Tomprofil Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg var hos tannlegen for en halvannen uke siden, og fikk høre at jeg hadde x-antall hull (fikk ikke med meg helt. var ganske trøtt + utenlands tannlege), tannsten og enda flere hull. Alt i alt, så hadde jeg to-tre jeksler som skulle trekkes(mulig den ene visdomstannen måtte opereres ut), må fjerne tannsten, og mulig at jeg måtte få enda en time for å borre. Det er utrolig kjedelig, ettersom jeg pusser tennene to ganger hver dag, noen ganger også tre (kun om jeg skal noe spesielt!), men likevel har så mye problemer med tennene. Fra før har jeg hatt 3-4 hull (kun to store, og to mindre som ble tettet før de rakk å bli av noe størrelse). Derfor lurer jeg på om det finnes noen behandling for å styrke tennene, og gjøre de sterkere. For om dette er et problem med mine tenner, så vil jeg utnytte det halvåret jeg har igjen med gratis tannlege, så jeg slipper å sitte med store utgifter pga. dårlige tenner om noen få år. Jeg lurer også på noe ang. trekking av tenner. Hvordan blir det når man har piercing i leppa? Vil helst slippe å ta den ut, ettersom jeg tror hullet vil gro fort igjen. Har en ring, så er forsåvidt enkelt å bare legge den ned mot leppa, og den gnager ikke på tannkjøtt eller tenner. Og hvordan er det med smerten etter trekking av visdomstann? Har time 10 september, og skal ut på en 12-dagers reise til Sør-Afrika 1 oktober, og har hørt/lest at noen har hatt smerter i flere uker etter trekking av tann. Burde jeg ringe å høre om jeg kan få en tidligere time, eller flytte den til jeg er hjemme igjen? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det høres kanskje enkelt ut, men få i deg nok kalsium. Der er melk den enkleste kilden. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Du skriver ingenting om du bruker tanntråd. Hvis du ikke bruker tanntråd vil du lettere kunne få hull mellom tennene. Du skriver heller ikke hvor på tennene det er hull, så hvis det er en tendens til hull mellom tennene vil tanntråd virke forebyggende. Når det gjelder piercingen, så antar jeg at den kan stå så lenge den ikke er i veien for tannlegen når han skal trekke. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det høres ganske ekstremt ut at du har så dårlige tenner at de må trekkes, i en så ung alder(se bort fra visdomstanna, disse kan være klare for trekking før de popper opp). Jeg ville vurdert en annen tannlege her, det er mye som kan gjøres selv med dårlige tenner, f.eks rotfylling og lage krone på "stubben". Du burde nok også tenke litt på hvorfor tennene blir så dårlie. Har vondt for å tro at du "bare" har svake tenner. Mye syreholdig mat og drikke, spying, for hard pussing av tenner kan gi emaljeskader både fort og hardt. Riktig munnhygiene, med børsting uten å legge vekt på børsten, skylling med fluor, bruk av tanntråd, mindre søtsaker og syrerike mat og drikkesorter er ting som kan bidra til at du slipper en kjeft full av plasttenner før du er 25. Jeg ser ikke noe problem med at du har en ring i leppa ved disse inngrepene. Det måtte i såfalll være akkurat mens jobbinga pågår. Hvor vondt i kjeften du får etter ei trekking, er umulig å forutsi. Størrelse/ form på røtter, tilstand på tannkjøtt, tannlegens erfaring etc er av stor betydning. Har selv måttet trekke alle visdomstennene på grunn av plassmangel, og de første to hadde jeg ikke mer vondt etter enn om jeg hadde borra. De siste to var såpass store, med såpass feite og krølla røtter, at disse måtte deles for å komme ut, i tillegg til en del tilpassing av tannkjøtt (les; 7 sting i kjeften etterpå). Selv ikke etter denne operasjonen hadde jeg mer vondt enn at ett par paracet tok smertene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå