MoNoXiDe Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Litt vanskelig å finne helt ut hvor jeg skulle poste dette, så jeg valgte annet om data. Skyt meg hvis det er noen "feilpost" avhengige som henger seg opp i det. Mitt problem består av en hel del problemer som henger i sammen. Jeg har pr. idag et hjemmekino anlegg bestående av en 42" Samsung ps42p2s plasmaskjerm, 2 jamo 707i fronthøytalere, 1 jamo center 160, 1 SW 505E sub 12" og 2 stk surround 160 bakhøytalere (bipolare)+ komponenter og 1 stk PC (multimedia maskin). Dette har jeg tenkt å bygge/felle inn i veggen. Fronthøytalerne regner jeg med jeg ikke kan felle inn i veggen ettersom bass utgangen er bak på høytalerne, så jeg er på jakt etter nye med bass utgangen i front (prisklasse opp til 5000kr.) Noen som har noen forslag? Det jeg også er på jakt etter er om noen har erfaring med å bygge hele anlegg inn i veggen. Mitt andre problem som vel egentlig passer best til dette forumet er hvilken lyd bør jeg kjøre ut fra PC'en? Jeg har et asus A7V Raid. Her er det jo integrert 5.1 lyd (C-media). Hvilke type kabler trenger jeg for å koble den til Surround anlegget mitt, og hvordan. Jeg har en Sony STR-DB 930 forsterker. Er denne digitale lyden god nok? Alternativet er å kjøpe et Soundblaster Live 5.1. Bør jeg kjøpe det, og hvilke kabler og hvordan kobler jeg det opp mot min forsterker. Her var det mange ting på en gang. Håper det er noen som har peil. :o :o :o P4 ever!! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det du mener med bassutgang, er vel bassrefleksport, ja? Uansett forplanter lavfrekvente signaler seg i omliggende materiale, så vegginnfelling av 'vanlige' gulvstående høyttalere vet jeg ikke om er en god idé. Angående lydkort og sånt, selvfølgelig er det digitale signalet godt nok. S/PDIF er utrolig robuste saker, faktisk. Lydkortet ditt kjenner jeg ikke til, så det kan jeg ikke si noe særlig om. Personlig ville jeg foretrukket et eget lydkort med mindre jeg kunne brukt nVidias løsninger på lydfronten. Ulempen med alle Soundblaster-kortene i forhold til nVidia, er at du må koble analogt for å få multikanalssignal til ikke-DD/DTS enkodede kilder, som f.eks spill. Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 :oops: Jeg mente bass refleksen........... Bør jeg heller da gå for noen satelitt/små front høytalere og la sub'en ta seg av dyp bassen? Angående integrert lyd. Det jeg også lurte på : på spdif'en er det overgang til coax/optisk slik at jeg kan kjøre det rett inn i forsterkeren, eller må jeg til med digital jack+ splitter inn i 5.1 inngangene? btw, er det noen som har peil på dvdstandalone ala Kiss med divx/xvid støtte? Dette kan jo være et alternativ i stedet for pc, og har kiss dvd spilleren støtte for subs, vbr, ogg osv. Lenke til kommentar
TheBirg Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Nei, ikke bygg inn gulvhøyttalere, det fjør de bare vondt, de trenger luft om du kan bygg heller veggen din slik - _/ og ha høyttalerene stående i friluft og lag heller et "teppe" over de med f.eks høyttalerfrontstoff når plasseringen er blitt OK. Det får du til en grei pris, ihvertfall hos : http://www.mamut.com/controls/shop3/standa...subgid=3&gid=11 Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 TheBirg : En slik viklling/innfeling av gulvhøytalerne vil det ødelegge mye av retningen til lyden ( Tenker mest på diskant/mellomtone ettersom dypbass ikke er retnings bestemt), og det viktigste : Har du prøvd det eller hørt noen som har prøvt det. Tenkte selv på dette, men snakket med hifiklubben og de anbefalte det ikke. (de trodde vel kanskje jeg var en skikkelig lydfrik!!) Det eneste jeg forlanger er ok lyd med TRØKK! Lenke til kommentar
TheBirg Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 OK lyd med trøkk koster PENGER !!!! og krever endel av rommet om du vil ha "allt" ( OK lyd for meg betyr bra lyd), men du stiller høyttalere i front med "frontveggen" og får da et rom med spillerom rundt høyttalere, man får en rett vegg i front med "allt" innebygd, har ikke selv, men hørt på nachspiel engang, og ja litt besusen var man jo, men ikke nok til å la ideen slippe forbi ! Lenke til kommentar
TheBirg Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 (send meg en e-mail med din adresse, så kan du få en "enkel" skisse over hva jeg mener, om du ikke er helt med på hva jeg mener) Og, ja ,de på Hi-Fi-klubben har masse dyktige folk, men har de personlig erfaring med sine uttalelser, eller antakelser ? (har handla meste av mitt der selv) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå