Gå til innhold

kan jeg ta legeutdannelse i militæret?


jambao

Anbefalte innlegg

jeg skal snart i militæret , og lurer på om det går an å ta legeutdannelse der. jeg har studiespesialiserende (R2, FY1) i tilleg til biologi, men jeg kunne ikke finne noe på forsvarets hjemmeside om jeg kan ta legeutdannelse der. er det noen som vet noe mer enn meg :p?

takk for svar ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du nesten helt sikkert. Snakk med VPV for detaljer, men jeg er usikker på om det er verdt det for deg. Du må tross alt ta en VELDIG lang utdannelse, og det betyr en VELDIG lang plikttjeneste etterpå.

 

Hvis du tar utdannelsen sivilt får du nok et temmelig stort studielån, men leger pleier ikke ha noe problem med å betale det ned ;)

Lenke til kommentar

Derimot skal du ikke se bortifra at militæret har "reservert" plasser ved sivile legeutdannelser i lik grad med det de har på politihøgskolene. Dog gjeller her samme regel som ved andre sivile utdanninger i militæret: 1 år studie; 2 plikt år. Hør med VPV, skader ikke å prøve :)

Lenke til kommentar

De har ikke reservert skoleplasser, verken ved sivile medisinstudier eller ved politihøgskoler. De har derimot x antall plasser for kadetter som også har søkt og kommet inn på et sivilt studie (altså må du komme inn selv, militæret har ingen reserverte plasser). Disse studiene er:

• Politihøyskole

• Sykepleierskole

• Bachelor i Idrett

• Bachelor i Statsvitenskap

• Bachelor i ingeniørfag, kjemi og bioteknologi

• Bachelor i Sosialantropologi

• Bachelor i Strategisk personalledelse/ tilsvarende

• Bachelor i ingeniørfag Logistikkstyring

 

Med andre ord intet medisinstudie der. Dette er veldig lett å sjekke opp, så skjønner ikke at dere gidder å synse.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal forsvaret sponse en 6-7 år lang utdannelse med ekstremt høye opptakskrav? Greit nok at de sponser de på rundt 3 år, men et sted går grensen.

 

Derimot er det greie karrieremuligheter i forsvaret hvis du allerede er utdannet lege, psykolog, prest osv., og er villig til å bli sendt rundt.

Lenke til kommentar
De har ikke reservert skoleplasser, verken ved sivile medisinstudier eller ved politihøgskoler. De har derimot x antall plasser for kadetter som også har søkt og kommet inn på et sivilt studie (altså må du komme inn selv, militæret har ingen reserverte plasser). Disse studiene er:

• Politihøyskole

• Sykepleierskole

• Bachelor i Idrett

• Bachelor i Statsvitenskap

• Bachelor i ingeniørfag, kjemi og bioteknologi

• Bachelor i Sosialantropologi

• Bachelor i Strategisk personalledelse/ tilsvarende

• Bachelor i ingeniørfag Logistikkstyring

 

Med andre ord intet medisinstudie der. Dette er veldig lett å sjekke opp, så skjønner ikke at dere gidder å synse.

 

Hadde vi sjekket opp ville det ikke verdt noe å diskutere =). De fleste spørsmålene som kommer på denne delen av forumet kan uansett løsest med en telefon til VPV...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...