Gå til innhold

Ubuntu problemer etter en ukes bruk

Anbefalte innlegg

Heisann! Har nå prøvd meg på linux (for femte eller sjette gang siden 1999 :p). Etter en ukes bruk har jeg noen småting jeg ikke finner ut av med google, og lurer på om dere har noen triks å komme med.

1) YouTube filmer kjører ok i "vanlig" oppløsning, men når jeg prøver HD eller fullscreen hakker det noe helt forferdelig. Finnes det en flash version som fikser dette? Kjører firefox 3.0.13 (som er siste version i pakkebrønnen. btw hvorfor lar de meg ikke bruke 3.5?). Vet ikke hvilken version av flash jeg installerte til slutt for jeg måtte prøve 5-6 guider før jeg fikk det til å fungere.

2) Jeg har installert Spotify og Steam(med CS 1.6) i wine. Spotify kjører glimrende, men CS krasjer med engang jeg kobler til en server. I alle filmene jeg finner kjører folk det i window mode. Går det ikke an å kjøre i fullscreen?

Og sånn på tampen.. alle som skal skryte over linux sier at "alt funker med engang" og at man ikke trenger å lete etter drivere osv. Dette er for såvidt sant, det aller meste fungerte "out of the box", men med engang det er noe som ikke funker synes jeg det er et helvete å få det til å fungere. Prøvde først 64bit versionen men ga opp fordi jeg ikke fikk hverken flash eller java til å kjøre etter tre dager med prøving og feiling. Har nå 32bit versionen, men har fortsatt ikke fått det integrerte webcammet, USB lydkortet eller scroll-knappen på laptop-musa til å fungere. Nå har jeg ikke brukt så mye tid på dette, så skal ikke klage alt for mye før jeg har googlet litt hvertfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sannsynligvis drivere. Hvilket skjermkort har du? Jeg har Intel og de suger big time i 9.04, har også hørt om de som sliter med AMD. Jeg har faktisk gått over til Ubuntu 9.10 Alpha4 på grunn av det.

Firefox 3.5 er i pakkebrønnen. Jeg anbefaler å installere pakken firefox-3.5-gnome-support, siden du da også får det integrert med skrivebordsmiljøet ditt (gnome). Den kalles Shiretoko i menyene, men er siste versjon av Firefox.

2. Vet ikke, men Windows-spill fungerer best i Windows.Hvis du spiller mye ville jeg ha holdt meg til Windows eller dual bootet.

Til det siste: Du har nok vært vedlig uheldig. Hvis du har tenkt å bruke Linux, vil du nok få den beste opplevelsen hvis du handler hardware med tanke på Linux. Jeg har Lenovo x200s, der fungerer alt utenom fingerprint.

EDIT: Flash og Java fungerer med 64 bit om du installerer fra pakkebrønnen.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Du bør legge inn flash fra pakkebrønn. Da funker det med en gang. Installer pakken "ubuntu-restricted-extras" så får du flash, alt av kodeker, MS-fonter osv.

Hos meg fungerer CS 1.6 i Steam uten noe fikling. Pass i alle fall på at CS er satt til å bruke OpenGL. Du bør nevne skjermkortet ditt. Har riktignok hatt problemer med "no-steam", dvs krasj men da kun hvis jeg lager server selv. CS: Source (og Half-Life 2) krasjer også hos meg hvis jeg ikke bruker OSS. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...