Gå til innhold

Hvilke oljer er best for å gå opp i vekt? olivenolje elr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å varme olivenolje over røykpunktet gir muligens mer mettet fett, men det øker også kreftrisikoen betraktelig. Hvorfor drikke vegetabilsk olje i utgangspunktet? Mettet fett, som i smør, kjøtt og andre animalske produkter eller i prefabrikkert mat skulle jeg tro var mer effektive for å øke kroppsfett. Både raps og olivenolje inneholder mye umettet fett som er godt for å senke kolesterolet, men man burde uansett unngå å innta for mye av daglig næring i fett.

 

Finnes bedre måter å øke vekten enn å drikke små mengder vegetabilsk olje til måltidene, og når du er i starten av pubertenen vil nok mye ordne seg selv etterhvert, inkludert vekt.

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke, hva mener du med at olivenolje er ikke fett? Hva er det da?

 

Ved høy tempratur skjer det en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer.

m.a.o oljen blir mer fettende.

 

Mer fettende enn fett? Fett gir 9 kalorier per 1g, så jeg ser ikke helt hvordan det å varme opp olivenolje skal få det til å bli mer kaloriholdig.

Lenke til kommentar

Regner med spørsmålet her handler om hva som er best egnet for å øke kaloriinntaket i sammenheng med styrketrening, uten å "fylle" magen så fryktelig.

 

Det enkle svaret er at alle oljene grovt sett er 9 kcal per gram, dvs. anslagsvis 9 kcal per ml. (siden olje er lettere enn vann blir det litt unøyaktig, men drit i det) Er vel noen fettslag som bare er 6 kcal per gram, men kommer ikke helt på i farten hva det var. Blir uansett såpass spesielt at man ikke bare snubler over det.

 

Skal man gjøre det litt mer komplisert så må man tenke på hvordan man har tenkt å innta fettet. Hvis man skal ha oljen oppi en proteinshake el.l. for å øke kalorimengden er det vel å foretrekke å ha noe som ikke setter så mye smak, altså IKKE olivenolje, tran osv. Skal du ha olje over en salat bruker man olivenolje, skal du buffe opp vanlig norsk husmannskost så smelter du smør og heller over osv. :)

 

Skal man gjøre det fryktelig komplisert for seg selv, så må man begynne å vurdere hvor mye omega 3, 6 og 9 man får i seg, og forholdet mellom disse osv. Her er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg.

 

 

Personlig ville jeg ha startet med 1ss tran om dagen, og tatt resten etter hva som er mest praktisk og smaker best. Er min personlige mening at alt dette med mettet fett og kolestrol har blitt et eneste stort hysteri og ikke er i nærheten av å være så risikofylt som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...