Gå til innhold

Skifte OS bærbar, reklamasjon


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Om en skifter operativsystemet på en bærbar pc, bortfaller da reklamasjonen?

 

Om feilen på ingen måte har forbindelse med at du har skiftet OS, kan selgeren da kreve at reklamasjonen ikke gjelder?

 

Har en diskujson med en kamerat der han påstår at selgeren nektet å fikse pcen på reklamasjon om en har skiftet OS. Dette har han erfart selv.

 

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber selv i bransjen, og i de tilfeller jeg har vært borti/hørt om har man bare lagt inn "riktig" OS (altså det fabrikkleverte OSet) og sett om feilen var der. Men du bør uansett brenne ut recoveryplater til maskina før du begynner å bytte OS. Som regel ligger det jo en recoverypartisjon på maskina om du bytter fra Vista til et annet MS-OS, men hvis du installerer f.eks. Ubuntu kan denne ekstrapartisjonen fort forsvinne om man ikke passer på hva man gjør.

Lenke til kommentar

Jobber også selv i bransjen, og kan bekrefte at reklamasjon ikke bortfaller dersom du legger inn et annet OS. Ved en eventuell reklamasjonssak vil produktet bli undersøkt med opprinnelig OS. Dersom det da ikke foreligger noen mangel kan du regne med å få en regning for undersøkelsen. Du bør altså være sikker på at feilen skyldes maskinen/orginaloppsettet, og ikke feil relatert til det nye OSet eller brukerfeil, før du leverer inn maskinen.

 

Som det ble sagt tidligere her, er det alltid lurt å kjøre en recovery før du leverer maskinen fra deg.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Ok, da vet jeg det!

 

Men visst jeg vil sette inn en ssd disk i tilegg til en vanlig harddisk. Bortfaller da reklamasjonen?

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer an på hvordan installasjonen av disken gjøres. På de fleste maskiner er det bare til å skru opp et deksel og sette inn disken. Da mister du ingen garanti/reklamasjonsrett. Det som er viktig er at det er en stor fordel om du tar vare på den gamle disken slik at du kan sette den tilbake i maskinen dersom den må inn på service.

Lenke til kommentar

verksted/produsent kan vell ikke kreve at du sender inn maskinen med disk.

de gangene jeg har hatt mine private maskiner på service fjerner jeg diskene og gir beskjed i feilmeldingen at de er fjernet grunnet sensitiv data.

 

har altid møtt full forståelse for dette fra verksted, er uansett ganske standard nappe ut kunden/brukerens disk til fordel for egen så du har et forutsigbart arbeidsmiljø samt alle diagnostics.

Lenke til kommentar

om jeg fjerner disken før jeg sender maskinen eller om tekniker fjerner disken idet han får maskinen på sin pult påvirker feilsøkingen fint lite.

finner ikke han noe fysisk feil med maskinen vil disken bli satt tilbake i maskinen så kjørt recovery og om ikke kunde med serviceavtale fakturert for arbeidstid + recovery.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...