AnBoe Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hei! Jeg er helt ny på dette, og har en del spørsmål til dere som vet noe om privatister som skal studere psykologi. Jeg kommer rett fra vidergående skole, og har gått 3 år allmenn. Jeg har tenkt til å studere i år, men kom ikke inn på opptaket. Derfor har jeg tenkt å ta eksamen som privatist. Fagene jeg har tenkt til å ta er: EXPHIL EX.FAC PSYK100 PSYK101 PSYK102 Har forstått det slik at jeg blir nødt til å ta eksamensmodellen, fordi jeg er privatist. Vanligvis har man valget mellom seminarmodell og eksamensmodell i et av disse fagene. Jeg har søkt om generell studieplass ved uib, gjennom et skjema jeg fikk på utdanningsavdelingen, og har samtidig en frist for å melde meg opp til eksamen som alle andre studenter innen 1.september. Likevell fikk jeg beskjed om at det vil ta ca 1 mnd før utdanningsavdelingen har vurdert søknaden min. Det vil altså si at jeg ikke har mulighet til å kunne rekke fristen for å melde meg opp til eksamen. Har prøvd å ringe rundt til de fleste for å grave etter informasjon, og begynner å gå tom for alternative løsninger på alt det jeg lurer på. Om det er noen som enten har tatt psykologi ved et universitet som privatist, kan dere fortelle hva dere gjorde i starten? Jeg har også tenkt å slenge meg på en av kollokgruppene/seminargruppene på eget initiativ. Blir veldig glad om noen tar seg tid til å svare! Kanskje det er noen andre privatister der ute som lurer på det samme? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hei! Jeg er helt ny på dette, og har en del spørsmål til dere som vet noe om privatister som skal studere psykologi. Jeg kommer rett fra vidergående skole, og har gått 3 år allmenn. Jeg har tenkt til å studere i år, men kom ikke inn på opptaket. Derfor har jeg tenkt å ta eksamen som privatist. Fagene jeg har tenkt til å ta er: EXPHIL EX.FAC PSYK100 PSYK101 PSYK102 Har forstått det slik at jeg blir nødt til å ta eksamensmodellen, fordi jeg er privatist. Vanligvis har man valget mellom seminarmodell og eksamensmodell i et av disse fagene. Jeg har søkt om generell studieplass ved uib, gjennom et skjema jeg fikk på utdanningsavdelingen, og har samtidig en frist for å melde meg opp til eksamen som alle andre studenter innen 1.september. Likevell fikk jeg beskjed om at det vil ta ca 1 mnd før utdanningsavdelingen har vurdert søknaden min. Det vil altså si at jeg ikke har mulighet til å kunne rekke fristen for å melde meg opp til eksamen. Har prøvd å ringe rundt til de fleste for å grave etter informasjon, og begynner å gå tom for alternative løsninger på alt det jeg lurer på. Om det er noen som enten har tatt psykologi ved et universitet som privatist, kan dere fortelle hva dere gjorde i starten? Jeg har også tenkt å slenge meg på en av kollokgruppene/seminargruppene på eget initiativ. Blir veldig glad om noen tar seg tid til å svare! Kanskje det er noen andre privatister der ute som lurer på det samme? Du trenger ikke tenke på registreringsfristen siden du ikke skal semesterregistreres (det er det kun studenter som skal). Som privatist så har du sendt et søknadskjema, og det er dette som er din "registrering". Når du får svar på dette vil du samtidig bli bedt om å betale privatistgebyret (mener dette er 3000 pr. emne). I forhold til kollokvie- og seminargrupper så har du i utgangspunktet ikke rett til å følge disse, med mindre fakultetet har gitt deg klarsignal. Lenke til kommentar
AnBoe Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Tusen takk for svaret! Det var til god hjelp, men ble veldig usikker på grunn av de ekstreme prisene.. Var ikke klar over at det kom til å bli så dyrt. Forstår ikke hvorfor jeg ikke har blitt informert om det tidligere, når jeg faktisk har spurt utallige ganger om alt mulig både på psykologiske fakultet og informasjonssenteret. Blir jo nødt til å finne meg en skoleplass hvor jeg kan gå i år.. Var liksom det som var planen ! *Stresset Lenke til kommentar
swanky Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Tusen takk for svaret! Det var til god hjelp, men ble veldig usikker på grunn av de ekstreme prisene.. Var ikke klar over at det kom til å bli så dyrt. Forstår ikke hvorfor jeg ikke har blitt informert om det tidligere, når jeg faktisk har spurt utallige ganger om alt mulig både på psykologiske fakultet og informasjonssenteret. Blir jo nødt til å finne meg en skoleplass hvor jeg kan gå i år.. Var liksom det som var planen ! *Stresset Det har seg slik at universitetene ikke får en krone for de studiepoengene du avlegger (noe de gjør dersom studenter tar emner). Det du betaler for er det administrative arbeidet knyttet til din søknad, eksamen, sensur, etc. Mao. de kostnadene de har ved at du tar emner der. Jeg regner ellers med at du er klar over at du ikke er berettiget til støtte fra Lånekassen, siden du pr. definisjon ikke er tatt ved et lærested? Endret 16. august 2009 av swanky Lenke til kommentar
AnBoe Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Ja, nå har jeg endelig fått kontroll på alle de forskjellige tingene.. Men det ender nok med at jeg kommer til å studere! Har akuratt begynt å lese i exphil boken- hva er et menneske. Noen andre som skal studere exphil? Kanksje vi kan ha en liten samtalegruppe her på forumet? Har lest kapittel 1 og 2! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå