Gå til innhold

Har jeg kjøpt feil RAM?

Taugooneren

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har absolutt ingen peiling når det gjelder hardware i PC. Men jeg kan si det jeg vet og så kan dere med peiling se om det er nok for å svare ja eller nei, hvis ikke hadde jeg vært takknemlig om dere kunne hjelpet meg med å "vite mer". :)

Jeg spiller så å si daglig Flight Simulator X som krever en del fra PCen. Jeg har en 4-5 år gammel PC. Igår bestemte jeg meg for å kjøpe RAM og skjermkort. Skjermkortet jeg bestilte var Radeon HD 4850. Jeg trodde rett ogslett at det var akkurat det samme hvilke RAM jeg kjøpte, så jeg bestilte denne: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1530682

I ettertid har jeg googlet litt og smilet fra i går har etterhvert blitt erstattet med frustrasjon. I dag åpnet jeg PCen. Den forrige RAMen var en slags NANYA, ellers stod det flere tall og bokstaver. Hvis de bokstavene er gunstig informasjon, gi meg beskjed sånn at jeg kan kopiere det som står der.

Ellers litt generell informasjon; Jeg har ASUS Motherboard. CPUen er Intel Inside Premium 4, hvis det er nyttig å vite. Jeg hadde vært utrolig takknemlig om jeg hadde fått svar i dag, sånn at jeg får avbestilt før de sender den av gårde.

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

vet du hele navnet på hovedkortet ditt?

vis ikke går du på kjør å skriver inn: dxdiag da kommer det opp systeminformasjon, finn systemmodell og der står det hva hovedkortet dit heter

så skal prøve å sjekke det ut til deg ;)

Lenke til kommentar

Hovedkort er det kortet der alle delene settes inn, fks sjermkortet og rammen.

men det som sto på systemmodell til deg var at det ikke hadde registrert navnet på hovedkorte ditt :dontgetit:

du får vente å prøve deg fram da :hmm:

Husk vær foriktig med datakomponentene!

Lenke til kommentar

Nei.

1)Last ned SiW.

2)Trykk på "Motherboard".

3)Trykk deretter "prt sc" eller "Print screen" på tastaturet (tasten skal være nært Pause/Break, INS (insert) og DEL (delete).

4)Etter du har trykket på skjermen, åpner du Paint for så å høyreklikke å "lim inn".

5)Lagre så som JPG og last opp så vi får se hva det står.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Hovedkort er det kortet der alle delene settes inn, fks sjermkortet og rammen.

men det som sto på systemmodell til deg var at det ikke hadde registrert navnet på hovedkorte ditt :dontgetit:

du får vente å prøve deg fram da :hmm:

Husk vær foriktig med datakomponentene!

Takk for svar dllie, men er det mulig for meg å finne ut hva hovedkortet heter med å åpne maskinen min igjen? Har du et slags bilde som illustrerer hvor makinen i det tilfellet?

Lenke til kommentar
Motherboard.jpg

Eg har veldig vanskelig for å se ka som står der, men visst du følger rådet mitt om å laste ned Everest, som eg så fint har lagt ut linken til, så får du opp navnet på Hovedkortet ditt, samt med masse annet informasjon, inkuderene kass RAM-slot Hovedkortet ditt har. :)

Lenke til kommentar
Nope. Rammen passer dessverre ikke. Du har for gammelt hovedkort (kilde)

Dvs. at jeg har kjøpt en RAM som jeg ikke får brukt?

Ja dessverre. Du har uansett 14 dagers returrett da :)

Okay, tusen takk for svar! :D

Et siste spørsmål: Kan du svare på om Radeon HD 4850 skjermkortet går fint på PCen min?

Lenke til kommentar

Riktig. Men det er jo selfølgelig nye og kompitable hovedkort på markedet idag for ein billig penge. Du må enten kjøpe andre RAM-brikker, som kanskje kan være ein utfordring siden hovedkortet er så gammalt, eller så kan du kjøpe nytt hovedkort. Visst du skal kjøpe nytt hovedkort, så må du dog passe på at den er kompitabel med resten av hardwaret ditt ;)

EDIT: Eller benytte deg av returetten, selfølgelig ;)

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Tror det skal gå fint, siden hovedkortet ditt skal ha ein PCI Express 16x ifølge kilden til iNeo :yes:

EDIT: Dette er ikkje sikkert! Skjermkortet krever PCI Express 2.0 16x. Ifølge kilden har du kun PCI Express 16x

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Riktig. Men det er jo selfølgelig nye og kompitable hovedkort på markedet idag for ein billig penge. Du må enten kjøpe andre RAM-brikker, som kanskje kan være ein utfordring siden hovedkortet er så gammalt, eller så kan du kjøpe nytt hovedkort. Visst du skal kjøpe nytt hovedkort, så må du dog passe på at den er kompitabel med resten av hardwaret ditt ;)

EDIT: Eller benytte deg av returetten, selfølgelig ;)

Okay, nok et nytt spørsmål; hvordan kan jeg vite at et nytt hovedkort er kompitabelt med resten av hardwaret mitt? :)

Lenke til kommentar

Det er(det eg kommer på i farta) 3-4 ting du på ta hensyn til. Siden vi vil at Hovedkortet skal passe i kabinettet ditt, så trenger du m-ATX hovedkort. Dette er formfaktoren. Deretter vil vi at det nye skjermkortet ditt skal passe. Da trenger vi PCI Express 2.0 16x. Også vil vi at prosessoren din skal passe. Her må du gi meg eksakt informasjon.

Det eg vil du skal gi meg, er ein linje med ordet Socket, eller AM(med tall bak). Siden prosessoren din er ein Intel, så er eit ord med Socket det aktuelle.

For å finne full informasjon om prosessoren din, så vil at du skal laste ned Everest for å finne det ut derifra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...