Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Raskeste måten å overføre filer mellom datamaskiner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gigabit ethernet klarer i teorien 1000/8 = 125MB/s. Med overhead er det i realiteten ~110MB/s, kanskje noe over det. Alle protokoller bør støtte såpass stor hastighet, men i praksis har jeg sett at endel protokoller, ikke er spesielt egnet. FTP er en bra protokoll å bruke. Dersom det er på et lukket nett, med god kontroll, så kunne muligens enkelte UDP baserte protokoller være fornuftig å bruke.

TCP overføring har bakdelen at den krever tilbakemeldinger på at pakkene ankommer. I praksis betyr dette at mottaker må både motta, analysere, godkjenne og sende en returpakke for hver pakke den mottar. TCP har fått endel tillegg som har økt kapasiteten betraktelig, men man vil uansett være begrenset av delay i nettet når man kommer opp i høye nok overføringshastigheter, derfor vil nok UDP være det aller mest effektive å bruke. Eksempel på en implementasjon finner du litt info om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/UFTP

Ellers finnes det en liste over protokoller her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_...y_used_with_UDP

Forøvrig så er jeg enig med Andrew S. Tanenbaum i hans uttalelse (første linjen i dette avsnittet):

http://en.wikipedia.org/wiki/Sneakernet#Non-fiction

Skal du overføre veldig mye data raskt veldig raskt, ha raske disker, skriv til dem, og bær dem over til maskinen de skal til. I praksis så ligger ofte dataen på en disk på maskinen den skal sendes fra, og det å ta ut disken, og så plugge den i den maskinen som skal ha fila, kan utmerket godt være raskeste måte å komme i mål på, uavhengig av om maskinene står i samme nett eller ei :-p

-Morgan-

Lenke til kommentar

Har selv testet windows nettverk vs. FTP her. Med windows nettverk fikk jeg absolutt maks på 32MB/s (én stooooor fil) og med FTP lå jeg stort sett rett over 50MB/s (samme filstørrelse).

På småfiler (like mye data, men fordelt på tusenvis av småfiler) vant windows-nettvkerket overlegent.

Onboard Gigabit-LAN, 3Com gigabit switch, Jumbo frames enabled, RAID-0 (2xHDD).

Lenke til kommentar
Krysset nettverkskabel eller gigabit switch?

Krysset kabel. Da får man ikke introdusert delay i nettet i switchen. I praksis har det lite å si for hastigheten som regel, siden gigabit gjerne ligger under hastigheten hvor <1-2ms ping tid gjør seg gjeldende for TCP, og uansett så vil UDP baserte protokoller være like raske på høy-delay nett som på low-delay nett i mange tilfeller. Så lenge switchen faktisk takler å sende gjennom 1Gbit/s, så burde det i praksis ikke være noen forskjell, men i teorien er altså krysset kabel det beste.

-Morgan-

Lenke til kommentar

Hva jeg skal overføre? Forskjelligt, fra 1MB til flere gigabyte filer :p

Har FTP, bruker FileZilla og kilu.de (med maks 1GB), hastigheten på den er ikke verdt å nemne.. Men den windows deling har jeg ikke prøvd, kanskje den er den beste for mitt behov? :hmm:

(Krysset nettverks kabel er bare å utelate, drar ikke med hele datamaskinen opp bare for å overføre en fil og så ta den med ned igjen :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva jeg skal overføre? Forskjelligt, fra 1MB til flere gigabyte filer :p

Har FTP, bruker FileZilla og kilu.de (med maks 1GB), hastigheten på den er ikke verdt å nemne.. Men den windows deling har jeg ikke prøvd, kanskje den er den beste for mitt behov? :hmm:

Det er litt forskjell på å overføre noe mellom to maskiner på et lokalt nettverk og å overføre noe til en gratis server på internett.

Mellom to maskiner på et LAN vil vanlig deling av filer i windows kunne bli begrenset til ca. 30 MB/s på GbE, avhengig av operativsystemer, nettverkskort, switch og om man har tweaket innstillingene. Det er mulig å oppnå mye mer, men to tilfeldig valgte pc-er vil som regel ligge rundt dette.

En greit oppsatt ftp server (f.eks. vsftpd på linux) vil kunne gi opp mot 110 MB/s over GbE ved overføring av store filer (dvd-er o.l.).

Hvis man skal overføre et par GB så spiller det som regel ikke så stor rolle. Men hvis du vil ta backup av et 8 diskers RAID til en annen maskin så blir det mange timers forskjell.

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

Biter meg inn i denne tråden, med et spørsmål som henger litt sammen med det som diskuteres. Bruker selv filezilla til å legge ting på min NAS, men får da et problem. Filezilla endrer "Date created", noe som byr på problemer for meg når jeg skal redigere filmene. Vil gjerne føre over så raskt som mulig, uten at datoene endres for opprettelse.

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...