Gå til innhold

Raptor 74GB til 700,- eller Intel 80 SSD GB til 1800?


Anbefalte innlegg

Har funnet ut at min nåværende OS-disk hangler littegranne, lager mye lyd og er generelt småtreg. Dette er en 4 år gammel 300gig sata-disk fra maxtor :p.

 

Så, her må det oppgraderes, og tenkte jeg skulle gå for en mer dedikert OS/Spilldisk denne gangen. Nå er det slik at jeg ikke driver med rå spilling, eller er fokusert på å få det lille ekstra i ytelse, jeg er opptatt av mye for pengene. Og slik jeg ser det, tror jeg heller at jeg kommer til å bytte til SSD om 2-3 år, når dette har blitt enda rimeligere og raskere.

 

Derfor har jeg sett på Western Digital Raptor 74GB, som man får til 700,- hos amentio. Føler den passer fint til dette her.

 

MEN - jeg ønsker å gi dere en sjanse til å overbevise meg om at jeg istedenfor burde gå for Intel sin nye 80GB SSD til ca 1800,-, evt hvorfor raptoren er et svært dårlig kjøp :).

 

Hva synes dere passer best for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg ikke raptoren er noen gunstig dela nå om dagen, om du ikke trenger mer enn 74 GB hadde jeg seriøst vurdert en SSD, men de kommer jo til å bære verd ingenting om et par år såklart. OCZ har også noen varianter med ensten like god ytelse som er billigere, nå har prisene endret seg endel i det siste, men du kan vurdere disse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har null behov for mer enn 74GB ja, OS-partisjonen min i dag er på 20gig, og da kjører jeg vista (må optimalisere og rydde ofte :p).

 

Hvilke SSD-disker anbefaler du da? 30 gig er for lite.

 

Poenget er at jeg helst ikke ønsker å bruke mer enn 1000,- nå.. er ikke så viktig for meg å ha state of the art :).

 

Hvor mye raskere er en raptor vs en eldre sata-disk?

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvilken sammenheng du setter de i. Oppstartstid på en noe godt brukt windowsinstallasjon kan halveres på en SSD ift. Raptoren.

EDIT: Se den her:

 

39 sek for SSD-modellen, over 2 min for HDD-modellen.

 

disse 1+ TB diskene om du kun bruker 300 GB av disse bruker kun det ytterste sporet knuser disse raptor diskene i ytelse og er billigere.

 

resterende diskplass kan brukes til backup eller noe som aldri brukes annet enn en sjelden gang.

 

Har lest om dette et eller annet sted på en test side. Google

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Hva slags kontroller og IOPS-ytelse er det på den Kingston-disken?

 

Det lønner seg å ha et særdeles kritisk øye på SSD, særlig nå i «begynnelsen», da kontrollere og firmware gjør at diskene yter så forskjellig som de gjør. Med Intel så har man i alle fall garantert en veldig bra OS-disk.

Lenke til kommentar

Kingston's SSD V Series uses the J-Micron controller. Kingston's engineers have worked closely with Toshiba and J-Micron counterparts over the past 6 months to ensure the drive is stable and ready to bring to market. The controller has gone through several firmware changes and exhaustive testing. We have resolved the lag and stuttering issues that occurred with earlier solid-state drives using this particular controller. Our tests show that Kingston's SSD V Series is stable and has the quality that our customers continue to expect from our products.

 

Test av den her

Endret av a_sondre
Lenke til kommentar
Jeg har null behov for mer enn 74GB ja, OS-partisjonen min i dag er på 20gig, og da kjører jeg vista (må optimalisere og rydde ofte :p).

 

Hvilke SSD-disker anbefaler du da? 30 gig er for lite.

 

Poenget er at jeg helst ikke ønsker å bruke mer enn 1000,- nå.. er ikke så viktig for meg å ha state of the art :).

 

Hvor mye raskere er en raptor vs en eldre sata-disk?

 

Intel sine er vel best, men OZ har noen som er ganske bra, Vertex o.l men OCZ har gitt ut mye i det siste, sikkert noe nytt som er enda mer prisgunstig, så jeg hadde sjekket noen reviews.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte raptor 74GB for ca 5 år siden. Da kostet den MYE. Men i dag ville jeg ikke vurdert den en gang. 1 TB diskene er som nevnt like raske i allround bruk og bråker mye mindre. Den høyere søketiden er oppveid av raskere overføring og mer cache. SSD vil ha mye større effekt om det er ytelse du er ute etter, siden SSD har både lavere søketid og høyere overføringshastighet enn HDD'er. Bare styr unna billige SSD'er som har såkalt 'stuttering'.

 

Intel x25m og OCZ Vertex er gode valg.

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar

Dette sier vel alt om hvorfor man burde gå for SSD og ikke harddisk

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3607&p=4

19506.png

19508.png

 

ca 100x høyere ytelse når du virkelig trenger det er mye. ;)

 

80gb varianten har nesten like god ytelse som 160gb varianten. Pass på at du får tak i generasjon 2 diskene.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=112606

 

De er forventet inn imorgen, så det er nok verdt å vente på.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte raptor 74GB for ca 5 år siden. Da kostet den MYE. Men i dag ville jeg ikke vurdert den en gang. 1 TB diskene er som nevnt like raske i allround bruk og bråker mye mindre. Den høyere søketiden er oppveid av raskere overføring og mer cache. SSD vil ha mye større effekt om det er ytelse du er ute etter, siden SSD har både lavere søketid og høyere overføringshastighet enn HDD'er. Bare styr unna billige SSD'er som har såkalt 'stuttering'.

 

Intel x25m og OCZ Vertex er gode valg.

 

1TB diskene ved kun bruk av 300 GB vel og merke om en sammeligner med raptor da en utnytter kjappeste delen av disken i ytre sektor.

Lenke til kommentar

En ulempe med mange SSD idag er 'degeneration' mindre ytelse når en har brukt ssd en stund. Forhåpentligvis løser TRIM command disse problemene, men det gjenstår å se om dette faktisk hjelper på ytelsen over tid. intel sine ssd gen 2 må firmware oppgraderes, TRIM command i windows 7 er jeg ikke sikker på om det allerede er i bruk. OCZ sies å støtte det, men trenger sikkert firmware oppgradering de og. De tidligere versjoner høres det ut som ikke kommer til å støtte dette i det hele tatt... Ville ventet til degeneration prooblemene er fikset med ssd diskene med å kjøpe disse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...