Bebbey Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Hei. Føler meg litt dum ved å spørre om dette (vil så gjerne være smart ), muligens litt basic men anyway; Jeg vil gjerne teste win7 før den kommer til salgs, men hvordan gjør jeg dette? Altså, jeg har Vista home premium nå, men hvis jeg laster ned win7 RC, hvor blir det av Vista'en da? Hvordan fungerer egentlig det? Hvis jeg vil bytte tilbake igjen, hvordan ser pcen min ut da, etter å ha byttet frem og tilbake? Vil den være helt lik som det den var? Innstillinger, filer, brukere osv.? TAkker for svar Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Hvis du leker pirat, og da installerer W7, så kommer ikke Vista til å bli borte. Men du vil nok ikke kunne bruke Vista, med mindre du har en annen partisjon å legge W7 inn på, slik at du får Dualboot. Men ellers vil vel Vista ligge i en Windows.old mappe. Og, du kan jo også velge å formatere, så slipper du å ha en Windows.old mappe, men da må du brenne ut isoen med f.eks ImgBurn, så du kan installere det fra plate. Edit: Vista blir (om jeg ikke husker feil) lagt i en Windows.old mappe for å gi deg muligheten til å gå tilbake til Vista (noe jeg ikke ser helt grunnen til ) Endret 16. august 2009 av Applebee Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Du trenger ikke "leke pirat" for å teste ut Win7, helt lovlig. Windows 7 RC1 er en åpen testversjon, som alle som vil kan teste helt gratis og bruke som normalt frem til mars neste år. Dette er basert på hvilken Vista-versjon du har, men hvis du har Ultimate så kan du enkelt ta en backup av hele systemet ditt, inkludert Vista, alle innstillinger, installerte programmer, osv. Deretter kan du installere W7 ved å boote maskinen fra DVD-platen du har brent av Win7-filen som du har lastet ned fra Microsoft. Dette er en .ISO-fil som du må brenne ut på DVD. For å lage backup'en jeg nevnte over, søk etter "Sikkerhetskopiering og gjenoppretting" i Vista, lag en backup av hele systemet og legg denne på en annen partisjon/harddisk. Hvis du har en annen versjon av Vista, f.eks Home premium så må du bruke et eksternt program for å lage et image (backup) av Vista/systemet ditt. Nå kan du formatere systemdisken din og installere Win7. Når du vil ha tilbake Vista legger du bare den tilbake ved hjelp av en Recoverydisk som du kan brenne i Vista eller W7 Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Fant ut av det piratgreiern nå, skaffa mitt lovlig på en av MS sine sider. Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvis du bare har én disk og plass nok, så ville jeg ha prøvd å installere Windows 7 på en virituell disk og boote fra den. Det funker bare med Windows 7 Ultimate, men RC1 er Ultimate så det burde gå greit. Windows 7 er nok litt treigere ved booting fra virituell disk, men jeg har hørt det merkes best på lesing og skriving til/fra disk. Så det er uansett verdt å prøve, linker til en tutorial som tar for seg akkurat det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå