Gå til innhold

Brukernes favoritter: teksteditor


cyclo

  

78 stemmer

  1. 1. Brukernes favoritter: teksteditor

    • Emacs
      8
    • Vi(m)
      12
    • gedit
      8
    • notepad
      11
    • notepad++
      30
    • textpad
      5
    • TextMate
      1
    • Coda
      0
    • ConText
      0
    • Ultraedit
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Sukk. Ultraedit ja. Det er vell egentlig den eneste virkelig gode programvaren jeg noen gang har brukt på Windows. Den lå som standard helt frem til jeg fullkonverterte til GNU/Linux.

 

ConText - favoritteditoren til straffedømte? :D

 

Talwin: Word går nok ikke under kategorien texteditor vil jeg hevde. Passer nok bedre i dokumentbehandlingstråden.

 

Da tenker jeg det er nok kandidater til at vi kjører i gang avstemning.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Min favoritt er PSPAD. Den er gratis (freeware)! Har flere betal-editorer også, som UltraEdit, EditPad Pro og Multi-Edit (v9 har jeg, ikke siste versjon), men for de fleste redigeringsbehov henter jeg frem PSPAD.

 

Finnes mange gode freeware editorer, alt etter behovet. Selv liker jeg også Notepad++som alt er nevnt her. EditPad Lite er også en grei "Windows Notepad erstatter". Det er også NoteTab Lite. MetaPad er også grei. Skal man invitere folk til å stemme over slikt bør nok listen være lengre ja. Finnes flere oversikter der ute, se f.eks: texteditors.org og Wikipedia liste

Endret av bzim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker stort sett Visual Studio, men det er langt mer enn en teksteditor dog.

Bruker den til C/C++, C#, HLSL, HTML og XML.

Til alt annet bruker jeg notepad, fordi den er enkel og grei nok.

På Linuxen bruker jeg emacs, men jeg hater det også. Det er som å jobbe med en autist. Den har mange muligheter, men ikke faen om den skal hjelpe deg med dem.

 

Jeg bruker stort sett Visual Studio, men det er langt mer enn en teksteditor dog.

Bruker den til C/C++, C#, HLSL, HTML og XML.

Til alt annet bruker jeg notepad, fordi den er enkel og grei nok.

På Linuxen bruker jeg emacs, men jeg hater det også. Det er som å jobbe med en autist. Den har mange muligheter, men ikke faen om den skal hjelpe deg med dem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er kjekt å ha overfladiske kunnskaper om bruken av vi og vim siden førstnevnte finnes på alle Unix-systemer. Vim er kjapp til å starte og standard tastaturoppsett er såvidt jeg vet ikke i konflikt med tastaturoppsettet til terminalmultiplekseren GNU Screen.

 

Jeg har vært "nødt" til å bruke Emacs i forbindelse med fag på skolen. Det var et tidkrevende møte. Regner jeg inn tiden jeg har brukt på å sette opp en .emacs-fil (init), gå igjennom introduksjonen (emacs tutorial) og all småtittingen på et referanseark så vil jeg si at avkastningen har vært svært dårlig. I tillegg så er det alltid et eller annet piss som jeg "må" fikse, enten det er å pimpe det stygge minibufferet, ordne til autokomplettering av filnavn eller finne ut hvilket minor mode som har køddet til tastaturet. Emacs er en populær og ufattelig fleksibel teksteditor (takket være emacs-paranteshelvete-lisp). Dessverre så er det ikke alltid like morsomt når du finner ut at andre teksteditor lagrer aktiv fil der emacs starter inkrementell søking.

 

Hvis det er snakk om en X-terminal (med Gnome), så er gedit kjekk å ha.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...