Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

datamaskin feiler under oppstart, feil med harddisk

Anbefalte innlegg

Har en laptop i huset som ikke vil slå seg på , den feiler under oppstart og feilmeldingen er; STOP: c000021a [Fatal system Error]

the initial session process or system proess terminated unexpectedly with a status of 0x00000000 (0xc0000221 0x001003c8).

the system has been shut down.

blåskjermen er så kort at jeg måtte ta og trykke på f8 under oppstart for og deaktivere automatisk restart ved feil.

det er mye data på pc som ikke må få bort da det egentlig er pappas jobb pc med en haug av viktige dokumenter og mailer.

problemet skjedde etter at hardisken ble satt inni en annen bærbar pc.

starter ei heller i safemodus , da den stopper på windows/system32/drivers/crcdisk.sys før den før bluescreen'en og restarter.

ser for meg ut som at harddisken er tapt da de fleste tingene under f8 menyen er prøvd og at windows ikke klarer og finne noen feil.

kan jeg få overført filene hvist jeg kjøper et eksternt kabinett til harddisken og kobler den til en annen pc med usb ? isåfall, hvor får man kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ble disken flyttet over til en annen PC slik at Windows startet opp på en annen type hardware?

Ekstern kabinett eller USB adapter bør fungere. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789

det som egentlig skjedde var at den ene fungerende datamaskinen sto i dvalemodus eller ventemodus, før jeg tok ut den ordinære harddisken og skiftet den ut med den som nå er ødelagt, så det er nok det som er feilen , den fungerende datamaskinen er en toshiba og den som har en ødelagt harddisk er en LG.

men tror jeg kjøper et slikt eksternt kabinett med usb adapter da tante har en annen harddisk som er tregere en sirup...

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke lurt å bytte Windows disker slik, da må man være forberedt på at det roter seg til.

En Repair Install vil kunne rette det opp hvis det bare er drivere som er feil. Men da trenger du isåfall en orginal Windows CD/DVD, det blir ikke levert med laptoper.

Lenke til kommentar
Ja, det er ikke lurt å bytte Windows disker slik, da må man være forberedt på at det roter seg til.

En Repair Install vil kunne rette det opp hvis det bare er drivere som er feil. Men da trenger du isåfall en orginal Windows CD/DVD, det blir ikke levert med laptoper.

ja , skjønner det , var nok en blunder fra min side, men det vil fortsatt være mulig og føre over filer til en annen datamaskin via en eksternt kabinett med usb da ?

har ingen original windows cd nei , bare tåpelig recovery cd..

Lenke til kommentar

Men den eksterne kabinettet så ut som at folk var lite fornøyd med og at den virket dårlig i vista, står jo også at den er ment for windows 98 , så tror nok jeg må finne meg en annen en, ingen her som har noen erfaring med et lignende produkt ? :)

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall gode erfaringer med Icy Box. Funker bra med både XP og Windows 7, regner med at vista også skal gå da. Den jeg linka til har støtte for både IDE og SATA disker.

EDIT: Nå er det kabinett for 2,5" disker du skal ha kanskje? Da vil den jeg linka til passe dårlig. Her er i hvert fall lista over de forskjellige Icy Box'ene på MPX.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall gode erfaringer med Icy Box. Funker bra med både XP og Windows 7, regner med at vista også skal gå da. Den jeg linka til har støtte for både IDE og SATA disker.

EDIT: Nå er det kabinett for 2,5" disker du skal ha kanskje? Da vil den jeg linka til passe dårlig. Her er i hvert fall lista over de forskjellige Icy Box'ene på MPX.

er nok 2,5 disk jeg har ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...