Gå til innhold

Snik på trådløst nett?

Alveol

Anbefalte innlegg

I dag satte jeg opp et trådløst nettverk med passord(WPA). Når jeg går inn på "log list" kommer det opp "dhcpc: wan UP!" og to forskjellige ip-adresser. Betyr dette at noen er inne på nettet mitt, eller er jeg bare paranoid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Det du ser på er nok èn adresse for WAN - din eksterne nettverksadresse (internettadressen din dersom dette er modemruteren din), plus dens LAN gateway adresse, altså den adressen som alle klientene (maskinene på nettverket) kobler seg opp mot for å få tilgang til internet og nettverket.

Skal du sjekke hvilke maskiner som er pålogget må du finne listen over LAN klienter. De fleste rutere har en grei oversikt for dette et sted i webgrensesnittet.

Med WPA kryptering på er sjansene for at du får ubudne gjester på nettverket ditt særdeles lavt. Selv om også WPA kan hackes under visse omstendigheter/instillinger så krever det det både en del tid og arbeid, og ikke minst relativt god peil på nettverssikkerhet. Sjansene for at noen av naboene dine har disse kunnskapene plus behovet for å hacke seg inn på ditt nettverk er statistisk sett utrolig lav, ås det er ingen grunn for å bli paranoid enda :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...