Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Begynne på helt ny skole (vg2)

Gjest Gjest17(gutt)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest17(gutt)

Ok så det har seg sånn at jeg skal begynne på vg2 på en helt ny skole på et helt nyt sted og vel..jeg gruer meg som faen. Jeg har altså nylig flyttet til et helt nytt sted og jeg kjenner _ingen_ her så jeg har ikke noen jeg kjenner litt eller noe sånt som jeg bare kan henge meg på. Den byen jeg har flyttet til er ganske stor og det er skolen i tilegg. Sånn generelt sett så vet jeg egentlig bare hvordan jeg skal komme meg til skolen, hvordan jeg skal komme meg hjem og hvordan jeg skal komme meg til sentrum, noe som bare gjør meg ennå mer usikker. En annen ting er at jeg ikke er kjent rundt på skolen i det hele tatt og må finne frem alt om hvor jeg skal og sånt helt alene. Jeg føler jeg bare blir så sykt nervøs over alt sånt praktiske ting, i tilegg må jeg jo jobbe hardt og passe på at det går riktig vei med det sosial også, noen som er letter sakt en gjort.

Jeg prøver og bare chille helt ut når jeg tenker på det, ikke se på det som noe ”big deal” liksom og bare ta det som det kommer. Jeg er faktisk en ganske utavvendt person vis jeg har noen kjente med meg (kan gjerne bare være 1), men nå er jeg helt alene og som sakt er så sykt nervøs. Jeg tenker på ting som hva skal jeg gjøre i det første friminuttet? Hvor skal jeg ”henge”? Skal jeg bare vente uten for klasserommet? Skal jeg gå til kantina? (som jeg ikke har peiling på hvor er) Ser bare for meg at alle bare går til sitt med en gang vi kommer ut og jeg bare blir ståendes alene, kanskje en ide og ta med seg ipoden? Og når jeg går hjem fra skolen skal jeg prøve å ta følge med noe av de andre fra klassen? Gruer meg så vilt..

Så at det fantes en lignende tråd om vg1 men følte jeg trengte min egen, håper det går bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok så det har seg sånn at jeg skal begynne på vg2 på en helt ny skole på et helt nyt sted og vel..jeg gruer meg som faen. Jeg har altså nylig flyttet til et helt nytt sted og jeg kjenner _ingen_ her så jeg har ikke noen jeg kjenner litt eller noe sånt som jeg bare kan henge meg på.

Det er nok ganske stor sjanse for at det er andre i klassen din som heller ikke kjenner noen. Etter 2-3 uker så er du kjent med alle, trust me...

Lenke til kommentar
Gjest gjest17

Vil helst ikke si hvilken by det er siden jeg vil være anonym, men jeg kan si at det er Norges største :roll: uansett jeg husker fra vg1 på gamle skolen så hengte folk gjerne med folk de kjente litt fra før av, spesielt i lang friminuttene så hadde folk generelt sett en tendens til å stikke av til forskjellige steder. Det er spesielt de første dagene jeg tenker på, og som sakt de første friminuttene.

Lenke til kommentar

Når jeg begynte på videregående kjente jeg absolutt ingen i klassen. De jeg kjente fra før var ikke akkurat de beste vennene, så jeg var veldig glad når jeg skjønte hvor greie folk i klassen var. Ingen var den normale drittsekken fra ungdomsskolen, og alle var stort sett greie med hverandre. Faktisk så ble drittsekkene i klassen litt fremmedgjort fra resten av guttene, så mitt tips er å ikke være en av de :) Ellers har du ingenting å være redd for.

Endret av Rural_Juror
Lenke til kommentar
Vil helst ikke si hvilken by det er siden jeg vil være anonym, men jeg kan si at det er Norges største :roll: uansett jeg husker fra vg1 på gamle skolen så hengte folk gjerne med folk de kjente litt fra før av, spesielt i lang friminuttene så hadde folk generelt sett en tendens til å stikke av til forskjellige steder. Det er spesielt de første dagene jeg tenker på, og som sakt de første friminuttene.

Tolker at det blir Oslo. Hvilken skole skal du begynne på ? Og hvilken linje. Jeg begynner 2 året også

Lenke til kommentar

Kjente heller ingen når jeg begynte på vg. Hadde møtt noen av folka kun fra parallellklasser fra ungdomsskolen, men aldri prata sammen eller lignende.

I begynnelsen var jeg bare han stille duden som sa ingenting, er akkurat som deg at jeg trenger minst 1 kompis for å tørre å være helt meg selv. I friminuttene loka jeg bare etter de andre, men la merke til at jeg var ikke den eneste som var litt ensom, og tok ikke lang tid før vi begynte å henge sammen og bli kompiser, og etter litt til var alle i klassen ganske gode venner. Du er aldri den eneste som har det sånn, så du blir kjent med de andre og da blir det etterhvert lettere å bli kjent med enda fler ;) kan ta tid, men bare vær litt tålmodig og prøver å få kontakt med folk.

lykke til

Lenke til kommentar
Gjest gjest17

Vil helst ikke si noe mer om hvor det er. Kan tenke meg at det blir litt som guest_gjest sier at jeg ikke klarer å bli godt kjent med noen i begynnelsen men, men. Orker ikke å stresse så mye med det lengre går mye bedre vis jeg bare slapper av, håper jeg.

H3N tusen takk! Du også, lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt17_*

Off det ble som jeg tenkte, de fleste kjente hverandre. Kanskje ikke alle kjente hverandre så godt, men litt i vertfall og det var sånn typisk "peter! vah sher walla, hatt en kul sommer?" Var ikke så mye tid til å bli kjent/sosialisere med folk da siden det bare var sånn typisk få informasjon og gå. I morra blir det vel lengre dag med friminutter og sånt, så for se hvordan det blir da. Med det sakt må jeg si at jeg føler ikke at har noe å si om du er utadvendt eller ikke liksom. Folk virker litt... avvisende på en måte man må liksom se ut som brad pitt og ha en knusende selvtillite for å komme inn på noen med en gang. Jeg føler at jeg er relativt normal og jeg prøver jo kan de ikke bare fatte det og slippe meg litt innpå uten at jeg må streve som bare det? Føler også at alt er så annerledes her, alle vet liksom hvor de skal og hva de vil, går sammen i store gjenger kjenner alle på skolen osv.

Off, hadde helt glemt hvordan det var å flytte til ett nytt sted :ermm:.

Lenke til kommentar

Det er mye lettere å bli kjent med de litt rolige folka i klassen som ikke er så godt kjente med andre, enn å bli kjent med de som er kompiser fra før av (og kanskje litt høy på pæra) så start med det! :) i begynnelsen velger du selv hvem du først vil bli kjent med, de som virker lettest å få kontakt med - så blir du automatisk kjent med de andre etter hvert som dere går i samme klasse over en stund (hvis du ikke blir helt stum og usynlig da, så pass på å ta litt initiativ!)

Lenke til kommentar

Hallo.

Jeg kommer fra et tettsted i Akershus hvor jeg har bodd hele livet, men i sommer flyttet jeg til en by i Indre Østfold og skulle begynne på vg1 på en ukjent skole og de nærmeste bekjente bor flere kommuner unna. Men egentlig synes jeg det er befriende å ikke kjenne noen, å ha muligheten til å bli kjent med nye folk som ikke vet hvem jeg er eller hva jeg har gjort der jeg er fra. "Ingen blir profet i eget land," er det noe som heter. Nå har jeg gått på skolen i en uke og føler at jeg har grei kontakt med alle. Jeg trives i min nye by og vil ikke dra tilbake dit jeg kom fra. Du må bare tørre å snakke med folk of ikke være sjenert. Ta initiativ, for det er sikkert folk som vil bli kjent med deg også. Om du så bare sier hei eller spør hva du skal ha i neste time, er det fortsatt noe. Prøv å være litt selvsikker, hva er det verste som kan skje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...