Gå til innhold

Hjelp til formel i regneark (tilfeldig, tilfeldigmellom)

Helgefart

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med følgende:

I en konkurranse skal jeg trekke ut hvem som skal spille mot hvem.Det er eksempelvis 52 stk påmeldt.Alle får tildelt et startnr.

Generelt skal to personer spille på samme lag i omgang 1. Disse vises i kolonne A + B. Er antall påmeldte ikke delelig med 2, skal de overskytende fordeles i kolonne C.

Eksempel kolonne A spiller nr. 5 - mot spiller nr 48 i kolonne B, i kolonne C spiller nr 12.

I runde to skal ikke noen som har spilt sammen i runde 1 møtes igjen osv, hvis det er nok påmeldte til å gjennomføre dette. Når det ikke er mulig å få det til kan det tillates at samme personer møtes igjen. De som har tidligere vært på et tremannslag, skal ikke være med på et slikt lag igjen før det ikke er mulig å komme utenom. Totalt er det fire runder. Se vedlegg for oppsett der jeg har to runder. Har norsk Excel 2007.

Håper dette er forstålig. Kan noen hjelpe? På forhånd takk for hjelpen.

Helgefart

post-198848-1250427078_thumb.jpg

post-198848-1250454345_thumb.jpg

Endret av Helgefart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, dette var ubegripelig for meg.

Men generelt; Tilfeldig og Tilfeldigmellom har verken hukommelse eller intelligens. Altså ingen forståelse av at spiller 5 ikke kan spille mot spiller 5, og heller ikke at spiller 5 ikke kan spille mot spiller 12 for det gjorde hun på fredag.

Det er mulig dette er løselig med en annen struktur. Men jeg forstår dessverre ikke oppgaven.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Beklager, dette var ubegripelig for meg.

Men generelt; Tilfeldig og Tilfeldigmellom har verken hukommelse eller intelligens. Altså ingen forståelse av at spiller 5 ikke kan spille mot spiller 5, og heller ikke at spiller 5 ikke kan spille mot spiller 12 for det gjorde hun på fredag.

Det er mulig dette er løselig med en annen struktur. Men jeg forstår dessverre ikke oppgaven.

Beste hilsen Harald

Takk for svar i alle fall, men jeg trodde kanskje at det var en formel som kunne sjekke hvis spiller nr 5 er lik spiller nr 5 så skulle en ny spiller genereres helt til den ikke lenger var lik.

Helgefart

Endret av Helgefart
Lenke til kommentar

Det er det ikke -den kunne saktens lages. Men problemet er vel videre. Hvis spiller 5 skal spille mot spiller 12, så kan ikke spiller 32 spille mot verken spiller 12 eller spiller 5. Tilfeldig uten dubletter er nærmest umulig uten bruk av lister og hjelpeceller i Excel.

Det er en morsom oppgave du skisserer, jeg har bare ikke nok forståelse av problemet til å gå løs på den.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...