Gå til innhold

Dus sort kant ved studiofotografering

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en del bilder i hjemmestudioet mitt nå i helga og da får jeg en irriterende sort dus kant øverst i bildet. Se på bildene jeg har lagt inn.

Kanten kommer på samme sted enten jeg tar horisontale bilder eller vertikale. Jeg har flyttet på softboksene, byttet objektiv og stått på forskjellige steder uten at det hjelper. Har brukt D300 med Tamron 28-75 f2.8 og med f10 / 250s exif.

Noen som vet hvorfor dette skjer?

post-97513-1250427982_thumb.jpg

post-97513-1250427992.jpg

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, forsøkte ikke med andre innstillinger da jeg egentlig ikke tenkte på det. Men hvorfor mistenker du det er et problem med lukkeren? Antar at du tenker på at speilet ikke er helt oppe når bildet taes?

Fordi en for rask lukkertid vil legge igjen en skygge da blitser vanligvis ikke brukes mot eksponeringtider raskere en 1/160 eller 1/200 og med noe kameraer ned mot 1/250.

F.eks mitt a100 kamera kan ha raskeste tid på 1/160. Raskere enn det får jeg også en slik skygge som du har.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Da er dette løst. Tok noen bilder med andre lukketider under og da er det åpenlyst hva grunnen var. Men jeg liker å forstå det tekniske også. Hva er den tekniske grunnen til at skyggen kommer og blir større jo kortere lukketiden blir?

1. bilde er med 1/250

2. bilde er med 1/200

3. bilde er med 1/160

4. bilde er med 1/320

EDIT: endret lengre til kortere i siste setning :)

post-97513-1250429862_thumb.jpg

post-97513-1250429867_thumb.jpg

post-97513-1250429873_thumb.jpg

post-97513-1250429877_thumb.jpg

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar
Da er dette løst. Tok noen bilder med andre lukketider under og da er det åpenlyst hva grunnen var. Men jeg liker å forstå det tekniske også. Hva er den tekniske grunnen til at skyggen kommer og blir større jo lenger lukketiden blir?

1. bilde er med 1/250

2. bilde er med 1/200

3. bilde er med 1/160

4. bilde er med 1/320

Lenger lukkertid? 1/320 er da kortere enn 1/200 :)

Edit2 (forklaringen gikk litt i "ball", ny redigert utgave):

Dette er helt logisk da lukkeren medfører at bunn av sensoren eksponeres for lys ti slutt - topp av sensor = bunn av bildet, bunn av sensor = topp av bildet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hva er den tekniske grunnen til at skyggen kommer og blir større jo lenger lukketiden blir?
Det har med måten lukkeren er konstruert og opererer på.

Hvis du ser på

, så ser du hvordan lukkeren består av to gardiner, hvor den ene faller åpen for å slippe lys inn på sensoren, og den andre faller ned for å stenge lyset ute.

Hvis du bruker raske lukkertider, så rekker aldri lukkeren å bli helt åpen før den begynner å lukke seg igjen. Avhengig av når i sekvensen blitsen avfyres, så vil en eller begge lukkergardinene sperre for blitslyset over deler av sensoren.

EDIT:

viser hvordan det ser ut med raskere lukkertider. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Hva er den tekniske grunnen til at skyggen kommer og blir større jo lenger lukketiden blir?
Det har med måten lukkeren er konstruert og opererer på.

Hvis du ser på

, så ser du hvordan lukkeren består av to gardiner, hvor den ene faller åpen for å slippe lys inn på sensoren, og den andre faller ned for å stenge lyset ute.

Hvis du bruker raske lukkertider, så rekker aldri lukkeren å bli helt åpen før den begynner å lukke seg igjen. Avhengig av når i sekvensen blitsen avfyres, så vil en eller begge lukkergardinene sperre for blitslyset over deler av sensoren.

EDIT:

viser hvordan det ser ut med raskere lukkertider.

Bra video, fikk modifisert forklaringen min litt (lenge siden jeg så en slik video sist). Det er naturligvis 2 gardiner for å sikre like eksponering over hele sensoren.

En fantastisk bilde/for bilde "video" hvor man kan navigere frem og tilbake pr bilde med forklaring (D3):

http://regex.info/blog/2008-09-04/925

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg syns like vel det er snodig at man får sync-problemer på såpass lange lukkertider. D300 har en X-sync på 1/320 - dvs. at ved 1/320 skal begge lukkergardiner være åpne samtidig "lenge nok" til å oppnå en jevn eksponering.

Kan det være at disse blitsene har usedvanlig lang brenntid (SB-800 på 1/1 er ca. 1/1000, Sigma EF500 ca 1/700), eller faktisk har en ørliten forsinkelse?

Prøv å åpne blenderen et par steg og redusere blitseffekten tilsvarende for å redusere brenntiden, og se om det hjelper.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg syns like vel det er snodig at man får sync-problemer på såpass lange lukkertider. D300 har en X-sync på 1/320 - dvs. at ved 1/320 skal begge lukkergardiner være åpne samtidig "lenge nok" til å oppnå en jevn eksponering.

Kan det være at disse blitsene har usedvanlig lang brenntid (SB-800 på 1/1 er ca. 1/1000, Sigma EF500 ca 1/700), eller faktisk har en ørliten forsinkelse?

Trodde det var 1/250, og at 1/320 er en del av high-speed syncen. Alikevel burde han ikke ha problemet når han bruker 1/250..

Lenke til kommentar

1/320 er høyeste X-sync på D300 ved bruk av ekstern blits, men det forutsetter at brenntiden ikke er mer enn 1/1000 sek, siden det er så lenge begge gardiner er åpne samtidig.

1/250 er høyeste X-sync ved bruk av den interne blitsen - jeg antar at det er fordi den har lengre brenntid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...