Pug Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Hei, har lest litt på wikien om (K)Ubuntu hjemmeserver. Har aldri prøvd linux før i hele mitt liv, bare windows 95/98/xp/Vista. Fant ikke helt det jeg lurte på så spør her: Jeg har tenkt å kjøpe en htpc og installere Ubuntu på den. Tenker å kjøre XBMC som media center. Tingen er at jeg i tillegg vil bruke htpc-en som en hjemmeserver, og vil gjerne at alle windows-maskinene mine skal kunne streame musikk og film fra htpc-en. Det er ikke så nøye å kunne streame over nettet, tenker i hovedsak å bruke den bare lokalt. 1) Er det enkelt å sette opp Ubuntu slik at windows lett kan lese og skrive filer til den partisjonen/mappa jeg har lagret alle filmene/musikken på? Trenger jeg å gjøre noe mer enn å krysse av for "share this partition/folder" eller lignende? 2) Vil det bli noe kluss med NTFS på windowsmaskinene, vil de likevel kunne skrive/lese filer på Ubuntu-serveren? Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe Og jeg beklager på forhånd om dette stod forklart i detalj i wikien, jeg fant det i hvert fall ikke. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Det går fint ann å få Ubuntu til å lese partisjonen filmene dine ligger på. Var en stund Ubuntu slet med å lese/skrive til ntfs. Men nå går det som regel greit. Dog, jeg ville anbefalt deg å sette opp et helt nytt system, hvor filmene ligger på en linux partisjon, og ikke en laget for windows. Angående Windows, og tilgang til hjemmeserveren din. Så kan windowsmaskinene fint lese mappene, så lenge du deler de med samba. Dette blir som å dele mapper på en vanlig windows pc. Ellers kan du jo vurdere ssh med X forwarding. Dog, dette er litt mer for vidrekommende. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Det går fint ann å få Ubuntu til å lese partisjonen filmene dine ligger på. Var en stund Ubuntu slet med å lese/skrive til ntfs. Men nå går det som regel greit. Dog, jeg ville anbefalt deg å sette opp et helt nytt system, hvor filmene ligger på en linux partisjon, og ikke en laget for windows. Hvis ikke jeg misforstod, mente han at en Windows-maskin skulle kontakte en Linux-server med delte mapper. Da spiller det ingen rolle hva slags filsystem Windows-maskinen har, siden det er Server-maskinen som leser filer og filsystemet på serveren. Det gjelder også omvendt. Om du deler mapper på Windows-maskinen og skal kontakte den med Linux-maskiner, spiller det ingen rolle hvilket filsystem Linux-maskinen bruker. Endret 15. august 2009 av RattleBattle Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Hehe. Jeg tolket det slik at mappen med alle filmene var på en disk som sto i mediecenter pc-en. Om den er på en annen pc er det ikke noe problem nei. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Takk for svar Ja tenkte at htpc-en (som skal kjøre Ubuntu) vil ha disken med filene (blir nok en 1,5TB disk). Jeg poster her (eller et nytt emne) når jeg har htpc-en i hus og prøver å få satt opp nettverket. Ville bare forsikre meg om at det ikke ville by på noen store problemer å benytte Ubuntu både som htpc og hjemmeserver. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 I Ubuntu med GNOME (standard) så er det bare å høyreklikke på en mappe og velge "Sharing options". Dette vil ikke gjøre endringer i smb.conf (global config-fil), dvs det funker kun når brukeren som deler mappen er innlogget. Er ikke Samba installert så vil du få spørsmål om du vil installere det. Dette blir det samme som å dele en mappe på en Windows-maskin (SMB-fildeling). En annen metode er å trykke Alt+F2 og skrive "shares-admin". Her kan du også velge arbeidsgruppe. Dette endrer smb.conf. Samba kan også konfigureres på flere måter, og har veldig mange muligheter (som krever litt mer innsikt). Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Ikke noe problem å dele ut filer fra htpc som kjører ubuntu, det står beskrevet i detalj her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...omatisk_back-up bare å poste hvis du får problemer. Du finner en htpc ferdig med ubuntu her: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....3;c:100585;fl:0 hvis du vil kjøre HD på den, så kan du vurdere å bygge selv med dette hovedkortet: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10570618;c:100141 Din htpc kan gjøre alle serveroppgaver du måtte ønske i tillegg til å være mediasenter. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Var nesten den jeg tenkte på å bestille, bare denne istedet, slik at jeg kan bruke en 3,5" harddisk istedet for 2,5". Hva er bedre med det hovedkortet du linker i forhold til de hovedkortene som følger med Mini 130/150? Det er vel ikke noen vits i å betale for Ubuntu, regner med at det skal gå greit å laste ned og installere selv. Studielånet har kommet inn på konto så regner med å bestille snart. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Var nesten den jeg tenkte på å bestille, bare denne istedet, slik at jeg kan bruke en 3,5" harddisk istedet for 2,5".Den er et godt valg, bare tilfeldig at jeg ikke linket opp den istedet.Hva er bedre med det hovedkortet du linker i forhold til de hovedkortene som følger med Mini 130/150? Hovedkortet er mindre og prisen lavere.Det er vel ikke noen vits i å betale for Ubuntu, regner med at det skal gå greit å laste ned og installere selv.Jada, men tilbudet er nå der for de som er villige til å betale for det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hm, mye snadder fra Multicom der gitt. Regner med at Nvidia ION er like godt støttet av linuxdriverne deres som øvrige kort? Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Naturligvis: http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...linux&num=1 Lenke til kommentar
Pug Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Har enda et linux-relatert spørsmål. Spiller det noen rolle hvilken trådløs nettverksdongle jeg velger, og hvilken bluetooth-dongle jeg velger? Støttes alle av Ubuntu uten problemer, eller er det noen merker/modeller jeg bør unngå? Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Sannsynligvis funker alt, det er en stund siden vi har sett poster angående manglende driver. Generelt vil jeg være litt skeptisk til ralink-baserte, men alle de burde snart være greit støttet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå