Ser faktisk at mange har kose stunder i forumet selvom de går almenn. Og musikk folka sitter bare og jammer på bassene sine ser det ut som. Så uten tvil 100 ganger mer verdt en ungdom skolen, etter min mening ! :)

Lenke til kommentar

Kommer nok litt an på hvordan du hadde det i 10. klasse også. Om du hadde slakke lærere som aldri ga prøver og innleveringer, blir det nok verre. Men om du hadde "vanlige" (evt. skikkelig harde) lærere som ga prøver og innleveringer titt og ofte, tror jeg ikke det blir noe særlig verre.

Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt så bestemmer du selv hvordan du vil året skal gå. Vil du ha det "chill" driter du i å gjøre leksene, øve på prøver osv. Vil du hat et år du får med deg mest mulig akademisk så er det ikke "chill". Men alt er mye friere enn på u.skolen, som flere allerede har nevnt.

Lenke til kommentar

Mmmm, gleder meg allerede :dribble:

Pizza :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...