zentage Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Hei godfolk jeg har en selvbygd pc med følgende komponenter Amd Athlon x2 4800, 4 gig kingston ram DDr2, 320gig hdd fra WD, chieftec 400W strømforsyning og ett ati radeon 4850. Problemet er så enkelt som at pc'n skrur seg av helt uten forvarsel ved grafikk krevende spill som the sims 3, crysis og mass effect. det finuerlige er at det aldri(!) skjer med WoW. jeg ser at på ati sitt verktøy så ligger skjermkortet ofte på over 100celcius, kan det være skjermkortet som er problemet? takker for alle svar Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Ta ur skjermkort og støvsug/blås ren viften skikkelig. Hadde samme problemet og da var det veldig mye støv i viften som var problemet. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 For meg ser det ut som det enten er at skjermkortet går varmt eller at du har for liten strømforsyning. Noen hevder sikkert at deres kort tåler over 120 grader, men det er forskjell på kort, noen chips er bedre enn andre. 400W høres i utgangspunktet litt lite ut, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye effekt du egentlig trenger. Ser at ATi selv anbefaler minst 450W, så det kan være verd å undersøke dette også. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) To ting som kan gjøre at PCn slaår seg av slik at man må starte den med power-on knappen igjen. 1) PSU som gjør shutdown grunnet overbelastet +12v rail. 2) Therm trip shutdown utført av hovedkort (hk overvåker vanligvis ikke skjermkort temp , kun brikkesett og CPU) Hvis skjermkort blir for varmt får man oftest svart skjerm eller bildet "fryser" og PCn ser tilsynelatende ut til å ikke reagere . Men den blir ikke "slått av" som i poweret off. Edit: Jeg ville prøvd systemet med en PSU med mere ampere på +12v enn den du har nå. Hvilken chieftek type/modell betegnelse er det ? Er den gammel eller ny ? Endret 15. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Med mitt Ati X1950 så slo hvertfall pcen seg helt av når temp passerte ca 120grader. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) HD 4850 skal vel selv throttle ned frekvenser og volt om det blir for varmt. Edit: Det kan også være tilfelle at selve PSU slår seg av grunnet for høy temperatur internt. Kan jo nevne at jeg selv hadde en tagan x-eye 420W (satt som single rail) som tok kvelden (begynte å lage pipe/hyle lyder) i et oppsett med AMD X2 + HD4850 . Skiftet den til en gammel enermax VE-465 og det virker som også det også er nærme grensen siden den tydligvis kjøres hardt under heavy spilling , dette da lufta som kommer ut av den bak er "veldig" varm og vifta går med fult turtall. Endret 15. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
zentage Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 mange gode svar, takk så mye først og fremst, PSU'n er av Model: GPS-400AA-101 A (hva nå dette betyr vet ikke jeg ) Den har to 12Volt rails, en på 14A og en på 15A, så jeg skulle tro dette holdt for skjermkortet. Utenom skjermkortet så ser jeg ikke så mye annet som kan dra så mye strøm, CPu'n er vel ikke den mest krevende, og bare en enkel HDD. men men, skal ta ut skjermkortet og prøve å rengjøre det litt PSU'n ligger utenfor kabinettet da jeg har rotet bort skruene til festet, og viften på den fungerer helt fint, ingen antydning til overophetning. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 HD 4850 kan trekke opptil 187W fra +12v. ( source: http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=10 ) Det blir "over" 15A det. Sannsynlivis er det overcurrent protection på den ene PSU railen som slår ut / trigges slik at den skrur seg av. Lenke til kommentar
zentage Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 HD 4850 kan trekke opptil 187W fra +12v.( source: http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=10 ) Det blir "over" 15A det. Sannsynlivis er det overcurrent protection på den ene PSU railen som slår ut / trigges slik at den skrur seg av. jeg trodde man kunne (Ikke 100%) legge sammen Amp's hvis man hadde flere 12V rail's. som jeg nevnte tidligere har denne PSU'n to 12Volt rails, på henholdsvis 14 og 15ampere. er jeg helt på jordet her? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Er PSUen laget etter ATX12V 2.1 anbefalingen er de to "railene" uavhengige av hverandre og har en current-limiter (aut sikring) installert pr rail som forhindrer større strøm uttak enn det du selv oppga. 14A for den ene og 15A for den andre. Normalt er distribueringen slik at gfx kort (pci-e power connector) foret fra den ene +12v rail , cpu fra den andrde +12v rail. Problemet ditt er jo at kun selve gfx kortet isolert sett kan under største (game/load) last trekke over 15A.Hvilket PSU ikke tillater. Slikt sett er ikke den PSUen du har egnet til det oppsettet. Hadde vært annerledes om PSU hadde "single rail" design på f.eks max 30A.(eksempelvis Corsair vx-450) Endret 16. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
zentage Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Er PSUen laget etter ATX12V 2.1 anbefalingen er de to "railene" uavhengige av hverandre og har en current-limiter (aut sikring) installert pr rail som forhindrer større strøm uttak enn det du selv oppga. 14A for den ene og 15A for den andre.Normalt er distribueringen slik at gfx kort (pci-e power connector) foret fra den ene +12v rail , cpu fra den andrde +12v rail. Problemet ditt er jo at kun selve gfx kortet isolert sett kan under største (game/load) last trekke over 15A.Hvilket PSU ikke tillater. Slikt sett er ikke den PSUen du har egnet til det oppsettet. Hadde vært annerledes om PSU hadde "single rail" design på f.eks max 30A.(eksempelvis Corsair vx-450) Skjønner da tror jeg det blir innkjøp av en ny PSU, fant denne hos komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386808 noen motsigelser? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det vil være tilstrekkelig. Men som jeg har nevnt tidligere i tråden ville jeg testet systemet (med gaming/load) med en kraftigere PSU føre jeg gikk til innkjøp av ny for å være 100% sikker på at PSU er problemet. Lenke til kommentar
zentage Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Det vil være tilstrekkelig.Men som jeg har nevnt tidligere i tråden ville jeg testet systemet (med gaming/load) med en kraftigere PSU føre jeg gikk til innkjøp av ny for å være 100% sikker på at PSU er problemet. litt vanskelig å få "lånt" en PSU. har planer om større oppgradering i fremtiden, så da er det uansett greit med en ny PSU. bestiller en slik en og gir tilbakemelding, takk for tiden deres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå