oddgeira Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg ønsker et nytt (fast)objektiv, vidvinkel. Har 50mm fra før men den er ikke vid nok. Har noen testet disse objektivene opp mot hverandre? Den skal brukes på en D300. DX version er ikke aktuelt, skal også bruke den litt på FM'en. Og FX når det blir aktuelt. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Om jeg ikke husker helt feil, har 28/2.8 en del vignettering, fortegninger og CA, mens 35/2 er bedre optisk og litt mer lyssterk. Derfor ville nok jeg gått for sistnevnte, tror jeg - men AI-S 28mm f/2 er også noe å vurdere, om du ikke har noe imot manuell fokusering. 28mm er jo en del videre enn 35, så jeg tror jeg personlig ville foretrukket 28/2. Sigma har vel en 28/1.8 også, men den veit jeg ingenting om. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Om jeg ikke husker helt feil, har 28/2.8 en del vignettering, fortegninger og CA, mens 35/2 er bedre optisk og litt mer lyssterk. Derfor ville nok jeg gått for sistnevnte, tror jeg - men AI-S 28mm f/2 er også noe å vurdere, om du ikke har noe imot manuell fokusering. 28mm er jo en del videre enn 35, så jeg tror jeg personlig ville foretrukket 28/2. Sigma har vel en 28/1.8 også, men den veit jeg ingenting om. Manuel fokusering blit litt tungvindt. Problemene til 28mm'en vil jeg helst unngå, det har jeg nokk av på tamronen. Regner med at det blir 35mm'en eller en annen god vidvinkel. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Har hatt begge: AF-D 35mm f/2 og AF-D 28mm f/2.8, jeg ble skuffet over 28mm utgaven og anbefaler 35mm f/2. Får du derimot tak i AF-D 28mm f/1.4 så er sitasjonen en helt annen, prisen også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå