Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomt bilbatteri ser ikke ut til å ta lading

varg78

Anbefalte innlegg

Hei,

Glemte å slå av lysene i helga og batteriet på bilen er tomt. Igår kjøpte jeg en rimlig lader på chlas olshon bergente for blybatterier (står det på bruksanvinsingen. Når jeg kobler den på bilbatteriet så virker det ikke som den lader. En status LDE lyser grønt og indikerer at batteriet ferdig ladet, selv om det det tomt.

På batteriet mitt står det at det er et Kadmium batteri. Betyr det at det ikke innehoilder bly, og kan det være at ladereren ikke klarer å lade batteriet mitt ?

Batteri er tatt ut av bilen for lading så det skulle være lite feilkilder, og ja jeg har koblet rett.

Takk for tips og hjelp.

-varg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må la laderen stå på lenge før den klarer å lade. Helt tomt batteri har veldig høy motstand som gjør at spenningen går rett opp når lader kobles til. Spenningen vil sakte gå nedover mens laderen står på slik at det vil begynne å lade skikkelig iløpet av et par timer på laderen.

NiCd-batterier brukes bare i noen elbiler der det ikke er byttet ut med dyrere NiMH eller veldig mye dyrere Li-ION-batterier. Kan ikke tenke meg til at noen vil putte et NiCd-batteri som startbatteri pga alle ulempene det har (hvor den største er at om man ikke lader de helt ut før opplading vil de miste kapasitet veldig, veldig fort).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...