Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Selge leiligheten, men ingen papirer på det elektriske - problem?

Anbefalte innlegg

Vi pusset opp leiligheten vår selv, og trakk i den forbindelse opp all strømmen på nytt. (var gammelt). Kompisen vår som er elektriker gjorde dette for oss gratis mot at vi kjøpte inn nødvendig utstyr.

Nå skal vi selge, og jeg lurer på hvordan man skal forholde seg til f.eks takstmann som spør om godkjenning av det elektriske. (spør en takstmann om slikt?) Vi har jo ingen godkjenning, men ting er jo ordentlig gjort av fagmann. (Han kunne ikke godkjenne uten å gå gjennom firmaet, og da måtte han fått betalt). Er det mulig å få en ettergodkjenning evt?

Eller skal vi bare late som ingenting, altså at leiligheten har vært slik så lenge vi har bodd her.

Vi er altså bare litt usikre på hvordan forholde seg til dette, og om det er noen big deal i det hele tatt. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom dette er gjort rimelig nylig, skal det foreligge en samsvarserklæring som viser hvem som har gjort hva. Spesielt gjelder dette for varmekabler. Dersom det er gjort arbeider som skal meldes til netteier (endret til større inntak, for eks), er det viktig at dette er gjort.

Lenke til kommentar

Alle "nye" inngrep skal ha samsvarsærlering etter en ny norm/forskrift som kom for ikke så lenge siden. Er dette gjor før den trede i kraft er det vell den reglen som gjelder som bruker tidligere nemte ved større ingrep:

Dersom dette er gjort rimelig nylig, skal det foreligge en samsvarserklæring som viser hvem som har gjort hva. Spesielt gjelder dette for varmekabler. Dersom det er gjort arbeider som skal meldes til netteier (endret til større inntak, for eks), er det viktig at dette er gjort.

Samsvars ærklering må skaffes/ underskrives fra en gokjent installatør mener jeg og huske. Det vil si at elektrikker må skrive den og få den underskrevet hos den installatøren han jobber for ellers. Men da blir også installatør ansvarlig i ettertid. Så da er det i de fleste tilfeller fint om elektrikker har en avtale med bedriften han jobber i tilvanelig før jobben påbegynnes :yes:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Takker for svar. Problemet er at jeg ikke kan få en samsvarserklæring gjennom han fordi installatøren han jobber for ikke vil skrive under på dette. (siden det er vennetjeneste).

Så spørsmålet er egentlig da hvordan man skal forholde seg til eventuelle spørsmål fra kjøper/takstmann om samsvarserklæring. Det beste er sikkert å late som om ting har vært slik så lenge vi har eid leiligheten. Ting er jo ordentlig gjort.

Endret av enmannen
Lenke til kommentar

Takstmann kan ikke kreve noen ting av deg, og jeg har ikke sett mange takster som oppgir at det elektriske har samsvarserklæring. Sånn generelt kan man oppsummere det som står i takst når det gjelder elektrisk og vann og avløp med at takstmannen har tatt en rask titt, og ting ser greit ut. Det gjøres ingen videre sjekk på kvalitet.

Når det er sagt ville jeg ikke tenkt på å by på en bolig uten papirene i orden på en nyere installasjon. Sånn er det mange som tenker i dag. Det koster å rydde opp i et elektrisk anlegg som må utbedres. Huset jeg kjøpte var det mye gammelt på og ingen papirer på annet enn varmekabler. Jeg bød 150.000 under takst med tanke på bl.a. det elektriske. Det viser seg i ettertid å være smart, da jeg har funnet PR skjøtet med sukkerbit midt på en vegg bak et skap. På det som var barnerom attpåtil!

Lenke til kommentar
Det er et par år siden, og kun trukket nye kabler og satt opp nye kontakter. Ingen varmekabler. Vi har som sagt ingen papirer - hvordan kan man skaffe en slik samsvarserklæring, og hva skal skje om man ikke har det?

Har vært på flere visninger hvor megler har opplyst, enten av eget initiativ, eller på spørsmål, om at det ikke er papirer på det elektriske. Det er bare sånn det er, og folk ser ikke ut til å legge så mye vekt på det. Det blir som å kjøpe noe som er såpass gammelt at det ikke er papirer lenger. Det trekker ned, men ikke veldig mye.

Lenke til kommentar

Ok, takk folkens. Kommer nok bare til å være ærlig hvis en kjøper spør åssen det ligger an mht det elektriske. Ting er jo forskriftsmessig gjort, som sagt.

Noen som vet hva slags ansvar man skulle ha i etterkant av et salg hvis det skulle vise seg at noe går galt - rent hypotetisk?

Lenke til kommentar
Hadde kanskje vært en ide med en kontroll fra eltilsynet? Bortsett fra det hvem i all verden tar vare på samsvarserklæringer? ikke elfirma som jeg kjenner iallefall. Hva huseiere gjør varierer vel.

Harald

Så vidt jeg vet så gjøre alle det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ok, takk folkens. Kommer nok bare til å være ærlig hvis en kjøper spør åssen det ligger an mht det elektriske. Ting er jo forskriftsmessig gjort, som sagt.

Noen som vet hva slags ansvar man skulle ha i etterkant av et salg hvis det skulle vise seg at noe går galt - rent hypotetisk?

Så lenge du har opplyst det du vet, er det kjøpers ansvar? Man kan ikke kjøpe noe man vet har en mangel, og senere klage på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...