Alastor Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Har funnet ut at min nåværende OS-disk hangler littegranne, lager mye lyd og er generelt småtreg. Dette er en 4 år gammel 300gig sata-disk fra maxtor . Så, her må det oppgraderes, og tenkte jeg skulle gå for en mer dedikert OS/Spilldisk denne gangen. Nå er det slik at jeg ikke driver med rå spilling, eller er fokusert på å få det lille ekstra i ytelse, jeg er opptatt av mye for pengene. Og slik jeg ser det, tror jeg heller at jeg kommer til å bytte til SSD om 2-3 år, når dette har blitt enda rimeligere og raskere. Derfor har jeg sett på Western Digital Raptor 74GB, som man får til 700,- hos amentio. Føler den passer fint til dette her. MEN - jeg ønsker å gi dere en sjanse til å overbevise meg om at jeg istedenfor burde gå for Intel sin nye 80GB SSD til ca 1800,-, evt hvorfor raptoren er et svært dårlig kjøp . Hva synes dere passer best for meg? Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvis du vil ha en mer stille og responsiv pc, går du for SSD. Hvis jeg ikke husker feil så lå raptoren på 40dba load, og SSD 0dba load. Du kan jo vente et år eller to før du kjøper SSD, da har de sikkert prisen gått ned litt.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Støy er ikke farlig . Sitter med headset + at mye elektronikk uansett står og surrer i stua vår. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Personlig synes jeg ikke raptoren er noen gunstig dela nå om dagen, om du ikke trenger mer enn 74 GB hadde jeg seriøst vurdert en SSD, men de kommer jo til å bære verd ingenting om et par år såklart. OCZ har også noen varianter med ensten like god ytelse som er billigere, nå har prisene endret seg endel i det siste, men du kan vurdere disse. AtW Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Jeg har null behov for mer enn 74GB ja, OS-partisjonen min i dag er på 20gig, og da kjører jeg vista (må optimalisere og rydde ofte ). Hvilke SSD-disker anbefaler du da? 30 gig er for lite. Poenget er at jeg helst ikke ønsker å bruke mer enn 1000,- nå.. er ikke så viktig for meg å ha state of the art . Hvor mye raskere er en raptor vs en eldre sata-disk? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her er jo en liten test og sammenlikning med to vanlige s-ata-disker. Har ingen erfaringer med raptor selv, men som testen viser er det jo hakket vassere på det meste. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Andregenerasjons Intel X25-M 80 GB ser ut til å bli en slager, anbefaler deg å gå for den. Fordelene er som nevnt responstiden og ingen støy. Om du skal dra det helt ut, kjør to stk i en 3,5" -> 2x 2,5" slot i RAID0 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Og 3000,- mer enn jeg hadde tenkt å bruke, penger jeg ikke har . Resten av systemet mitt er en klokket E6600, 4 gig minne og et ASUS P5B... HVOR mye raskere er en intel-ssd vs raptoren? Sånn rent prosentmessig. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Det kommer helt an på hvilken sammenheng du setter de i. Oppstartstid på en noe godt brukt windowsinstallasjon kan halveres på en SSD ift. Raptoren. EDIT: Se den her: 39 sek for SSD-modellen, over 2 min for HDD-modellen. Endret 16. august 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Det kommer helt an på hvilken sammenheng du setter de i. Oppstartstid på en noe godt brukt windowsinstallasjon kan halveres på en SSD ift. Raptoren.EDIT: Se den her: 39 sek for SSD-modellen, over 2 min for HDD-modellen. disse 1+ TB diskene om du kun bruker 300 GB av disse bruker kun det ytterste sporet knuser disse raptor diskene i ytelse og er billigere. resterende diskplass kan brukes til backup eller noe som aldri brukes annet enn en sjelden gang. Har lest om dette et eller annet sted på en test side. Google Endret 16. august 2009 av idleman_2 Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ville heller kjøpt meg Kingston SSDNow V-Series 64 GB så får du grei lagringsplass og god hastighet til 1099,- Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hva slags kontroller og IOPS-ytelse er det på den Kingston-disken? Det lønner seg å ha et særdeles kritisk øye på SSD, særlig nå i «begynnelsen», da kontrollere og firmware gjør at diskene yter så forskjellig som de gjør. Med Intel så har man i alle fall garantert en veldig bra OS-disk. Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Kingston's SSD V Series uses the J-Micron controller. Kingston's engineers have worked closely with Toshiba and J-Micron counterparts over the past 6 months to ensure the drive is stable and ready to bring to market. The controller has gone through several firmware changes and exhaustive testing. We have resolved the lag and stuttering issues that occurred with earlier solid-state drives using this particular controller. Our tests show that Kingston's SSD V Series is stable and has the quality that our customers continue to expect from our products. Test av den her Endret 17. august 2009 av a_sondre Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Intel disker er vel best så OSdisk. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11126&mfr=CRUCIAL disse ser bra ut. Veldig fin pris. idleman_2: 1 TB disk vil aldri ikke knuse Raptor Disk så OS disk. Raptor disk har halve Søketid en vanlig hdd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har null behov for mer enn 74GB ja, OS-partisjonen min i dag er på 20gig, og da kjører jeg vista (må optimalisere og rydde ofte ). Hvilke SSD-disker anbefaler du da? 30 gig er for lite. Poenget er at jeg helst ikke ønsker å bruke mer enn 1000,- nå.. er ikke så viktig for meg å ha state of the art . Hvor mye raskere er en raptor vs en eldre sata-disk? Intel sine er vel best, men OZ har noen som er ganske bra, Vertex o.l men OCZ har gitt ut mye i det siste, sikkert noe nytt som er enda mer prisgunstig, så jeg hadde sjekket noen reviews. AtW Lenke til kommentar
ArcTerjus Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg kjøpte raptor 74GB for ca 5 år siden. Da kostet den MYE. Men i dag ville jeg ikke vurdert den en gang. 1 TB diskene er som nevnt like raske i allround bruk og bråker mye mindre. Den høyere søketiden er oppveid av raskere overføring og mer cache. SSD vil ha mye større effekt om det er ytelse du er ute etter, siden SSD har både lavere søketid og høyere overføringshastighet enn HDD'er. Bare styr unna billige SSD'er som har såkalt 'stuttering'. Intel x25m og OCZ Vertex er gode valg. Endret 17. august 2009 av ArcTerjus Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Dette sier vel alt om hvorfor man burde gå for SSD og ikke harddisk http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3607&p=4 ca 100x høyere ytelse når du virkelig trenger det er mye. 80gb varianten har nesten like god ytelse som 160gb varianten. Pass på at du får tak i generasjon 2 diskene. https://prisguiden.no/product.php?product_id=112606 De er forventet inn imorgen, så det er nok verdt å vente på. Endret 17. august 2009 av blackbrrd Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg kjøpte raptor 74GB for ca 5 år siden. Da kostet den MYE. Men i dag ville jeg ikke vurdert den en gang. 1 TB diskene er som nevnt like raske i allround bruk og bråker mye mindre. Den høyere søketiden er oppveid av raskere overføring og mer cache. SSD vil ha mye større effekt om det er ytelse du er ute etter, siden SSD har både lavere søketid og høyere overføringshastighet enn HDD'er. Bare styr unna billige SSD'er som har såkalt 'stuttering'. Intel x25m og OCZ Vertex er gode valg. 1TB diskene ved kun bruk av 300 GB vel og merke om en sammeligner med raptor da en utnytter kjappeste delen av disken i ytre sektor. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 En ulempe med mange SSD idag er 'degeneration' mindre ytelse når en har brukt ssd en stund. Forhåpentligvis løser TRIM command disse problemene, men det gjenstår å se om dette faktisk hjelper på ytelsen over tid. intel sine ssd gen 2 må firmware oppgraderes, TRIM command i windows 7 er jeg ikke sikker på om det allerede er i bruk. OCZ sies å støtte det, men trenger sikkert firmware oppgradering de og. De tidligere versjoner høres det ut som ikke kommer til å støtte dette i det hele tatt... Ville ventet til degeneration prooblemene er fikset med ssd diskene med å kjøpe disse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå