Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg helt av uten forvarsel

Gjest Slettet+782341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+782341

Etter lyn og torden sist helg var maskinen helt tullerusk og slo seg av og på av på etc....

Byttet derfor PSU. Maskinen booter da som normalt og jeg kan gjøre ting i tekstmodus eller i grafisk modus. Plutselig kutttes all kraft. Altid etter relativt kort tid ( 2 minutter eller så)

Kan si kort om maskinen...

intel dual core cpu

1 s-ata dvdrom ( nec antagelig)

1 S-ata hd

5 scsi hd (adaptec scsi kontroller)

lydkort fra terratec (billig)

nettverkskort gigabit fra intel

skjermkort pci express nvidia 8600 ?

OS : Freebsd 8.0 beta 2 med XFCE4 som windowmanager.....

ny cpu nå er på 430 watt, den gamle på latterlige 285 watt ( men har funket med samme oppsett i årevis)

Jeg testet ett annet skjermkort for å se om det var noe her med samme resultat....

Har tenkt ut at hvis det ikke skulle være feil på ny psu må enten noe med kabinettets av på switch ha blitt skadet...eller evt hovedkort fikk en smell av lynet det ikke tålte....

noe som har noen ideer eller gode hint for troubleshooting ??

kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter lyn og torden sist helg var maskinen helt tullerusk og slo seg av og på av på etc....

Byttet derfor PSU. Maskinen booter da som normalt og jeg kan gjøre ting i tekstmodus eller i grafisk modus. Plutselig kutttes all kraft. Altid etter relativt kort tid ( 2 minutter eller så)

Kan si kort om maskinen...

intel dual core cpu

1 s-ata dvdrom ( nec antagelig)

1 S-ata hd

5 scsi hd (adaptec scsi kontroller)

lydkort fra terratec (billig)

nettverkskort gigabit fra intel

skjermkort pci express nvidia 8600 ?

OS : Freebsd 8.0 beta 2 med XFCE4 som windowmanager.....

ny cpu nå er på 430 watt, den gamle på latterlige 285 watt ( men har funket med samme oppsett i årevis)

Jeg testet ett annet skjermkort for å se om det var noe her med samme resultat....

Har tenkt ut at hvis det ikke skulle være feil på ny psu må enten noe med kabinettets av på switch ha blitt skadet...eller evt hovedkort fikk en smell av lynet det ikke tålte....

noe som har noen ideer eller gode hint for troubleshooting ??

kenneth

Litt vanskelig dette. Jeg vil gjette at en kret i hovedkortet har blitt ødelagt etter lynnedslaget. Kan være en idé å sjekke bios/setup, ofte kan problemet løses ved at noen instillinger er feil i her. (Ofte om den er overklokket). Tror ikke dette er problemet, men greit å få sjekket. Alternativ kan maskinen gå for varm, for da skrur windows seg av automatisk.

Lenke til kommentar

Tja, du kan teste følgende :

*Trekk ut stikkkontakten og ladd ut maskinen ved å holde in power knappen (kan gjerne holde eller trykke power flere ganger).

*Gå inn i bios og nullstill denne.

*Sett klokkehastigheten og minnehastigheten til ca 50% av det som er normalt.

*La maskinen fungere i et par timer (om den ikke slår seg av).

Så om dette fungerer så kan du prøve en stabilitetstest på minnet og cpu om førstenevnte gir deg ok , neste runde øker du til 75% av normal frekvens og avslutter med test på 100%.

Programmene for minnetest : memtest 86 2.04 og Occt perestroika med linpack test av cpu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+782341

Etter å ha sjekket at biosen er som den altid pleier å være ( har aldri overklokket noe som helst) så er maskinen plutselig tilbake til å slå seg av -på-av-på-av-på osv helt til jeg tar ut strømkabelen.

Så jeg får ikke testet noe som helst.

Så jeg tenker mest det er noe galt med kabinettet....hvis ikke noen her har en sterk tanke at det er HK eller prosessor eller ram . Tenker jeg sleper hjem et nytt big-tower fra komplett og ser.

Har liten tro på at dette er varmerelatert da maskinen nå ikke når å få opp noe særlig varme. alle vifter går som de alltid har gjort.

OS er FreeBSD 8.0 beta 2 så windows verktøyprogramvare etc funker lite.... ( har ikke frivillig benyttet windows siste 6 år..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...