Gå til innhold

Får ikke startet SuSE, får "only root can do that"

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på Linux, og sliter med å få mountet fat32-partisjoner i SuSE 8.2. De kommer opp, men prøver jeg å bruke dem til noe annet enn å lese fra, får jeg beskjed om at jeg ikke har nødvendige rettigheter. Og når jeg logger på som root har jeg heller ikke rettigheter til å forandre rettighetene... (fint om noen hadde tips om dette)

Uansett, jeg eksperimenterte litt med /etc/fstab, med det resultat at SuSE 8.2 nå ikke vil starte. Jeg får feilmeldinger om at den ikke kan mounte (særlig maser den om /proc), med teksten "only root can do that" etterpå.

Jeg starter i rescue-mode, og finner en ribbet /etc/fstab, som er betydelig mindre enn den var før, og jeg får ikke lov til å forandre noe... Når jeg endrer rettighetene, blir de bare som før. Hva kan jeg gjøre?

Kan jo alltid installere på nytt, men det ville jo vært et nederlag...

PS! Når jeg starter i rescue-mode, kommer linjen "rescue login" (eller noe sånt) opp. Jeg skriver inn brukernavn og passord, men får beskjed om at passordet er feil. Jeg skriver inn "root", og da kommer jeg videre uten å bli spurt om passord. Er det en feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...